Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

'Geen ivf na kindermishandeling'

Gestart door Iwan, 23 juni 2010, 19:00:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Het is terecht om mensen die zijn veroordeeld voor kindermishandeling of een ernstige erfelijke aandoening hebben, een IVF-behandeling te weigeren.

Eens, .....
0 (0%)
Oneens, .....
0 (0%)
Anders namelijk ......
1 (100%)

Totaal aantal stemmen: 1

Iwan

Citaat van: AD.nl

'Geen ivf na kindermishandeling'

ROTTERDAM - Mensen die bijvoorbeeld zijn veroordeeld voor kindermishandeling of aan een ernstige
erfelijke aandoening lijden, kan een ivf-behandeling worden ontzegd.

Dat staat in een protocol van gynaecologenvereniging NVOG, waarin richtlijnen staan
om een aanvraag voor reageerbuisbevruchting af te wijzen, meldt het televisieprogramma Netwerk.

Professor Jan Kremer van de ivf-kliniek van het Nijmeegse UMC St Radboud is een van de opstellers van het protocol.
"Het belang van de ouders staat bovenaan, maar soms kan het nodig zijn dat je een noodrem hebt", zegt hij in Netwerk.

Nul op rekest
Niet alleen IVF-aanvragers die met justitie in aanraking zijn geweest kan een vruchtbaarheidsbehandeling worden geweigerd,
ook mensen die een zeer korte levensverwachting hebben of met een ernstige erfelijke aandoening kampen, kunnen nul
op het rekest krijgen. Een kind moet kans hebben op een leven onder normale omstandigheden, is de gedachte hierachter.
Dat rechtvaardigt de aantasting van de privacy, stelt Kremer.

Ethicus Theo Boer van de Universiteit Utrecht is kritisch over het protocol. "Iedereen kan zich voorstellen dat ouders
die hun kind mishandelen even niet meer worden geassisteerd bij een zwangerschap
", zegt hij in het programma.
"Waar ik moeite mee heb is dat, dat als mensen een ernstige aandoening in de familie hebben, dat de artsen dan niet
helpen bij een zwangerschap.
''

Een op de zes stellen in Nederland krijgt te maken met vruchtbaarheidsproblemen.
Ongeveer zestienduizend vrouwen ondergaan jaarlijks een reageerbuisbevruchting.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik vind ik een erg moeilijk (ethisch) vraagstuk. Mensen die hun kind mishandeld hebben of zelfs gedood hebben
en geen IVF nodig hebben om een kind te kunnen krijgen, kunnen wel zwanger worden en kinderen krijgen,
kun je dan wel mensen die een IVF-behandeling nodig hebben om zwanger te geraken dat weigeren?
Ik vind kindermishandeling, zo op het oog, een goede reden om IVF te weigeren, maar krijg er toch een dubbel gevoel bij
als ik er wat langer over nadenk. En wat betreft het weigeren van een IVF-behandeling naar aanleiding van een ernstige
erfelijke aandoening, waar trek je dan de grens?? Een erg moeilijk vraagstuk vind ik dit .....
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Als je je kind mishandelt dan ben je het ouderschap niet waard.
NEE dus geen IVF voor veroordeelde ouders die hun kinderen
hebben mishandeld.