Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Wouter Bos stapt op

Gestart door Iwan, 12 maart 2010, 14:44:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: AD.nl
Samsom nieuwe leider PvdA

Diederik Samsom is door de leden van de Partij van de Arbeid gekozen tot de nieuwe leider.
Hij kreeg ruim 54 procent van de stemmen. Dat heeft partijvoorzitter Hans Spekman
zojuist bekend gemaakt in de Rode Hoed in Amsterdam.

Samsom volgt Job Cohen op als partijleider en fractievoorzitter.
Hij moest het opnemen tegen Ronald Plasterk, Lutz Jacobi, Nebahat Albayrak en Martijn van Dam.

Spekman meldt dat er sprake was van een record-opkomst. Maar liefst 68,6 procent van de leden
heeft gestemd op zijn of haar favoriete leider. Plasterk kreeg 31,6 procent van de stemmen,
Albayrak 8,2 procent, Van Dam 3,9 procent en Jacobi 2,3 procent.

Samsom wordt beschouwd als een lid van de linkervleugel en heeft het imago van een linkse activist.
Graag schetst hij vergezichten die de partijpolitiek overstijgen om anderen warm te krijgen voor een beter milieu.
Ook wordt hij in staat geacht PVV-leider Geert Wilders van repliek te dienen, iets wat een probleem bleek voor Cohen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Maurice de HondHet gaat de PvdA voor de wind sinds het aftreden van Job Cohen vier weken geleden.
Volgens de nieuwste peiling van Maurice de Hond is de partij in die vier weken
zeven zetels gestegen in de Tweede Kamer en zou nu uitkomen op 21 Kamerzetels.
In dezelfde periode zijn SP en D66 ieder drie zetels gedaald, aldus De Hond zondag.
Ik kan me niet voorstellen dat Diederik Samsom ook tijdens de volgende verkiezingen nog de leider van de PvdA zal zijn,
ben benieuwd wie hem zal opvolgen. De naam van Lodewijk Asscher zingt rond als het gaat om de definitieve opvolger van Job Cohen,
maar hij zit nog niet in de kamer, en kon daardoor niet nu als lijsttrekker genomineerd worden, en hij heeft aangeven
dat hij zeker tot 2014 in Amsterdam wil blijven. Als dit kabinet de rit uitzit dan zijn de nieuwe verkiezingen rond het voorjaar van 2015,
dus dan kan Asscher de functie van tussenpaus Samsom overnemen.... Ben wel benieuwd of tot die tijd de PvdA het kabinet
zal 'gedogen' of dat ze het risico nemen om met Samsom vervroegde verkiezingen in te gaan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."