Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Ontslag bij Zwangerschap

Gestart door Iwan, 15 februari 2016, 13:52:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Voor de werknemer die zwanger is gelden bijzondere regels, bijvoorbeeld regels over ontslag bij zwangerschap, zwangerschapsverlof
en bevallingsverlof. De rechtspositie van de zwangere werkneemster is vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek en aanverwante regelgeving,
waaronder de Wet Arbeid en Zorg (WAZO) en de Arbeidsomstandigheden wet.

De werkgever kan de arbeidsovereenkomst met een werkneemster niet opzeggen gedurende de zwangerschap. De werkgever kan ter staving
van de zwangerschap een verklaring van een arts of van een verloskundige verlangen. De werkgever kan de arbeidsovereenkomst niet opzeggen
vanaf de eerste dag van de zwangerschap tot zes weken na de werkhervatting.

Het opzegverbod geldt niet als er sprake is van bedrijfssluiting. Wordt de afdeling opgeheven/gesloten waar de zwangere werkneemster werkt,
dan geldt het opzegverbod niet, maar weer wel tijdens het zwangerschaps/bevallingsverlof. Ook in geval er sprake is van een dringende reden
die een ontslag op staande voet rechtvaardigt geldt het ontslagverbod bij zwangerschap niet. Ingeval van faillissement hoeft de curator
geen rekening te houden met het opzeggingsverbod en kan de zwangere worden ontslagen.

Is er sprake van een contract voor bepaalde tijd, dan kan het contract tijdens de zwangerschap aflopen. De zwangere werkneemster kan het niet
verlengen van het contract aanvechten indien zij aannemelijk kan maken dat de werkgever het contract niet heeft verlengd vanwege haar zwangerschap.
Datzelfde geldt voor een beëindiging in de proeftijd.



Stelling: Werkgevers moeten zwangerschap als ontslaggrond kunnen opnemen in arbeidsovereenkomsten
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Zoals het nu geregeld is lijkt me het prima. Maar als een werknemer tijdens de proefperiode, max 3 maanden, zwanger blijkt kan ik me voorstellen
dat een werkgever het contract opzegt, maar dat kan nu ook al volgens mij.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

steven