Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

haiti

Gestart door michael, 21 januari 2010, 21:39:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

michael

sta allemaal ff stil over haiti en de rampen die daar zijn gebeurd kinderen die hun moeder zijn veloren en de ouders hun kind(eren) zijn kwijt geraakt dat is gewoon verschrikkelijk 1000 mensen liggen nog onder de puin liggen omdat er een aardbeving langs komt alsjeblieft sta er allemaal ff bij stil het is echt verschrikkelijk

Nevyn

Ik ben het eens dat het verschrikkelijk is en dat zoiets nooit had mogen gebeuren door overmacht.
Maar... Er worden dagelijks mensen gewoon vermoord omdat de dader bijv. geld nodig heeft, of omdat er oorlog is in een land. Wordt daar zo'n ophef over gemaakt? Daarnaats is er nog enorm veel geld over van de tsunami.. Ik weet en besef dat Haiti veel geld nodig heeft voor de wederopbouw, maar ik zie het weer gebeuren dat er miljoenen euro's blijven staan.. En sorry, dat geef ik dan liever aan een doel waarvan ik, voor mijn gevoel, zekerder weet dat het ook echt daar terecht komt.

Sorry, als ik hard overkom. Ik wil niemand tegen de schenen schoppen.. Maar ik snap het allemaal gewoon niet.. Ons land ligt in crisis en wat doen we, steunen Haiti (goed initiatief hoor) met enorm veel geld. Met de helft zouden ze ook al blij zijn en hadden ze ook nog iets in de crisis in Nederland kunnen pompen..

En ik vraag me serieus af of wij ook zoveel hulp en steun zullen krijgen als ons landje overstroomt...

TimT

Ik wil niet rot doen, maar ik vind het een vreselijke ramp en erg voor de mensen. Maar we moeten realistisch wezen, het land heeft de ene ramp na de andere meegemaakt. We kunnen met onze miljoenen euro's maar zoveel bereiken. Maar hun zullen zelf hun land moeten opbouwen en leren om nieuwe woningen, gebouwen te maken die bestand zijn tegen de aardbeving.

Maar ik denk nu dat de rekenkamer meekijkt wat we geven aan hulp, dat elke cent goed terecht komt.

DonWoozy

toch ga ik geen geld storten op giro 555! Op een of andere manier, net zoals Diaan
al zegt, heb ik het idee dat of het geld niet volledig goed terecht komt of dat het
gestort wordt in een bodemloze put of dat er inderdaad veel over blijft.

TimT

Ik zeg ook niet dat ik een cent doneer.
Ik zeg alleen dat met de komst van de rekenkamer de kansen groter zijn dat niet verdwijnt in de zak van meneer de directeur. Ik vind dat we als natie al bijdragen voormiddel van verdubbelen van dat bedrag van gisteren, zenden van twee marineschepen en ongetwijfeld meer hulp. Nederland is altijd een koploper in rampenbestrijding in het buitenland. Dus ongetwijfeld zal Koenders zijn begroting volgend jaar en dat jaar erop van hem of opvolger de post Haïti ook wel hebben.

Iwan

Ik heb (nog) geen geld overgemaakt op Giro555 en ga dat waarschijnlijk ook niet doen.
Niet dat ik  de Haïtianen niet zou willen helpen, maar ook ik heb mijn bedenkingen bij het nut ervan.
Ten eerste;  doet de Nederlandse staat een gift, daar betaal ik via mijn belastingen ook aan mee.
Ten tweede; er is nog heel veel geld over wat bedoeld was voor de tsunami-slachtoffers, dat gaat nu ook naar Haiti.

En ik heb er ook niet zoveel vertrouwen in dat het geld goed terecht komt.
Minister Koenders en premier Balkenende mogen dan geprobeerd hebben de twijfelaars over de streep te trekken
door te zeggen 'Niemand mag zich laten weerhouden door twijfels over komt het geld wel goed terecht (...)
de Rekenkamer zal het controleren.
' Premier Balkenende voegde er in het wekelijks gesprek met de Minister- President
daar aan toe; 'Het feit dat een rekenkamer wordt ingeschakeld om te kijken: 'wordt dit geld goed besteed',
een betere waarborg kun je gewoon niet hebben.
' De rekenkamer schijnt daar zelf niet van op de hoogte te zijn
en spreekt van een misverstand en dat ze alleen suggesties zullen doen over de besteding van het geld.
'De Algemene Rekenkamer zal niet precies gaan controleren hoe de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO)
de giften gaan besteden. Dat is een misverstand
', zei de president van de Rekenkamer Saskia Stuiveling vrijdag
in EenVandaag. Stuiveling stelde dat 'de Rekenkamer achteraf controleert, zoals de instantie dat altijd doet'.


Ik vraag me trouwens af hoeveel de gemiddelde Nederlander van Haïti weet.
De niet zo gemiddelde Nederlandse, Fatima 'Wilders is Hitler' Elatik, wist op haar Twitter al te melden dat
de ramp in Haïti voor een groot deel te verwijten valt aan het koloniale westen.
Citeer
Helaas heeft het gansje van de PvdA zich niet de tijd de moeite genomen om zich te verdiepen in Haïti,
als ze dat wel had gedaan dan wist ze wel dat;

Citaat van: WikipediaNa een periode als Spaanse en later als Franse kolonie, werd Haïti in 1804,
na de Haïtiaanse Revolutie, de enige succesvolle slavenopstand, onafhankelijk;
het was daarmee het eerste onafhankelijke land in Latijns-Amerika,
het tweede onafhankelijke land op het westelijk halfrond, na de Verenigde Staten
en het eerste postkoloniale "zwarte" land ter wereld.

De verarming van Haïti valt voornamelijk te wijten aan de dictators die de scepter hebben gezwaaid over Haïti;
zoals François 'Papa doc' Duvalier (1957-1971) en Jean-Claude 'Baby doc' Duvalier (1971-1986).

Citaat van: WikipediaNadat in 1956 bij een volksopstand president Paul Magloire was afgezet,
vonden in 1957 verkiezingen plaats. Duvalier versloeg zijn rivaal Dejoie,
en voor het eerst trad op 22 oktober een zwarte president aan op Haïti.
Aanvankelijk was hij populair en hijleek erop uit om iets te doen aan de
armoede en het analfabetisme. Maar in 1959, na een mislukte invasie
vanuit het communistisch geworden Cuba, leek hij niemand meer te vertrouwen.
In 1961 liet hij zich herkiezen terwijl zijn termijn van zes jaar nog lang niet
afgelopen was, en vanaf 1964 tot zijn dood dictator. Hij bleef met Amerikaanse hulp in het zadel.

Duvalier had een volledige greep op het leger en een gedienstige en gewelddadige geheime politie.
Hij was een aanhanger van de vodou godsdienst en probeerde de invloed van de Rooms-Katholieke
kerk te verminderen. Tweemaal werd een primaat uitgewezen, en in 1964 werd de hele Orde der Jezuïten
het land uitgezet.

Hij werd na zijn overlijden opgevolgd door zijn zoon Jean-Claude alias baby doc.
Zowel papa doc als baby doc werden aangesteld 'voor het leven' en voerden beide een schrikbewind.

Je zou voor de armoede in Haiti de VS, mede, verantwoordelijk kunnen houden,
maar om dan de VS als een koloniale macht te beschrijven in deze gaat dan ga je
wel erg voorbij aan de realiteit over wat koloniale macht/bezetting is.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."