Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Vingerafdrukken alle Nederlanders in één database

Gestart door Iwan, 18 september 2009, 21:03:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: Elsevier.nl
Vingerafdrukken alle Nederlanders in één database

Vingerafdrukken die vanaf maandag in Nederlandse paspoorten komen te staan,
mogen ook in een centrale database worden opgeslagen.
Dat besliste het Europese Hof voor de Rechten van de Mens vandaag.
Stichting Vrijbit, die zich inzet voor privacy, had maandag een voorlopige
voorziening aangevraagd bij het Hof over de gegevensbank.
Er loopt nog een bodemprocedure tegen hetzelfde plan.

Nieuw paspoort
Vanaf maandag worden bij iedereen die een nieuw paspoort of Europese identiteitskaart aanvraagt,
vier vingerafdrukken afgenomen. Staatssecretaris Ank Bijleveld (CDA) van Binnenlandse Zaken
wil een database inrichten waarin twee van deze vingerafdrukken worden opgeslagen voor justitiële doeleinden.

Burgerrechtenorganisaties, waaronder Stichting Vrijbit, maken zich al geruime tijd zorgen
over de risico van het opslaan van vingerafdrukken. Het gevaar van een geslaagde hackaanval
door kwaadwillenden is volgens hen niet Irreëel.

Vrijheden
Ook vrezen sommigen dat justitie zich steeds meer vrijheden met de vingerafdrukken zal permitteren
als de database eenmaal in gebruik is.

Bijleveld heeft altijd benadrukt dat justitie terughoudend zou omspringen met de gegevens.
Ze gaf echter ook al aan dat dit beleid onder toekomstige kabinetten zou kunnen veranderen.


lees ook:
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim


Dity

Ik heb er persoonlijk geen probleem mee hoor.

Ik ga ervanuit datiemand die niks te verbergen heeft daar ook niks op tegen heeft.

Maar daar staat wel tegenover: waar houd het registreren van je gegevens een keer op
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan



Citaat van: Dity op 19 september 2009, 21:46:42
Ik heb er persoonlijk geen probleem mee hoor.

Ik ga ervanuit datiemand die niks te verbergen heeft daar ook niks op tegen heeft.

Maar daar staat wel tegenover: waar houd het registreren van je gegevens een keer op
Ik vind wel dat ze wat doorslaan met alles te registreren en catalogiseren,
nog even en het is zo dat je moet bewijzen dat je onschuldig bent ipv dat er
bewezen moet worden dat je ergens schuldig aan bent.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: NU.nl
Opslag vingerafdrukken verliest meerderheid Kamer

AMSTERDAM - Een meerderheid in de Tweede Kamer steunt niet langer de plannen voor een centrale opslag van vingerafdrukken.
De fracties van PvdA, VVD en de ChristenUnie hebben hun mening herzien en scharen zich nu bij de tegenstanders.

Kamerleden van die partijen bevestigen berichtgeving daarover in de Volkskrant.
''Ons standpunt is veranderd van 'ja mits', naar 'nee, tenzij''', zegt PvdA-Kamerlid Pierre Heijnen.

Ook de VVD vindt nu bij monde van Kamerlid Jeanine Hennis dat er te veel risico's kleven aan de centrale database.
Eerder waren partijen als de SP, GroenLinks en D66 al tegen.

Paspoortwet
De database met biometrische gegevens van alle Nederlanders komt voort uit de nieuwe paspoortwet
waar de Kamer begin 2009 mee instemde. Sindsdien is veel gewaarschuwd voor de risico's van een centrale database
die toegankelijk zou worden voor functionarissen met een opsporingstaak.

Nederland
Heijnen zegt dat er sinds de instemming van de PvdA twee jaar geleden veel gebeurd is.
Zo bleek dat Nederland een van de weinige EU-landen is die deze vorm van data-opslag overweegt.

De Eerste Kamer bleek kritisch en er volgden rapporten van de WRR en privacywaakhond CBP.
De inlichtingendienst AIVD waarschuwde voor hackers.

''Misschien zijn we te lichtvaardig geweest. We zijn nu tegen de database, tenzij minister Donner ons helemaal kan geruststellen.''

Donner
Minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) beraadt zich naar aanleiding van vragen van de Kamer nog op nieuwe stappen
rond de database. Maar hij heeft ook de steun van de VVD verloren.

Met de komst van Jeanine Hennis is de regeringspartij veel kritischer op het gebied van privacybescherming.

Hennis was als Europarlementariër al een van de strijders voor bescherming van de persoonsgegevens van burgers
en als Kamerlid gaat ze op die voet verder. Zij gaat er van uit dat Donner de eerdere plannen vanwege de enorme risico's afblaast.

Donner zegde de Kamer vorig najaar toe geen 'onomkeerbare stappen' te zetten bij het onderzoek naar een centrale database.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."