Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Kwart jongeren heeft seks voor het zoenen

Gestart door Iwan, 24 augustus 2010, 22:15:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: AD.nl
Kwart jongeren heeft seks voor het zoenen

UTRECHT - Een kwart van de Nederlandse jongeren gaat er stevig tegenaan tijdens zijn of haar eerste seksuele ervaring.
Pas daarna doen zij aan zoenen of strelen. Driekwart van de jongeren begint met voorspel voor de daad.

Vooral allochtone en laagopgeleide jongeren doen minder vaak stapsgewijs ervaring op met seksuele ervaringen.
Dat stelt psycholoog Hanneke de Graaf die volgende week promoveert aan de Universiteit Utrecht op haar proefschrift
over opvoeding en de seksuele gezondheid van adolescenten.

Weigeren
De wetenschapper legt uit dat voor een stapsgewijze seksuele ontwikkeling bepaalde vaardigheden nodig zijn,
zoals het bewust zijn van de eigen behoeften en het kunnen communiceren over die behoeften.
Ook het kunnen weigeren van vormen van seks waar je nog niet aan toe bent behoort daartoe.
"Mogelijk beschikt de groep jongeren die niet stapsgewijs seksuele ervaringen opdoet in mindere mate over deze vaardigheden",
oppert De Graaf.

Tongzoenen
Ongeveer drie kwart van de Nederlandse jongeren tussen de 12 en 25 jaar begint met tongzoenen tot de tijd rijp is
voor voelen en strelen onder de kleren. Daarna komt naakt vrijen en tot slot geslachtsgemeenschap.

Ouders
Ouders kunnen een bijdrage leveren aan een gezonde seksuele ontwikkeling van hun kind, is de conclusie van de psychologe.
"Ouders die hun kind steunen en weten wat hij of zij doet en met wie, kunnen meer vertrouwen hebben dat hun kind
op seksueel gebied de juiste beslissingen neemt.
" Kinderen uit hechte gezinnen beginnen volgens het onderzoek
op latere leeftijd met seks en omschrijven de seksuele contacten vaker als prettig en veilig.

Bij meisjes hangen opvoeding en seksuele gezondheid sterker samen dan bij jongens.
Meisjes uit een hecht gezin stellen hun eerste ervaringen op seksueel gebied vaker uit dan jongens.

Compensatie
Meisjes die juist een slechte relatie met hun ouders hebben, proberen dit mogelijk te compenseren
door op jonge leeftijd een vaste relatie aan te gaan, wat vaak uitmondt in vroege ervaringen met seks.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Rare cijfers, kan me niet voorstellen dat zoveel jongeren, 25%, eerst seks hebben en dan pas eventueel zoenen en/of strelen.
Ik heb ook wel eens seks gehad zonder te zoenen/strelen, maar bij het merendeel was er toch wel enige voorspel
bij betrokken. Het lijkt me ook helemaal niet leuk als een meisje zomaar gaat liggen en haar benen spreid,
er moet toch een verleid/opgeil element inzitten voor mij.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."