Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Winterweer

Gestart door Iwan, 5 januari 2009, 18:05:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan





Citaat van: Spitsnieuws.nl
-15 vannacht!

De komende nacht gaat het zeer streng vriezen. Op sommige plaatsen kan het wel
-15 graden worden. De ANWB heeft op zijn website tips gezet hoe automobilisten
hun voertuig kunnen voorbereiden op deze voor Nederland inmiddels extreem lage temperaturen.

Een van de meest voorkomende mankementen is de vastgevroren handrem.
Vooral de handremkabels vriezen nog wel eens vast. Een warme föhn of
een zakje warm water tegen de kabels wil nog wel eens helpen, aldus de ANWB Wegenwacht.
Deze middelen kunnen autobezitters ook gebruiken als het autoslot is dichtgevroren.
De Wegenwacht adviseert verder om rubberen randen rond portieren vochtvrij te houden
en in te vetten.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

nou het is op een aantal plaatsten ondertussen nog flink kouder geweest! echt koud ineens maar goed
dan hebben we tenminste weer eens een ECHT stukje winter gehad!

Iwan

De koude is mij tot nu toe nog meevallen,
's morgens wel koude handen op de scooter,
maar verder was het beste te doen om op de scooter naar het werk te gaan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

ja maar boven in het land is het ook niet echt heel koud geweest volgens mij?? of wel

Iwan

Citaat van: DonWoozy op 12 januari 2009, 09:23:36
ja maar boven in het land is het ook niet echt heel koud geweest volgens mij?? of wel
Het vroor hier inderdaad minder dan in het westen en het zuiden.
Ik ben in elk geval blij dat de eerste kou over lijkt te zijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

           

ROTTERDAM - De eerste sneeuwval van deze winter wordt volgende week verwacht.
Dat zegt althans Edwin Rijkaart van buienradar.nl. De website kan met behulp
van eigen meetwerk sneeuwval zien.

De eerste sneeuwval in Nederland wordt volgende week verwacht volgens de weermodellen.

Normaal gesproken kan de buienradar niet zien of neerslag in de vorm van regen of sneeuw valt.
Met behulp van waarnemingen op de grond kan dat wel en is het mogelijk de radarbeelden te corrigeren.
Buienradar beschikt hiervoor over een netwerk van 7500 waarnemers. Deze kunnen aangeven
of er sneeuw of regen valt.

''De eerste sneeuwval in Nederland wordt volgende week verwacht. Of dat ook echt gaat gebeuren
is natuurlijk altijd de vraag maar wij zijn er klaar voor
'' zegt Edwin Rijkaart van Buienradar.
De 7500 waarnemers geven iedere dag hun weerwaarnemingen door aan het netwerk 360.org.
Het netwerk bestaat uit particulieren die naar buiten kijken en handmatig aangeven wat ze zien
maar ook uit automatische weerstations en weeramateurs die waarnemingen doorgeven.

Buienradar zet dit seizoen vol in op de winter. Edwin Rijkaart hierover: ''Vorig jaar hebben we
een voorzichtige aanzet gemaakt met winterradar.nl maar dit jaar gaan we helemaal los.
We laten sneeuwhoogtes zien in de populaire wintersportgebieden maar geven ook een
sneeuwverwachting voor de komende dagen. Daarnaast laten we de ijsaangroei zien in Nederland
''.





Ã,©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

ik ben benieuwd, zoals ik het op de radio hoorde wordt het in ieder
geval heel deze week koud dus we zullen zien ;)

Tyz

Citaat van: DonWoozy op 14 december 2009, 09:17:37
ik ben benieuwd, zoals ik het op de radio hoorde wordt het in ieder
geval heel deze week koud dus we zullen zien ;)

Niks van gelogen, ik zit elke ochtend op de fiets met gemiddeld  -2 C    :wiw:

Iwan

Hier ligt al een dik pak sneeuw zag ik net.
Mijn dagen zien er tegenwoordig voornamelijk als volgt uit; rond 7uur opstaan en naar mijn werk,
om 17:00 uur vrij, naar huis eten en naar bed. (ben nog erg verkouden)
Dus het was mij nog niet eerder opgevallen dat er zoveel sneeuw ligt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Het KNMI verwacht de komende dagen sneeuwval in een groot deel van Nederland.
Langs de kustlijn zal het regenen en ijzel is lokaal mogelijk.

Harry Geurts van het KNMI weet niet hoeveel en welke kwaliteit sneeuw er valt.

Het is volgens het KNMI ook door een warmtegebied boven de Noordzee moeilijk
om lang van tevoren te voorspellen waar en wanneer de meeste sneeuw gaat vallen.
Geurts: 'Houd vooral de actuele weersinformatie in de gaten.'

Spits
Volgens het KNMI zal de avondspits vandaag niet veel last hebben van de sneeuw,
maar het meteorologisch instituut waarschuwt wel voor de spits van morgenochtend.
Dan zal het in een groot deel van het land wit zijn.

De ANWB verkeersinformatie verwacht morgenochtend meer dan 400 kilometer file.

Kerst
Of de kerst dit jaar wit wordt, kan het KNMI nog niet voorspellen:
'De aanloop naar kerst wordt wit, maar of die dagen zelf ook sneeuw valt, is nu nog niet te voorzien.'

Van een witte kerst wordt gesproken als er op beide kerstdagen in De Bilt een dekkende laag sneeuw valt.
Dit gebeurde voor het laatst in 1981.




Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Hier ligt al een dik pak sneeuw en al het verkeer ligt stil.
Net m'n baas een sms gestuurd of het bedrijf open is vandaag.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AMSTERDAM - Het is op veel plaatsen een chaos op de wegen door de sneeuwval.
Zo is de A7 tussen Heerenveen en Groningen nog steeds slecht begaanbaar.
De afritten zijn inmiddels wel weer open.

De A6 en A31 zijn momenteel 'redelijk begaanbaar'. Automobilisten kunnen ongeveer
50 kilometer per uur rijden. De A7 tussen de Afsluitdijk en Heerenveen is ook redelijk begaanbaar.

In Friesland zijn tientallen verkeersongelukken gebeurd. Zeker vijfentwintig vrachtwagens raakten
van de weg. In tegenstelling tot wat de politie eerder meldde zijn er geen gewonden gevallen.
Een zwangere vrouw ging uit voorzorg naar het ziekenhuis. In de hele provincie ligt een een dik pak sneeuw.

Op de A12 tussen Utrecht en Den Haag kantelde ter hoogte van Nieuwerbrug een vrachtwagen.
Twee van de drie rijstroken werden daardoor afgesloten. Rond half zeven stond er al een file
van 16 kilometer tussen de Meern en Bodegraven.

De opruimwerkzaamheden nemen naar verwachting nog zeker enkele uren in beslag.
Tegen negen uur hoopt men de weg volledig vrij te hebben.
Het ongeluk is vermoedelijk veroorzaakt door gladheid als gevolg van de sneeuwval.

Het Prins Clausplein, de verbindingsboog tussen Den Haag en Amsterdam, was tijdelijk afgesloten
in verband met gladheid door de sneeuwval, aldus de politie. Daar rijdt het verkeer inmiddels weer.




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

sneeuw in aantocht??? dat ligt er overal al behoorlijk veel!! Net op de
ANWB site zag ik dat er 657 km file stond!!! :O :O echt niet normaal!

Iwan

Net met mijn collega's gebelt, iedereen blijft thuis.
Ik sta hier tot mijn knieeën in de sneeuw en op de snelweg schijnen sneeuwduinen van anderhalf meter te liggen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

DE BILT - Het is voor het eerst in vier jaar tijd dat er zo'n dikke laag sneeuw valt in Nederland.
Dat meldt het KNMI donderdag.

In sommige delen van het noorden van het land ligt tussen de 30 en 35 centimeter sneeuw.
De laatste keer dat dit voorkwam, was op 2 en 3 maart 2005. Toen viel er in delen van Nederland
tussen de 20 en 50 centimeter sneeuw. Overigens ligt in het grootste deel van Nederland
niet meer dan tussen de 3 en 5 centimeter sneeuw.

De vergelijking gaat niet helemaal op, zo nuanceert weerman Harry Geurts van het KNMI.
"De weersomstandigheden in 2005 waren veel extremer dan nu het geval is", legt hij uit.
"Bovendien is de 20 centimeter sneeuw donderdag gevallen in een hele dunne strook."

De laatste keer dat er een flink pak sneeuw viel onder dezelfde weersomstandigheden als donderdag,
was op 5 januari van dit jaar. Toen lag er in de zuidoostelijke helft van het land een laag van tussen
de 10 en 15 centimeter.

De sneeuwval heeft donderdag vooral in grote delen van het noorden een flinke impact op het maatschappelijke leven.
Het treinverkeer ondervindt veel hinder, het busverkeer ligt de hele dag plat en de scheepvaart ligt stil.
Op de weg leidde de sneeuwval tot flinke files.




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Iets na 14.00 uur heeft Rijkswaterstaat een verkeersalarm afgekondigd.
"De sneeuwval, plaatselijke gladheid en het slechte zicht zorgen voor te veel overlast,
veel snelwegen zijn onbegaanbaar. Om te voorkomen dat meer weggebruikers de weg op gaan
wegens beperkte andere vervoersmogelijkheden geeft Rijkswaterstaat dit alarm af
",
aldus de instantie in een verklaring.

"Pas de rijstijl aan de omstandigheden aan; houd afstand van de andere weggebruikers
en haal niet in. Honderden strooiwagens en sneeuwschuivers zijn al enkele dagen ingezet
om de wegen schoon te houden. Blijf achter deze wagens rijden en haal ook deze wagens niet in
",
aldus Rijkswaterstaat.

Vluchten geannuleerd
Op Schiphol zijn zondag tot 14.00 uur tientallen vluchten geannuleerd wegens de slechte weeromstandigheden.
Dat heeft een woordvoerster van de luchthaven gezegd. Reizigers die wel vertrekken of aankomen,
moeten rekening houden met vertragingen van 1,5 tot twee uur.





©spitsnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

HURDEGARYP - Alle weermodellen laten het zien: in ons land gaat het vanaf volgende week
hard vriezen. In Friesland spreekt men zelfs al van een vorstperiode die te vergelijken is met
die van de Elfstedenwinter van 1997.

"De weercomputers van het ECMWF (het Europese weercentrum in het Engelse Reading) voorspellen
een winter die dinsdag licht begint en het weekeinde oploopt van matige tot strenge vorst
", juicht de
Leeuwarder Courant. "Volgende week wordt zelfs zeer strenge vorst (-15 graden of lager) verwacht".

Het KNMI verwacht komend weekend al matige vorst gevolgd door een periode met temperaturen
'beneden de langjarig gemiddelden'. Meteoconsult schrijft dat de kans zo'n 80 procent is dat we
vanaf volgende week zondag op veel plaatsen kunnen schaatsen op natuurijs. "In de temperatuurverwachting
voor de komende twee weken is namelijk duidelijk te zien dat veel berekeningen uitgaan van een periode
met overwegend matige vorst. Zelfs de warmste oplossingen komen vanaf aanstaande dinsdag niet
of nauwelijks boven nul
", aldus het weerstation.

Ook volgens winterweerman Hajo Smit wordt het na het weekeinde bitterkoud. Hoe het komt dat veel
meteorologen deze vorstperiode al een week van te voren durven te voorspellen komt volgens Smit
omdat alle weermodellen het dit keer roerend met elkaar eens zijn. "Maar het blijft zo dat het weer
altijd voor verrassingen kan zorgen. Maar de kou zit dit keer wel heel dichtbij. In Scandinavië is het
nu al heel koud en ook in Polen en Duitsland gaat het al snel hard vriezen
".

De meeste weermodellen wijzen vanaf volgende week dan ook op strenge vorst in Nederland.
"De kou komt daarbij uit Polen en Noord-Duitsland Friesland binnen. Maandag wordt het in Friesland
overdag dan ook al niet meer warmer dan min 6
", aldus Smit.




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Elsevier.nl
Sneeuwbuien houden aan; glad in het noorden

De komende dagen blijven de sneeuwbuien nog komen.
Automobilisten worden gewaarschuwd voor gladheid op de wegen,
vooral landinwaarts zorgen sneeuwresten voor problemen.

Automobilisten wordt aangeraden de weerberichten goed in de gaten te houden
Dat meldt het KNMI. Vooral in noord-Nederland is er kans op gladheid.

Met het aantal ongelukken viel het gisteren mee, meldt de ANWB.
Automobilisten hielden voldoende rekening met de gladheid.
Rond Arnhem was de overlast van de sneeuw het grootst;
busmaatschappij Veolia besloot gisteren om niet te rijden.
Vandaag rijden de bussen wel weer. Ook de treinen rijden volgens dienstregeling.

Veertig centimeter sneeuw
In Duitsland ontstonden wel grote problemen door het winterse weer, vooral in het noordoosten van het land.

In delen van de noordoostelijke deelstaat Mecklenburg-Voor-Pommeren viel tot veertig centimeter sneeuw.
Zeker drie mensen zijn om het leven gekomen bij ongelukken, zo'n honderd raakten gewond.
Volgens de Duitse meteorologische dienst DWD is er al sinds 1978/1979 niet meer zoveel sneeuw gevallen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl

De eerste kou komt eraan

SOEST - Het wordt snel kouder. Na de mooie start van de week
gaat het in het weekeinde zelfs in de nacht en vroege ochtend licht vriezen!

Het gebeurt allemaal na een frontpassage op vrijdag.
Zaterdag klaart het langzaam op maar in de nacht naar zondag
is in het binnenland lichte vorst te verwachten tot enkele graden onder nul,
de eerste echte vorst van de aanstaande winter.

Gaandeweg het weekeinde zakt de temperatuur tijdelijk verder.
In de nacht naar maandag vriest het niet alleen aan de grond maar ook
op waarnemingshoogte eveneens. Overdag houdt het met amper 10 graden
ook niet meer over. Volgende week wordt het zachter en wisselvalliger.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Margje

Brrrr...das op tijd!