Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Campagneposter VVD wekt grote afschuw op

Gestart door Iwan, 7 maart 2014, 14:51:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: AD.nl
Campagneposter VVD wekt grote afschuw op

Een campagneposter van de VVD in Rotterdam wekt in heel Nederland grote verontwaardiging en afkeer op.
De posters met de tekst 'In Rotterdam spreken we Nederlands' hangen sinds gisteren op verschillende plekken in de stad.

De oranje onderstreepte VVD-boodschap zorgde gisteren voor een storm verontwaardigde reacties, onder meer van
cabaretier Jan Jaap van der Wal: 'In Rotterdam hebben we de betekenis het liberalisme even afgezonken in de Maas.'
Ook uit eigen kring, van VVD'ers elders in het land, klonk kritiek op de tekst, die breed afgekeurd werd.
'In Wormerland is iedereen welkom,' tweette de plaatselijke VVD-lijsttrekker.

De VVD moet onmiddellijk ophouden met provoceren, stelt Aydin Peksert, de nummer twee op de kandidatenlijst
van de moslimpartij Nida in Rotterdam. 'Uiteraard geniet Nederlands de voorkeur, maar gun mensen de ruimte om zich
te uiten in de taal die hen het beste past. Dit is weer zo'n voorbeeld van oude politiek die burgers voorschrijft hoe zij zich
moeten gedragen. De politiek moet dienstbaar zijn, de VVD bespeelt de onderbuik.
'

De Rotterdamse lijsttrekker van de VVD, Jeannette Baljeu, zei gisteravond geen spijt te hebben van de provocerende slogan.
'Wij hebben opzettelijk gekozen voor een prikkelende stelling om de discussie op gang te brengen. Dat is gelukt.'

De borden, die uit de koker van de Rotterdamse VVD-afdeling komen, blijven hangen tot de verkiezingen op 19 maart.
'Wij vinden dat mensen die zich hier vestigen Nederlands moeten spreken. Dat is niet alleen belangrijk voor henzelf,
maar ook voor hun kinderen. Anders beginnen die met een hele grote leerachterstand op school.
'

Op sociale media barstte gisteren vanuit heel het land een stroom verwijten los. De VVD kreeg op Twitter het verwijt
dat de stelling 'onthutsend' is, zeker in een internationale stad als Rotterdam.

Expats welkom
Volgens lijsttrekker Baljeu is de tekst echter niet bedoeld voor de expats die zich in Rotterdam vestigen.
'Expats zijn hier zeer welkom, maar zij blijven hier nooit lang, anders zouden het Rotterdammers zijn.
Als mensen hier blijven moeten ze echter Nederlands spreken.
'

Al eerder wekte een campagne-uiting van de Rotterdamse liberalen weerstand op.
Toen klonk kritiek omdat de tekst van een VVD-T-shirt wel erg leek op die van een Rotterdams tekstbureau.


"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik vind de poster nogal onduidelijk over wat de VVD ermee bedoelen te zeggen. Wanneer de poster van de VVD bedoeld is
als kritische knipoog naar partijen als de PvdA,D66, GroenLinks en het CDA die campagne voeren in allerlei talen, dan vind ik
het een prima iniatief van de VVD. Maar het is natuurlijk wel onhandig om zo'n poster te gebruiken in een internationale
Havenstad als Rotterdam. Met meneer (of mevrouw) Aydin Peksert ben ik het oneens... Mensen van buitenlandse origine
mogen wat mij betreft onderling best een buitenlandse taal spreken, maar van volksvertegenwoordigers mag je toch
op z'n minst verwachten dat ze de Nederlandse taal beheersen. De Politiek moet zich inderdaad dienstbaar opstellen naar
de burger.. en de Nederlandse taal hoort daarbij.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ik heb de ophef over die poster gelezen en gehoord.
Het schoot mij nogal in het verkeerde keelgat.
Er is nl een nog veel afschuwelijker poster met een veel weerzinwekkender tekst! En daar hoor je dan weer veel minder over!
Bah, bah en nog eens bah!

Dit is pas ziek:



Iwan



Citaat van: Lejah op  8 maart 2014, 15:13:41
Ik heb de ophef over die poster gelezen en gehoord.
Het schoot mij nogal in het verkeerde keelgat.
Waarom schoot het jou in het verkeerde keelgat?
Ik vind alle ophef nogal overdreven.....
Het spreken van de Nederlandse taal vind ik erg belangrijk, ook voor nieuwe Nederlanders.
Bovendien voor je mag stemmen moet je het Nederlandse nationaliteit hebben, en ik vraag
me af hoe je de Nederlandse nationaliteit kunt krijgen als je de taal niet spreekt.

Heb trouwens wel gelachen op de reactie op een artikel over dit onderwerp op de site van
de Telegraaf. Daar werd door meerdere mensen geroepen dat ze het helemaal met de VVD eens
waren en dat mensen die in Nederland willen wonen maar eens goed Nederlands moeten leren.
En het grappige was, vond ik toch, dat ze dat in zo slecht Nederlands schreven dat ik hun reactie
soms wel 3× moest lezen voor ik begreep wat er stond.

Citaat van: Lejah op  8 maart 2014, 15:13:41
Er is nl een nog veel afschuwelijker poster met een veel weerzinwekkender tekst!
En daar hoor je dan weer veel minder over!
Bah, bah en nog eens bah!

Dit is pas ziek:


Weet je zeker dat het een echte poster is?
De VVD heeft op haar site een generator staan waarmee mensen hun eigen VVD-poster kunnen maken.
Wat is trouwens erg dom vind, want nu kunnen mensen zelf hun VVD-poster maken en daar de meest
bizare dingen opzetten en doen alsof het een officiele VVD-poster is. Op de site Krapuul staan een aantal
poster die nep zijn, bovenstaande staat daar ook tussen. Er staat bij dat de poster grotendeels
gemaakt zijn door bezoekers van de site.

En hoewel de poster niet echt is, kan me toch wel vinden in het idee dat gehandicapten
niet als minderwaardig beschouwd moeten worden. Iedereen heeft het recht op een menswaardig bestaan.
Een bestaan waarin ze zelf beslissingen kunnen maken en waarin niet alles door een ander bepaald word.
Dat iemand gehandicapt is betekend niet dat je die persoon zijn/haar waardigheid moet afnemen
en die persoon moet afschrijven.

Mensen die gehandicapt zijn moeten uiteraard hulp krijgen daar waar dat nodig is, maar ze zijn niet minder
(als) mens dan welk ander mens ook. Mensen met een handicap moet je niet afschrijven denk ik, maar ze juist
helpen zodat ze deel van de maatschappij kunnen (blijven) uitmaken.

Maar goed.... De nep poster van hierboven gaat natuurlijk wel veel te ver...
en gelukkig maar dat het geen echte VVD-poster is.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."