Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Bestaat God?

Gestart door Iwan, 30 november 2009, 06:01:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bestaat God?

Ja, ...
2 (40%)
Nee, ...
3 (60%)
Weet ik niet.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 5

Iwan

Citaat van: Nieuwe Revu - Interview met André RouvoetU hamert op de vrijheid van godsdienst -- ook voor moslims.
Maar wat zou u zelf willen dat zij doen met hun geloof?
Wilt u niet het liefst dat zij zich bekeren tot het christendom?

"Ja, zeker. Wat kan ik mensen beter toewensen dan een levende relatie met de levende God?"

Waarom zou God beter zijn dan Allah?
"Er is geen God dan de God van de Bijbel. Hij zegt: ik ben de Waarheid, ik ben de Weg.
Het is mijn vaste overtuiging dat het christelijk geloof die exclusiviteit, die uniciteit heeft.
"

U doet alsof moslims geloven in iets dat niet bestaat.
"Ja, moslims geloven in iets dat niet bestaat. Allah bestaat niet, God wel.
Daarom hebben we ook verschijnselen als zending en evangelisatie.
Om andere mensen die je het goede gunt daarmee te confronteren.
"

Stel dat de Nederlandse moslimgemeenschap u verzoekt om dit te komen uitleggen,
wat zegt u dan?

"Dat zou een hele opgave zijn. Ik zou zeer zorgvuldig moeten communiceren,
want dit is zó'n tere kwestie... Enerzijds zou ik mensen niet willen kwetsen,
anderzijds zou ik heel beslist en duidelijk moeten zijn. Anders ben je geen knip
voor de neus waard. En dus moet ik durven zeggen dat hun geloof niet op hetzelfde plan is.
"

De vraag was of u kunt uitleggen waaróm dat zo zou zijn.
"Ik zou echt wel de behoefte voelen om het gesprek daarover met moslims aan te gaan,
maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik het zou kunnen uitleggen.
"

Bestaat God?
Geloof jij in het bestaan van God, zoals beschreven in de heilige geschriften,
of geloof jij dat God een fabricatie is van de mens? Als God bestaat bestaat
Allah dan ook en is Allah dezelfde God als de Christelijke en Joodse God (Jahweh)?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Of God bestaat hangt volgens mij af van wat je definitie van God is. God als een identiteit bestaat niet
volgens mij. Ik denk meer dat God een soort oerkracht/oergevoel is.En mocht de God van de joden
en christenen wel bestaan dan denk ik niet die God dezelfde is als Allah. De christenen hebben 'hun' god
overgenomen van de joden en de moslims hebben later weer hun god bedacht en hun bijbel samengesteld
uit geplagieerde verhalen uit bijbels van de joden en christenen. Ik denk, als God bestaat, dan trouwens
ook niet dat de God uit het oude testament dezelfde is de God als het nieuwe testament.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Tyz

Het christendom is eigenlijk gestolen van oudere en andere culturen dan het jodendom. Een of andere godsdienst die erg was gericht op geweld en mannelijkheid, God uit het oude testament, ergens uit het gebied van Perzië, en nog een natuursgodsdienst die *moeder* aarde aanbad, tegenwoordig Maria, om voor vrouwen het christendom aantrekkelijk te maken.

Ergens in Rome is een Christelijke kerk gebouwd bovenop een romeinse tempel, en die weer bovenop een tempel van die mannengodsdienst :) Heel apart om te zien.


Dit zijn trouwens feiten, niet mijn mening, ik verbind mannen niet persé met geweld etc.


(meer?) On-topic: Ik geloof niet in God, of iets in de richting daarvan.

Iwan

Ik bedoelde eigenlijk meer dat het oude testament van de Christenen overgenomen is van de Joden
en dat de Islam die later ook weer heeft overgenomen. O.a. de moeder die als maagd een kind baart
zie je ook terug bij Isis, die als maagd leven gaf aan Hortus. Ook andere aspecten uit het Joodse en
Christelijke geloof zijn terug te vinden in oudere religies. Daarin heb je inderdaad helemaal gelijk.


Isis (links) & Maria (rechts)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

het schijnt zelfs zo te zijn dat in ieder geloof het "oude testament" volledig
hetzelfde is met uitzondering van de namen die erin voorkomen. Ik heb er geen
studie van gemaakt dus ik zou het niet weten of dat zo is. Ik geloof wel dat
God bestaat!

Iwan

Citaat van: DonWoozy op 14 december 2009, 09:14:32
Ik geloof wel dat God bestaat!
En die God is dat volgens jou ook echt een identiteit?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

Citaat van: Iwan op 15 december 2009, 00:28:26
Citaat van: DonWoozy op 14 december 2009, 09:14:32
Ik geloof wel dat God bestaat!
En die God is dat volgens jou ook echt een identiteit?

God heeft volgens mij geen identiteit, het is geen persoon van vlees en bloed.

Iwan

Ik heb voor Nee gekozen, ik denk niet dat er een God bestaat.

Misschien wel omdat ik niet wil geloven in God, omdat God, met name de God uit het oude testament,
op mij overkomt als een wreed, wraakzuchtig, jaloers, intolerant en willekeurig wezen zonder enige moraal,
een wezen dat moorden en genociden pleegt, martelt en geestelijk mishandeld.

Zo staat in de 10 geboden te lezen;
Citeer2.Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken,
van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is,
noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen,
noch hen dienen; want Ik, de Heere uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad
der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen,
die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben,
en Mijn geboden onderhouden.

Hoe kan een liefhebbende god de kinderen, tot op de vierde generatie,
straffen voor iets wat hun (voor)vader niet goed heeft gedaan?

Citaat van: Genesis 6:5-7
5. En de Heere zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde,
    en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.
6. Toen berouwde het den Heere, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.
7. En de Heere zeide: Ik zal den mens, dien Ik geschapen heb, verdelgen van den aardbodem,
    van den mens tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels toe;
    want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.

Citaat van: Genesis 7:1-2401. Daarna zeide de Heere tot Noach: Ga gij, en uw ganse huis in de ark;
      want u heb Ik gezien rechtvaardig voor Mijn aangezicht in dit geslacht.
02. Van alle rein vee zult gij tot u nemen zeven en zeven, het mannetje en zijn wijfje;
      maar van het vee, dat niet rein is, twee, het mannetje en zijn wijfje.
03. Ook van het gevogelte des hemels zeven en zeven, het mannetje en het wijfje,
      om zaad levend te houden op de ganse aarde.
04. Want over nog zeven dagen zal Ik doen regenen op de aarde veertig dagen, en veertig nachten;
      en Ik zal van den aardbodem verdelgen al wat bestaat, dat Ik gemaakt heb.
05. En Noach deed, naar al wat de Heere hem geboden had.
06. Noach nu was zeshonderd jaren oud, als de vloed der wateren op de aarde was.
07. Zo ging Noach, en zijn zonen, en zijn huisvrouw, en de vrouwen zijner zonen met hem in de ark,
      vanwege de wateren des vloeds.
08. Van het reine vee, en van het vee, dat niet rein was, en van het gevogelte, en al wat op den aardbodem kruipt,
09. Kwamen er twee en twee tot Noach in de ark, het mannetje en het wijfje, gelijk als God Noach geboden had.
10. En het geschiedde na die zeven dagen, dat de wateren des vloeds op de aarde waren.
11. In het zeshonderdste jaar des levens van Noach, in de tweede maand, op den zeventienden dag der maand,
      op dezen zelfden dag zijn alle fonteinen des groten afgronds opengebroken, en de sluizen des hemels geopend.
12. En een plasregen was op de aarde veertig dagen en veertig nachten.
13. Even op dienzelfden dag ging Noach, en Sem, en Cham, en Jafeth, Noachs zonen, desgelijks ook Noachs huisvrouw,
      en de drie vrouwen zijner zonen met hem in de ark;
14. Zij, en al het gedierte naar zijn aard, en al het vee naar zijn aard, en al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt,
      naar zijn aard, en al het gevogelte naar zijn aard, alle vogeltjes van allerlei vleugel.
15. En van alle vlees, waarin een geest des levens was, kwamen er twee en twee tot Noach in de ark.
16. En die er kwamen, die kwamen mannetje en wijfje, van alle vlees, gelijk als hem God bevolen had.
      En de Heere sloot achter hem toe.
17. En die vloed was veertig dagen op de aarde, en de wateren vermeerderden, en hieven de ark op,
      zodat zij oprees boven de aarde.
18. En de wateren namen de overhand, en vermeerderden zeer op de aarde; en de ark ging op de wateren.
19. En de wateren namen gans zeer de overhand op de aarde, zodat alle hoge bergen, die onder den gansen hemel zijn, 
      bedekt werden.
20. Vijftien ellen omhoog namen de wateren de overhand, en de bergen werden bedekt.
21. En alle vlees, dat zich op de aarde roerde, gaf den geest, van het gevogelte, en van het vee, en van het wild gedierte,
      en van al het kruipend gedierte, dat op de aarde kroop, en alle mens.
22. Al wat een adem des geestes des levens in zijn neusgaten had, van alles wat op het droge was, is gestorven.
23. Alzo werd verdelgd al wat bestond, dat op den aardbodem was, van den mens aan tot het vee, tot het kruipend gedierte,
      en tot het gevogelte des hemels, en zij werden verdelgd van de aarde; doch Noach alleen bleef over, en wat met hem
      in de ark was.

Citaat van: Genesis 19:24-3824. Toen deed de Heere zwavel en vuur over Sodom en Gomorra regenen, van den Heere uit den hemel.
25. En Hij keerde deze steden om, en die ganse vlakte, en alle inwoners dezer steden, ook het gewas des lands.
26. En zijn huisvrouw zag om van achter hem; en zij werd een zoutpilaar.
27. En Abraham maakte zich deszelven morgens vroeg op, naar de plaats,
     waar hij voor het aangezicht des Heeren gestaan had.
28. En hij zag naar Sodom en Gomorra toe, en naar het ganse land van die vlakte; en hij zag, en ziet,
      er ging een rook van het land op, gelijk de rook eens ovens.
29. En het geschiedde, toen God de steden dezer vlakte verdierf, dat God aan Abraham gedacht,
      en Hij leidde Lot uit het midden dezer omkering, in het omkeren dier steden, in welke Lot gewoond had.

Citaat van: Genesis 22:1-12
01. En het geschiedde na deze dingen, dat God Abraham verzocht; en Hij zeide tot hem: Abraham! En hij zeide: Zie, hier ben ik!
02. En Hij zeide: Neem nu uw zoon, uw enige, dien gij liefhebt, Izak, en ga heen naar het land Moria,
      en offer hem aldaar tot een brandoffer, op een van de bergen, dien Ik u zeggen zal.
03. Toen stond Abraham des morgens vroeg op, en zadelde zijn ezel, en nam twee van zijn jongeren met zich, en Izak
      zijn zoon; en hij kloofde hout tot het brandoffer, en maakte zich op, en ging naar de plaats, die God hem gezegd had.
04. Aan den derden dag, toen hief Abraham zijn ogen op, en zag die plaats van verre.
05. En Abraham zeide tot zijn jongeren: Blijft gij hier met den ezel, en ik en de jongen zullen heengaan tot daar;
      als wij aangebeden zullen hebben, dan zullen wij tot u wederkeren.
06. En Abraham nam het hout des brandoffers, en legde het op Izak, zijn zoon; en hij nam het vuur en het mes in zijn hand,
      en zij beiden gingen samen.
07. Toen sprak Izak tot Abraham, zijn vader, en zeide: Mijn vader! En hij zeide: Zie, hier ben ik, mijn zoon!
      En hij zeide: Zie het vuur en het hout; maar waar is het lam tot het brandoffer?
08. En Abraham zeide: God zal Zichzelven een lam ten brandoffer voorzien, mijn zoon! Zo gingen zij beiden samen.
09. En zij kwamen ter plaatse, die hem God gezegd had; en Abraham bouwde aldaar een altaar, en hij schikte het hout,
      en bond zijn zoon Izak, en leide hem op het altaar boven op het hout.
10. En Abraham strekte zijn hand uit, en nam het mes om zijn zoon te slachten.
11. Maar de Engel des Heeren riep tot hem van den hemel, en zeide: Abraham, Abraham! En hij zeide: Zie, hier ben ik!
12. Toen zeide Hij: Strek uw hand niet uit aan den jongen, en doe hem niets!
      want nu weet Ik, dat gij God vrezende zijt, en uw zoon, uw enige, van Mij niet hebt onthouden.

Citaat van: Leviticus 20:9-21
09. Als er iemand is, die zijn vader of zijn moeder zal gevloekt hebben, die zal zekerlijk gedood worden;
      hij heeft zijn vader of zijn moeder gevloekt; zijn bloed is op hem!
10. Een man ook, die met iemands huisvrouw overspel zal gedaan hebben, dewijl hij met zijns naasten
     vrouw overspel gedaan heeft, zal zekerlijk gedood worden, de overspeler en de overspeelster.
11. En een man, die bij zijns vaders huisvrouw zal gelegen hebben, heeft zijns vaders schaamte ontdekt;
      zij beiden zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
12. Insgelijks, als de man bij de vrouw zijns zoons zal gelegen hebben, zij zullen beiden zekerlijk gedood worden;
      zij hebben een gruwelijke vermenging gedaan; hun bloed is op hen!
13. Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging,
      zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
14. En wanneer een man een vrouw en haar moeder zal genomen hebben, het is een schandelijke daad;
      men zal hem, en diezelve met vuur verbranden, opdat geen schandelijke daad in het midden van u zij.
15. Daartoe als een man bij enig vee zal gelegen hebben, hij zal zekerlijk gedood worden; ook zult gijlieden het beest doden.
16. Alzo wanneer een vrouw tot enig beest genaderd zal zijn, om daarmede te doen te hebben,
      zo zult gij die vrouw en dat beest doden; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
17. En als een man zijn zuster, de dochter zijns vaders, of de dochter zijner moeder, zal genomen hebben,
      en hij haar schaamte gezien, en zij zijn schaamte zal gezien hebben, het is een schandvlek;
      daarom zullen zij voor de ogen van de kinderen huns volks uitgeroeid worden;
      hij heeft de schaamte zijner zuster ontdekt, hij zal zijn ongerechtigheid dragen.
18. En als een man bij een vrouw, die haar krankheid heeft, zal gelegen en haar schaamte ontdekt, haar fontein ontbloot,
      en zij zelve de fontein haars bloeds ontdekt zal hebben, zo zullen zij beiden uit het midden huns volks uitgeroeid worden.
19. Daartoe zult gij de schaamte van de zuster uwer moeder, en van de zuster uws vaders niet ontdekken;
      dewijl hij zijn nabestaande ontbloot heeft, zullen zij hun ongerechtigheid dragen.
20. Als ook een man bij zijn moei zal gelegen hebben, hij heeft de schaamte zijns ooms ontdekt;
      zij zullen hun zonde dragen; zonder kinderen zullen zij sterven.
21. En wanneer een man zijns broeders huisvrouw zal genomen hebben, het is onreinigheid;
      hij heeft de schaamte zijns broeders ontdekt; zij zullen zonder kinderen zijn.

Citaat van: Sefanja 1:3
Ik zal wegrapen mensen en beesten; Ik zal wegrapen de vogelen des hemels, en de vissen der zee,
en de ergernissen met de goddelozen; ja, Ik zal de mensen uit dit land uitroeien, spreekt de Heere.

Citaat van: Spreuken 19:18
Tuchtig uw zoon, als er nog hoop is; maar verhef uw ziel niet, om hem te doden.

Maar het valt hoe dan ook niet te bewijzen dat God bestaat, nog minder valt het te bewijzen dat God niet bestaat.
Je kunt enkel weten, of eigenlijk denken te weten, omdat je geen van beiden kunt aantonen, dat God wel of niet bestaat.

Ook spreekt de bijbel zichzelf herhaardelijk tegen zoals bv;
Citaat van: Genesis 2:18-19
18. Ook had de Heere God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken,
      die als tegen hem over zij.
19. Want als de Heere God uit de aarde al het gedierte des velds, en al het gevogelte des hemels gemaakt had,
      zo bracht Hij die tot Adam, om te zien, hoe hij ze noemen zou; en zo als Adam alle levende ziel noemen zoude,
      dat zou haar naam zijn.

Citaat van: Genesis 1:25-26
25. En God maakte het wild gedierte der aarde naar zijn aard, en het vee naar zijn aard,
      en al het kruipend gedierte des aardbodems naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.
26. En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben
      over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde,
      en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.

Volgens Genenis 2:18-19 schiep God eerst de mens,
terwijl Genesis 1:25-26 zegt dat God eerst de dieren schiep en pas daarna de mens.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: DonWoozy op 15 december 2009, 08:53:54
Citaat van: Iwan op 15 december 2009, 00:28:26
Citaat van: DonWoozy op 14 december 2009, 09:14:32
Ik geloof wel dat God bestaat!
En die God is dat volgens jou ook echt een identiteit?

God heeft volgens mij geen identiteit, het is geen persoon van vlees en bloed.
Met identiteit bedoelde ik meer een 'levensvorm' die zelfbewust is.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Metalholic

Genesis 2 18-19 gaat over EVA, beter lezen iwan.  Staat dat Adam hulp nodig had.

En als je zo gaat Dicteren, kun je net als de KKK heel duidelijk uit de bijbel halen dat de donkere mens minder is en Homo's niet goed zijn.

Als je bepaalde regels neemt en niet het geheel kent, dan mis je de hele boodschap. Er is namelijk in het nieuwe testament de zoon van God gestorven voor onze zondes, dus een aantal van de dingen uit het oude testament kun je daardoor als voldaan zien.

Lejah

Je moet idd de dingen in hun context geplaatst zien, dat vind ik ook.
Maar dan nog is het moeilijk de betekenis er van te doorgronden. Kijk maar eens hoeveel Chritselijke geloven er zijn! Ze geloven allemaal, lezen dezelfde bijbel, die ze ook geloven, maar leggen het allemaal op hun eigen manier uit! Elk christelijk geloof, of mag ik zeggen, christelijke stroming, gelooft dat zijn uitleg de juiste uitleg is. Dus als zij al allemaal moeite hebben met de juiste uitleg....
Daarnaast is het nog een hele discussie op zich of je de Bijbel wel kunt geloven. Immers, de bijbel is opgetekend bijna 20 eeuwen geleden en is geinterpreteerd volgens de normen en waarden van die tijd. (kijk alleen maar naar de manier van slachten waar velen zich nog krampachtig aanhouden, die manier was toen de beste voor oa het dier zelf, maar is dat nu allang niet meer) Hoeveel is er door de optekenaars geinterpreteerd naar de normen en waarden van toen? Daarna is de bijbel meerdere malen vertaald, hervertaald enz enz. Is daar geen betekenis verloren gegaan? Zijn woorden en taal in het algemeen niet aan verandering onderhevig? Hoeveel is daar in meegegaan? Hoeveel betekenis is daar verloren gegaan?
En hoe zit dat met de kerken die absolute macht hadden? Hoeveel hebben zij veranderd in de bijbel, hoeveel druk hebben zij uitgeoefend? Kijk alleen maar naar de Katholieke kerk, in de middeleeuwen met de aflaten en hun houding in WOII. Hoeveel invloed hebben zij op de bijbel uitgeoefend? Is het echt waar dat zij stukken tekst hebben laten verwijderen? Waarom zijn niet al hun bibliotheken openbaar?
Waren er evangelien van anderen?
Hoeveel heidense gebruiken hebben ze geintrigeerd om de mens aan hun kant te krijgen?


En is in God geloven hetzelfde als in een Bijbel geloven?


En over de verhalen en verschillende godsdiensten:
Er was idd al een profeet, een paar 100 jaar voor Jezus die ook geboren werd en 3 koningen op bezoek kreeg, waar een ster stond enz enz.
Ook gebruiken de Joden, de Christenen en de Islamieten hetzelfde Oude testament. De Christenen gaan door waar door de Joden stoppen en de Islamieten gaan door waar de Christenen stoppen.

Iwan



Citaat van: Lejah op 10 april 2012, 12:57:43
En over de verhalen en verschillende godsdiensten:
Er was idd al een profeet, een paar 100 jaar voor Jezus die ook geboren werd en 3 koningen op bezoek kreeg, waar een ster stond enz enz.
Ook gebruiken de Joden, de Christenen en de Islamieten hetzelfde Oude testament.
De Christenen gaan door waar door de Joden stoppen en de Islamieten gaan door waar de Christenen stoppen.
Wie was dat dan?
Ik ken wel Simeon Bar Kochba, een 'rebellenleider' die tijdens zijn leven ook de titel messias kreeg/droeg.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Nee, ik doel op Mithras.
De Mithras-cultus, ook wel mithraisme genoemd, is veel groter en meer omvattender.
Er zijn zelfs nog restanten van de Mithras cuktuur en een tempel te zien in Rome. Er is nu "gewoon" een katholieke kerk bovenop gebouwd.

stukje citaat:
Volgens sommigen zijn bepaalde kenmerken van de figuur Jezus ontleend aan Mithras. Er zijn opvallende overeenkomsten tussen de twee: zo werd Mithras (net als volgens de traditie Jezus) op 25 december geboren van een maagdelijke moeder, was hij de zoon van God, had hij 12 discipelen en een laatste avondmaal, werd hij in een graf in de rotsen gelegd, en herrees hij na drie dagen uit de dood. Opvallend genoeg zou 25 december ook de geboortedag van Osiris, Adonis en Dionysus zijn