Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

GL & SP: 'Verwijder foute illustratie van Gouden Koets'

Gestart door Iwan, 16 september 2011, 18:26:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

'Slavenafbeelding' moet van Gouden Koets

Eens,......
0 (0%)
Oneens, .....
1 (100%)
Anders, namelijk .....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1

Iwan

Citaat van: AD.nl
GL & SP: 'Verwijder foute illustratie van Gouden Koets'

De Kamerleden Harry van Bommel (SP) en Mariko Peters (GroenLinks) roepen koningin Beatrix op de 'slavenafbeelding'
van de linkerzijde van de Gouden Koets te verwijderen. Het paneel zou volgens hen niet op het voertuig thuishoren, maar in het Rijksmuseum.
Zij pleiten daarvoor in Nrc.Next. Onzin, zo vindt de Rijksvoorlichtingsdienst. 'We gaan niet de geschiedenis herschrijven door de Gouden Koets te vernielen'.
Premier Mark Rutte noemt het pleidooi 'bizar'.


Het gaat om de afbeelding 'Hulde der Koloniën'. Daarop zijn halfnaakte zwarte mannen en vrouwen te zien
die - al dan niet knielend - allerlei waar aanbieden aan een op een troon gezeten vorstin.
De beeltenis roept 'grote weerstand' op, vinden Van Bommel en Peters en 'herinnert aan een gruwelijke periode in onze geschiedenis'.
Toen de afbeelding werd gemaakt, eind 19de eeuw, in de koloniale tijd en tijdens de nadagen van de slavernij,
'leek een dergelijke afbeelding heel gewoon', schrijven de Kamerleden

Gift
De Gouden Koets, een gift van de stad Amsterdam aan koningin Wilhelmina voor haar inhuldiging in 1898, wordt elk jaar door Beatrix gebruikt op Prinsjesdag.
Op 2 februari 2002 werd de koets door Willem-Alexander en Maxima gebruikt voor hun huwelijk.

Van Bommel en Peters vinden verder dat Nederland - net als de Verenigde Staten en Australië - excuses zou moeten aanbieden voor het kolonialisme
en de slavernij en het geweld dat daaruit voortkwam.

Het opiniestuk is ook ondertekend door voorzitter van het Landelijk Platform Slavernijverleden Barryl Biekman
en voorzitter van het Comité Nederlandse Ereschulden Jeffrey M. Pondaag.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Vind het een beetje vreemde redenatie, moeten we nu ook schilderijen en boeken verbranden waarin afbeeldingen uit het verleden,
in dit geval uit het slavernij-verleden, staan? Je kunt niet, vind ik, proberen negatieve afbeeldingen weg te poetsen en doen alsof er niets
aan de hand was. Nederland was vroeger een land van slavenhandelaars en dat moeten wij niet proberen te verdoezelen.

Het is trouwens niet zo dat Nederland het enige land was dat in slavenhandelde en ook niet alle slaven waren zwart.
In Afrika bestaat, tot op de dag van vandaag, nog steeds slavenhandel en slavenhandel in de Arabische wereld was veel omvangrijker dan
de slavenhandel in de westerse wereld. Volgens mij heeft Nederland al lang verontschuldiging aangeboden voor het slavernij-verleden.......
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."