Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Vintage

Gestart door Iwan, 10 september 2007, 01:34:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Wat is vintage?

Vintage is een modetrend, die staat voor een nieuwe interesse voor oude kleding.
Meestal gaat het om designer kleding of handgemaakte kledingstukken die typisch
zijn voor een bepaalde tijdsgeest en die een zekere stilistische waarde hebben.

Vandaag wordt de term vintage doorgaans gebruikt voor kleding die gemaakt is tussen 1920
en de late jaren zeventig, maar redelijk wat verkopers van deze kleding trekken dat door naar
het midden van de jaren tachtig. Kleding die ouder is dan 1920, wordt meestal beschouwd als
'antiek' en is populair bij verzamelaars, maar wordt zelden nog gedragen.

Het is niet de eerste keer dat vintage in de mode is. In de jaren '60 was het helemaal in
om nieuwe kleding te mixen met oude. Gehaakte schoudertassen, bloemenjurken, blouses
in grootmoeders stijl met ouderwetse patronen en veel ruches werden gedragen met moderne
accessoires als kreukelleren laarzen en maillots. In 1971 lanceerde de Franse stylist Yves Saint Laurent
de vintage-stijl en de zogenoemde 'vlooienmarktmode'. De laatste eeuwwisseling, een nostalgisch moment,
en het Internet - een instrument dat de zoektocht naar waardevolle tweedehands kledingstukken
heeft vereenvoudigd - hebben bijgedragen aan de actuele 'neo-vintage'-golf.

Vintage is meer dan tweedehands kleding. Het gaat om mode in dezelfde stijl als bijvoorbeeld twintig
of dertig jaar geleden die er 'oud' aanvoelt. Vintage kledingstukken mogen echter geen vlekken vertonen
of er versleten uit zien. Het is mooie kleding uit vervlogen tijden. Een voorbeeld is snel gevonden:
Yves Saint Laurent heeft in een gelimiteerde editie een partij smokings uit 1966 en safarikostuums
uit 1968 tegen torenhoge prijzen (zo'n 6860 euro per stuk) van de hand gedaan.

Authentieke vintage mode heeft ook wel wat waarde als verzamelobject.
Als je een vintage blouse uit de jaren 40 of een 'bell-bottom' jeans uit de seventies koopt,
zou je dat naast een fashion statement ook als investering kunnen beschouwen.

Vintage kleding lijkt in deze definitie onbetaalbaar voor het grote publiek. Volgens sommigen
is het niet exclusief voorbehouden aan verzamelaars, maar een kijkje op menige site leert dat
de kosten voor een simpele vintage jurk al snel rond tussen 75 en 150 euro liggen. Een tasje
uit de gewilde jaren veertig valt in dezelfde prijscategorie. In een andere definitie,
hernieuwde aandacht voor mode uit vervlogen tijden, hoeft vintage niet persé superduur te zijn;
trendy winkels als H&M, Zara en Mango hebben rekken vol hippe kleding met een vintage look and feel.


Hoe herken je echte vintage?

Enkele tips om 'echte' vintage te onderscheiden van 'nep':

  • Labels met wasinstructies bestaat pas sinds de jaren zestig.
  • Een kledingstuk met een wasinstructie kan dus nooit in de jaren '50 gemaakt zijn
  • Plastic ritsen werden pas in de jaren '60 geïntroduceerd
  • Damesjurken en -broeken uit de jaren '40 en '50 hadden meestal een rits aan de zijkant en niet aan de voor- of achterkant
  • In de jaren '30 en '40 werden - vanwege het nieuwtje - veel nylonstoffen gebruikt
  • Een vintage stuk moet in perfecte staat zijn en moet eruit zien alsof het nooit gedragen is.


Steeds vaker worden vintage kledingstukken hersteld of zelfs gemoderniseerd.
In dat geval spreekt men van 'customized vintage'.


Site's:

  • I Love Vintage
  • UnDosDress- Online Vintage Clothing



    Wat is jullie mening over Vintage?
    Draag je het wel eens of zou je het willen dragen of juist niet?
    Waarom wel/Waarom niet?

    Als je wel eens Vintage draagt, ga je er dan ook echt naar opzoek?
    Snuffel je rond in allerlei Vintage winkeltjes en/of struin je het I-net af naar Vintage?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik heb helemaal niets met Vintage,
zou sowieso niet zo snel 2dehands kleding dragen (van iemand die ik niet ken).

Ik had er vroeger al een hekel aan om oude kleren van mijn broer te dragen.
Kleren is iets wat ik niet (snel) 2dehands zou kopen, dat vind ik te persoonlijk.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

ach het heeft wat maar ik kan ook niet zeggen dat ik er van houd!