Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

"Internet zoals we het nu kennen binnenkort verouderd"

Gestart door Iwan, 7 april 2008, 00:36:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan


Het Internet zoals we dat kennen zal binnenkort verouderd zijn, zo schrijft de Sunday Times.
Dezelfde geleerden die het bedachten, werken momenteel immers aan een bliksemsnelle 'opvolger'
die hele films in enkele seconden kan downloaden. En dat komt allemaal door de gigantische
Europese deeltjesversneller Large Hadron Collider (LHC) waaraan Cern de laatste hand legt.

Slachtoffer van eigen succes
Het nieuws komt op een ogenblik dat het bestaande internet het slachtoffer dreigt te worden
van zijn eigen succes en daaruit voortvloeiende capaciteitsproblemen. Niet lang meer,
aldus David Britton, professor fysica aan de universiteit van Glasgow.
Bij Cern wordt de laatste hand gelegd aan een computerproject dat 7 jaar geleden werd opgestart
toen men in Genève ontdekte dat de LHC, jaarlijks een gigantische hoeveelheid data vereiste,
evenveel als op 56 miljoen cd's kunnen worden opgeslagen.
Met de LHC hoopt men de oorsprong van het universum te kunnen achterhalen.

"Einde van de wereld"
De enorme processiesnelheid nodig om LHC te laten functioneren, leidde zelfs tot de vrees
dat het project zou moeten worden stopgezet omdat het zou kunnen leiden tot het 'einde van de wereld'.
Letterlijk. Dat kwam doordat het internet in feite werd ontwikkeld met kabels en uitrusting
die eigenlijk was bedoeld voor telefoongesprekken en die dus niet voldoende capaciteit
had voor het doorgeven van data tegen hoge snelheid.

10.000 maal sneller
Nu is er in Genève een 'grid' gemaakt die 10.000 maal sneller zal zijn dan de snelste breedbandverbinding
die momenteel in gebruik is. Dit doordat nu gebruik wordt gemaakt van optische vezelkabels
en moderne routing centra. Daardoor zullen, als de huidige 55.000 servers zijn uitgebouwd
tot de voorziene 200.000, speelfilms binnen enkele seconden kunnen worden verstuurd,
terwijl de hele catalogus van Rolling Stones-muziek in twee tellen verzonden wordt.

Revolutionaire veranderingen
Volgens David Britton zal de maatschappij door deze 'grid technologieën'
"revolutionaire veranderingen ondergaan, want met dit soort gebruik van computers
kunnen volgende generaties samenwerken en communiceren op manieren die oudere mensen
zoals ik zich niet eens kunnen voorstellen
". Of dat klopt zal vanaf deze zomer blijken,
wanneer de LHC gaat draaien, en in het kielzog daarvan ook de nieuwe grid,
in feite een 'parallel internet' dat Cern zal verbinden met 11 onderzoekscentra
in de VS, Canada, Europa en het Verre Oosten- zal gaan functioneren.




Ã,©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

CiteerHet nieuws komt op een ogenblik dat het bestaande internet het slachtoffer dreigt te worden
van zijn eigen succes en daaruit voortvloeiende capaciteitsproblemen. Niet lang meer,
aldus David Britton, professor fysica aan de universiteit van Glasgow.

Dat kan ik me slecht voorstellen het internet kan eigenlijk niet vol raken dat betekent dat alle servers/pc's en andere opslag mogelijkheden vol zouden zijn op de hele wereld dat lijkt me stug!