Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Alle mensen met blauwe ogen stammen af van één voorouder

Gestart door Iwan, 4 februari 2008, 23:02:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan


Alle mensen die momenteel rondlopen met blauwe ogen, stammen af van één voorvader
die zo'n 10.000 jaar geleden leefde in het gebied rond de Zwarte Zee.
Dat schrijft de Independent on Sunday, op basis van nieuw Deens onderzoek.

Alle windstreken
Professor Hans Eiberg en zijn ploeg, die zijn verbonden aan de universiteit van Kopenhagen,
bestudeerden bij zo'n 800 mensen uit alle windstreken, van blonde Scandinaviërs met blauwe ogen
tot inwoners van landen als Turkije en Jordanië de genetische basis van de kleur van onze ogen
en ontekten dat 99,5 procent van de blauwogige proefkonijnen die hun DNA lieten testen dezelfde
piepkleine mutatie vertonen in het gen dat de kleur van de iris bepaalt. Dat geeft aan dat deze mutatie
zich voordeed bij één mens, aan wie sindsdien ontelbare mensen hun blauwe ogen danken.

Mutatie
Wanneer die mutatie precies optrad is niet na te gaan, maar vermoedelijk gebeurde dat zo'n 10.000 jaar geleden,
toen er als gevolg van de groeiende landbouw in het Midden Oosten de bevolking in Europa razendsnel toenam.
"De mutatie die verantwoordelijk is voor onze blauwe ogen deed zich vrijwel zeker voor in het noordwesten
van de streek rond de Zwarte Zee
", aldus professor Eiberg.

Chromosomen
"In oorsprong is bruin de kleur van onze ogen, wat veroorzaakt wordt door de concentratie
van het donkere huidpigment melanine. Maar in het noorden van Europa deed zich een mutatie voor
in een gen dat OCA2 werd genoemd. Daardoor werd er in sommige chromosomen een knop omgedraaid
die de melanine afstopte en de mogelijkheid tot bruine ogen afsloot. Hieruit kunnen we afleiden dat mensen
met blauwe ogen dezelfde voorvader hebben, want bij hen zit dezelfde 'knop' op precies dezelfde plaats
in hun DNA. Er is wat dit betreft geen enkel verschil tussen mannen en vrouwen
",
zo schreef de vorser in het vakblad "Human Genetics".

Zonneschijn
Waarom die blauwe ogen vooral voorkomen in het noorden van Europa en in zuidelijk Rusland
wordt in dit onderzoek niet behandeld. Aangenomen wordt echter dat dit iets te maken heeft
met het feit dat blauwe ogen voordelen boden tijdens de lange uren zonneschijn in de zomer
en de korte 'lichturen' tijdens de wintermaanden. Een andere mogelijkheid is dat blauwe ogen
aantrekkelijk werden gevonden en dus een pluspunt vormden wat de natuurlijke selectie betreft.





©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Mijn vader had ook blauwe ogen, ergo die stamt ook af van die dezelfde voorouder,
ik stam af van mijn vader (denk ik) dus dan stam ik met mijn mooie bruine ogen ook af van die ene voorouder.

Maar volgens mij stammen alle mensen af van een voorouder, als je gelovig bent dan is dat Adam
en als je niet gelovig bent dan was dat een aapachtige of als je nog verder terug wil een vis-/reptielachtige
en als nog verder terug wil een 1-cellige. Je zou ook kunnen zeggen dat alles begonnen is met een oerknal
en voor die oerknal was er niets en daarna materie, bij de oerknal kwamen er bouwstoffen (sterrenstof) vrij en alles,
de planeten en sterren ook wij bestaan dus allemaal uit sterrenstof. *zweeft gezellig nog een rondje door de kamer*
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Ik stam daar dus ook vanaf omdat ik ook blauwe ogen heb, zit wel wat grijs in maar dat mag de pret niet drukken  ;D

Maar mijn kinderen dan? Die hebben beide bruine ogen, dus die redenering gaat mooi niet op  *G
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************