Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Bestaan puur platonische vriendschappen tussen mannen en vrouwen?

Gestart door Iwan, 19 november 2006, 05:17:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Iwan



CiteerOnderzoekers van de University of Texas testten een paar hypotheses op het gebied van opposite sex friendships
en daar kwamen erg ongeemancipeerde resultaten uit. Zowel mannen als vrouwen zoeken in eerste instantie hetzelfde:
gezelschap en iemand om simpelweg dingen mee te delen. Maar mannen initiëren een vriendschap met een vrouw
toch vaker omdat ze seks willen, vrouwen omdat ze bescherming willen, en beiden omdat ze er potentie in zien voor een romance.
Opposite sex friendships eindigen dan ook niet zelden in een onverhoopte liefdesdaad, of vanwege een romance. Die laatste kan wel
of juist níet ontstaan zijn, wat een dermate grote teleurstelling kan zijn dat de vriendschap er maar gelijk helemaal aan wordt gegeven.

Seks?
Draait het dan toch alleen maar weer om seks? We zijn inmiddels toch beschaafd en gedisciplineerd genoeg voor platonische contacten,
zou je denken. Elke dag moeten mannen en vrouwen op de werkvloer met elkaar omgaan zonder elkaar om de haverklap te bespringen.
Dat lukt over het algemeen aardig. Waarom is het in vriendschappen dan toch lastig?

Omdat je elkaar niet voor niks aardig genoeg vindt om vrienden te zijn en omdat dat 'aardig vinden' altijd potentie, een soort spanning,
in zich heeft. Collega´s heb je niet voor het uitzoeken. Op vrienden, zowel mannen als vrouwen, kun je bij voorbaat al selectiecriteria loslaten.
Het tijdschrift Psychology Today onderzocht: man-vrouwvriendschappen komen vooral voor in beginstadia van relaties en huwelijken.
Deze vriendschappen stammen vaak nog uit de vrijgezelle periode en hebben we dus vooral in de tijd dat alles nog openligt. Zijn mensen
langer getrouwd, dan krijgen vrienden van dezelfde sexe de overhand. Misschien worden ze wijzer of hebben ze gewoon minder zin
om moeite te doen, en denken: een vriend van hetzelfde geslacht is minder gecompliceerd.

Hoe het wel kan
Op een speciaal aangelegde wiki vinden we tips ´n tricks om die leuke vent toch als vriend te kunnen behouden.
De hoofdregels op een rij:
[1]. bepaal eerst zelf heel eerlijk wat je voor de vriend van het andere geslacht voelt
[2]. spreek samen duidelijk uit wat jullie vriendschap behelst
[3]. betrek je partner erbij!
[4]. stel heldere grenzen en let op de sfeer

Geen geknuffel dus, en liever lunches dan diners bij kaarslicht.
Kijken hoelang jullie elkaar dan nog leuk vinden, en of jullie dus échte vrienden zijn.


Kan er zoiets bestaan als een puur platonische vriendschap tussen een man en een vrouw
of ziet er toch altijd iets van een seksuele lading bij?

Zijn jullie wel eens verliefd geweest of geworden op een goede vriend/vriendin?
En hebben jullie er ooit aan gedacht om seks met die persoon te hebben?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lynn

Ik denk dat het zeker wel mogelijk is
Ik heb zelf ook een aantal mannelijke vrienden en daar heb ik totaal geen gevoelens bij.

Metalholic

Het zou kunnen. denk ik. Maar dan moet je je wel aan de regels houden.

jaantje


Maeve

Ik vind het goed kunnen om een platonische vriendschap te hebben met iemand van het andere geslacht omdat ik die zelf ook genoeg heb. Ik ben een paar keer verliefd geweest op een goede vriend/vriendin en heb er nooit aan gedacht om seks met ze te hebben

vampie

Citaat van: Lynn op 22 november 2006, 08:35:21
Ik denk dat het zeker wel mogelijk is
Ik heb zelf ook een aantal mannelijke vrienden en daar heb ik totaal geen gevoelens bij.

maar hebben hun dat gevoel ook ?

Lynn

Citaat van: vampie op 16 februari 2007, 16:46:45
Citaat van: Lynn op 22 november 2006, 08:35:21
Ik denk dat het zeker wel mogelijk is
Ik heb zelf ook een aantal mannelijke vrienden en daar heb ik totaal geen gevoelens bij.

maar hebben hun dat gevoel ook ?

Dat neem ik aan :)
Ik heb zelf nog nooit wat gemerkt.
De meeste zijn dan ook al ouder en getrouwd.

vampie

Citaat van: Lynn op 16 februari 2007, 16:53:59
Citaat van: vampie op 16 februari 2007, 16:46:45
Citaat van: Lynn op 22 november 2006, 08:35:21
Ik denk dat het zeker wel mogelijk is
Ik heb zelf ook een aantal mannelijke vrienden en daar heb ik totaal geen gevoelens bij.

maar hebben hun dat gevoel ook ?

Dat neem ik aan :)
Ik heb zelf nog nooit wat gemerkt.


De meeste zijn dan ook al ouder en getrouwd.

ik heb ook aantal vrienden en dacht het zelfde als jij. een aantal waren wel degelijk verliefd op mij zonder dat ik het door had , maar als je eenmaal weet, ga je toch anders om met die persoon

Lynn

Citaat van: vampie op 16 februari 2007, 16:57:34
Citaat van: Lynn op 16 februari 2007, 16:53:59
Citaat van: vampie op 16 februari 2007, 16:46:45
Citaat van: Lynn op 22 november 2006, 08:35:21
Ik denk dat het zeker wel mogelijk is
Ik heb zelf ook een aantal mannelijke vrienden en daar heb ik totaal geen gevoelens bij.

maar hebben hun dat gevoel ook ?

Dat neem ik aan :)
Ik heb zelf nog nooit wat gemerkt.


De meeste zijn dan ook al ouder en getrouwd.

ik heb ook aantal vrienden en dacht het zelfde als jij. een aantal waren wel degelijk verliefd op mij zonder dat ik het door had , maar als je eenmaal weet, ga je toch anders om met die persoon

Ja dat lijkt mij ook.
Ik hoop maar dat ze niet verliefd zijn of dat ik dat nooit merk.

Iwan

Bij de meeste van mijn vriendinnen heb geen seksuele gevoelens, bij anderen wel.
Als je iemand beter leert kennen en langer kent dan vind je ze misschien nog wel aantrekkelijk,
maar ga je ze misschien minder zien als een eventuele seksuele partner en meer als zoals een (mannelijke) 'vriend'.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Ik heb al jaren een hele goede vriend waar ik veel goede maar zeker ook minder goede tijden mee heb doorgemaakt, maar daar zijn nooit geen seksuele gevoelens bij komen kijken, zowel van zijn als van mij kant niet.

Dus het kan zeker wel
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Bij lang niet al mijn vrouwelijke vrienden (vriendinnen) of vrouwelijke kennissen heb ik seksuele gevoelens of gedachten,
bij sommigen wel (eens gehad), maar denk wel dat het kan een puur platonische vriendschap tussen mannen en vrouwen.
Bij het gros van de vriendinnen/kennissen waar ik wel eens seksuele gedachten bij gehad heb zou ik trouwens ook niet
daadwerkelijk seks willen hebben. Ik denk dat je over iemand best seksuele gedachten/fantasieën kunt hebben die je
niet zou willen uitvoeren.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Playboy.nl
Vriendschap met vrouwen niet mogelijk

Beste vriendjes zijn met een persoon van het andere geslacht blijkt niet meer mogelijk te zijn.
Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek. Volgens de Universiteit van Wisconsin-Eau Clair staat
de welbekende seksuele aantrekkingskracht in de weg.

De man gooit weer roet in het eten want mannen voelen zich vaker aangetrokken tot hun vriendinnen
dan vrouwen voor hun vrienden. Professor in de psychologie April Bleske-Rechek legt het even uit.
"De evolutie heeft er voor gezorgd dat mannen zich moeten opstellen als opportunisten waardoor ze altijd
handelen naar de mogelijkheden die ze hebben.
" "Een vriendschap tussen mannen en vrouwen is bovendien
relatief nieuw in de geschiedenis van de mens
" zegt Bleske-Rechek. Ze stelt dat de oerinstincten van de mens
snel de overhand zullen nemen bij een vriendschap, ook al zeggen de betrokken personen dat ze alleen
vriendschappelijke gevoelens voor elkaar hebben.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."