Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Opstelten en Teeven stappen op na bonnetjesrel

Gestart door Iwan, 9 maart 2015, 23:37:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: AD.nl
Opstelten en Teeven stappen op na bonnetjesrel

Minister Ivo Opstelten en staatssecretaris Fred Teeven stappen op. Dat blijkt uit de persconferentie
die vanavond op hun ministerie werd gehouden. De zogenoemde Teeven-deal doet de heren de das om.

Opstelten en Teeven hebben tijdens de persconferentie laten weten dat zij hun ontslag hebben aangeboden
aan de koning. ,,Ik neem mijn volle verantwoordelijkheid", aldus Opstelten.

Teeven vult hem aan: ,,Ik vind dat ik niet meer geloofwaardig kan functioneren, nu Opstelen aftreedt.
Daarom neem ik ook ontslag. Met de deal met Cees H. was niets mis. Ook dat gebeurt voor volk en vaderland,
net zoals minister Opstelten en ik de afgelopen vier jaar gedaan hebben.
"

Opstelten vertelde op zoek te zijn gegaan naar de informatie over het bedrag. ,,Ik heb toen op basis van
de toen beschikbare informatie gemeld aan de Tweede Kamer dat dat niet mogelijk was.
Naar aanleiding van de recente berichtgeving hebben we ultieme inspanningen gedaan om het bewijs te vinden.
We hebben geen bankafschrift gevonden, maar wel een digitale bevestiging dat er in 2001 4,7 miljoen
is overgemaakt ten gunste van Cees H.
"

2 miljoen
Vandaag werd bekend dat er toch 4,7 miljoen gulden gemoeid was met de deal met een drugscrimineel,
veel meer dan de bijna 2 miljoen die Opstelten aan de Tweede Kamer had gemeld.

Hiermee was de suggestie geboren dat Opstelten de Tweede Kamer verkeerd heeft ingelicht
en dat is een 'doodzonde' in de politiek. Eerder had de minister laten weten dat er geen afschriften
of bewijzen meer waren te vinden van de deal.

Rutte is dankbaar
Minister-president Rutte laat weten niet anders te kunnen dan het besluit van Teeven en Opstelten te respecteren.
,,Ze hebben voor zichzelf geconcludeerd dat hun terugtreden onvermijdelijk was. Het enige dat ik daar op dit moment
aan kan en wil toevoegen is dat ik zowel Ivo Opstelten als Fred Teeven grote dank zeg voor alles wat zij in de afgelopen
jaren hebben gedaan. Het kabinet verliest twee gedreven vakmensen.
''

Dramatisch
Volgens CU'er Gert-Jan Segers is het dramatisch, maar wel terecht. ,,Er waren zoveel vragen rondom het bedrag.
Vorig jaar zei Opstelten de juiste informatie vertrekt te hebben, dat blijkt nu onjuist. Het is daarbij zeer de vraag
of Teeven alles tegen Opstelten heeft gezegd wat hij moest zeggen.
"

Onder meer PVV'er Bontes had al aangekondigd morgen een motie van wantrouwen in te willen gaan dienen.
Ook andere leden van de oppositie hadden grote vraagtekens bij de nieuwste ontwikkelingen.
Morgen zou er een debat zijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Aan de ene kant vind ik het heel jammer voor Opstelten, al is het wel beter dat hij opstapt gezien zijn leeftijd,
maar hij had een beter einde verdiend aan zijn politieke carrière. Teeven was rechtstreeks betrokken bij de Teeven-deal
dus dat hij opstapt is niet meer dan terecht en veel te laat. Zou mij ook niets verbazen wanneer hij ook Opstelten heeft
voorgelogen, Teeven moet hoe dan ook het precieze bedrag geweten hebben, dus hij heeft sowieso de kamer verkeerd voorgelicht.

Al is voor mij het verhaal van de 2 miljoen gulden die in praktijk 4,7 miljoen gulden bleek nog niet helemaal duidelijk.
Is er aan Cees H. in 1993 4,7 miljoen overgemaakt of sprak Teeven de waarheid  toen hij aangaf het in 1993 om een bedrag
van rond de 2 miljoen ging, die door de rente op rente en het feit dat het bedrag 8 jaar (vast) op een depositorekening stond
waardoor het bedrag in 2001 'gegroeid' was naar 4,7 miljoen?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
'Teeven getackeld door onderwereld'

Staatssecretaris Fred Teeven is getackeld door de onderwereld. Dat zegt oud-hoofdofficier Hans Vrakking,
in 2008 de baas van Teeven. De opgestapte staatssecretaris had door zijn loopbaan de nodige vijanden gemaakt,
aldus Vrakking.

Hij noemt het tegenover NOS 'merkwaardig' dat advocaten nu met het papiertje wapperen,
suggererend dat zij de aanzet hebben gegeven tot Teevens val. Vrakking stelt dat Teeven niet had af hoeven treden
omdat hij 'niets stiekems' heeft gedaan.

Duidelijkheid
Een deel van de oppositie in de Tweede Kamer wil dat er via onafhankelijk onderzoek alsnog duidelijkheid komt
over de miljoenendeal die justitie vijftien jaar geleden sloot met een drugscrimineel. De ChristenUnie, het CDA en D66
drongen daar dinsdag op aan in een debat met premier Mark Rutte over de kwestie, die maandagavond heeft geleid
tot het aftreden van de bewindslieden van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Deal
De oppositiepartijen hebben nog veel vragen over de deal die Teeven destijds als officier van justitie sloot met Cees H.
en waarover Ivo Opstelten als minister de Tweede Kamer verkeerd had geïnformeerd. Volgens ChristenUnie-leider Arie Slob
moet de onderste steen boven komen, zodat de opvolgers van Opstelten en Teeven geen last meer van het dossier hebben.

Het is nog niet duidelijk of er een extern onderzoek komt. VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra is er op zich niet tegen,
maar hij hield de boot af omdat een onderzoek volgens hem geen zin heeft als alle betrokkenen van destijds gebonden zijn
aan hun geheimhouding. Rutte reageert later dinsdagavond op het verzoek.

Regie
Ook moet hij zich verweren tegen het verwijt van veel oppositiepartijen dat hij als premier geen of onvoldoende regie heeft
nu de dingen zo zijn misgelopen. Rutte wil zo spoedig mogelijk nieuwe bewindspersonen benoemen op Veiligheid en Justitie.
Maar die functies zijn volgens hem te belangrijk om overhaast tot beslissingen te komen, zei hij in een verklaring voorafgaande
aan het debat.

De meeste partijen noemden het aftreden van Opstelten en Teeven onvermijdelijk en begrijpelijk.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Teeven heeft de deal, en het bedrag dat ermee gemoeit was, niet bij de belastingdienst gemeld en heeft
daarmee een strafbaar feit begaan, witwassen van geld. Nou kan het best zijn dat de onderwereld
Teeven hebben 'getackeld' maar Teeven heeft door zijn handelen daar zelf de mogelijkheid voor geschapen.

Dat er nu gezegd word dat de onderwereld de hand in val van Teeven heeft gehad doet me denken aan de zaak D.
Dat zou ook een geval van een afrekening door de onderwereld zijn, al denk ik dat beschuldigingen aan Demmink
een kern van waarheid bevatten. Én Teeven leidde als CID-officier het zgn. Rolodex-onderzoek dat de jacht opende
op een pedofielen-netwerk, waarvan men vermoedde dat dit zich uitstrekte tot in de hoogste kringen van
het Ministerie van Justitie. Hij kwam heel ver in dat onderzoek en was een aantal hooggeplaatste ambtenaren
op het spoor toen plotseling van hogerhand het bevel kwam om met dat onderzoek te stoppen.

Teeven was hierover zéér ontstemd en zo gefrustreerd dat hij zijn baan bij Justitie opzegde en koos voor een politieke
carrière met het doel om misstanden bij het Ministerie van Justitie en andere departementen aan de kaak te kunnen stellen.
Als er in het verleden één Kamerlid was dat zichzelf tot missie had gesteld om de D-zaak uit te zoeken, was het Teeven.
EenVandaag meldde de VVD-er in 2007 met enige regelmaat op geheime locaties te hebben gesproken. Hij was toen nog Kamerlid.
Teeven zei de EenVandaag-redactie destijds dat hij vanwege het onderzoek naar het pedofielen-netwerk voor de politiek had gekozen.
Hij wist als voormalig officier van de Inlichtingendienst méér zei hij, maar kon daar naar eigen zeggen niet mee naar buiten treden.

Ook heeft hij gezegd dat, als hij Minister van Justitie zou worden, een van zijn eerste daden zou zijn een ontslagprocedure
opstarten voor de hoogste ambtenaar (was dit Demmink?) die hij op het spoor was waarvan er tal van aanwijzingen waren
dat deze ambtenaar er in zijn privéleven perverse en onwettige gewoontes op nahield.
Saillant detail..... Joris Demmink (de hoge ambtenaar waar Teeven op doelde?) was een studievriend van Ivo Opstelten.

Misschien is Teeven niet 'getackeld' door de onderwereld, maar door het OM, uit angst dat hij zijn belofte over het onderzoek
naar de hoogste ambtenaar bij justitie waar zou maken. Dat zou kunnen verklaren waarom van het 'bonnetje' dat jarenlang
onvindbaar was ineens deze week een screenshot opdook en waarom er vanuit het OM naar de media gelekt is over de Teeven-deal.
Wat dit een afrekening in het justitieel-circuit?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Iwan op 11 maart 2015, 01:06:11
Teeven heeft de deal, en het bedrag dat ermee gemoeit was, niet bij de belastingdienst gemeld en heeft
daarmee een strafbaar feit begaan, witwassen van geld. Nou kan het best zijn dat de onderwereld
Teeven hebben 'getackeld' maar Teeven heeft door zijn handelen daar zelf de mogelijkheid voor geschapen.
Te vroeg gesproken dus.... blijken de belastingdienst en het OM gewoon op de hoogte geweest te zijn van de deal
en de bedragen die ermee gemoed waren. Vraag me nu af waarom Opstelten en Teeven dan zijn opgestapt als er
niets 'fouts' aan de deal was, zoals Teeven ook al zei tijdens zijn persconferentie.

Het lijkt erop dat Opstelten is opgestapt omdat hij de kamer verkeerd heeft voorgelicht, buiten zijn eigen schuld om.
Hij zei dat het bonnetje onvindbaar was, en nu het bonnetje toch gevonden is klopt dat onvindbaar niet meer
dus stapt de minister op? Eerherstel, indien het klopt dat de Belastingdienst en het OM gewoon op de hoogte waren
van de deal, voor Teeven en Opstelten lijkt mij wel op z'n plaats. Opstelten lijkt een zeldzame minister te zijn,
een minister die de verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen woorden.

Citaat van: AD.nl
'OM en Belastingdienst wisten bedrag Teeven-deal'

Zowel de top van het Openbaar Ministerie als de Belastingdienst was op de hoogte van de deal tussen Fred Teeven
en drugscrimineel Cees H. Dat zegt de voormalige Amsterdamse hoofdofficier Hans Vrakking in een interview met de Volkskrant.
Volgens hem was de omstreden belastingparagraaf in de schikking met de veroordeelde hasjhandelaar 'een dode letter'.

,,Het Kolibrie-onderzoek naar Cees H. en Johan V. was nota bene een financieel onderzoek van de FIOD, de opsporingsdienst
van de Belastingdienst. Dus hoezo: de Belastingdienst wist van niks?
"

Deze week kondigden minister Opstelten en staatssecretaris Teeven hun aftreden aan nadat 'het bonnetje' van de 'witwasdeal'
met Cees H. uit 2000 via Nieuwsuur opdook en later ook op het ministerie

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."