Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Creche

Gestart door Margje, 15 oktober 2011, 17:15:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Margje

Zou je je kind(eren) naar de creche brengen? Op welke leeftijd? Heb je dit gedaan bij oudere kinderen? Wat zijn de voor -en nadelen in jouw ogen? Het kan natuurlijk ook zijn dat de voorkeur bij een gastouder ligt?

Lynn

Onze dochter gaat straks drie (hele) dagen in de week naar de creche. Ik ben dan op donderdag vrij en Derk op vrijdag (in ieder geval het eerste jaar, omdat hij veel ouderschapsverlof krijgt bij de overheid). Het tweede jaar krijgt mijn vader een "opa dag". We hebben gekozen voor een opvang twee minuten van mijn werk vandaan. Ze gaat daarheen zodra ik weer aan het werk ga na mijn zwangerschapsverlof.
Het nadeel is dat wij bepaalde ontwikkelingen van haar niet echt gaan mee maken. Het voordeel is natuurlijk dat wij beide kunnen blijven werken. Ik zie mijzelf ook niet als een thuisblijfmoeder.

carola

ons kindje zou 1 dag naar mijn ouders gaan, en een halve dag naar mijn zus, en dan als me schoonzusje ook wil daar ook half dagje ik ga dan niet meer 5 dagen in de week werken, zou niks willen missen van de kleine

Margje

Wat leren kinderen op de kinderopvang?

sociaal-emotioneel
Goede kinderopvang heeft kinderen veel extra's te bieden. Kinderen krijgen er de mogelijkheid om sociale ervaringen en vaardigheden op te doen, zoals vriendschappen opbouwen, samen spelen en delen, rekening houden met anderen en kennismaken met verschillende waarden en normen.
"Bij goede kinderopvang hebben timide peuters net zoveel contacten met andere kinderen als kinderen die wat vrijer zijn. Daar doen ze in sociaal opzicht hun voordeel mee", zegt pedagoog dr. Mirjam Gevers Deynoot, die promoveerde op sociale interacties en spel van jonge kinderen in kinderdagverblijven en werkzaam is bij het Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek.
Kinderen leren door imitatie. Ze zijn meer geneigd andere kinderen te imiteren dan volwassenen. Op het kinderdagverblijf en bij de gastouder zien peuters anderen op het potje gaan, zichzelf aankleden of netjes aan tafel zitten. Dat gaan ze zelf ook doen.
Ook op de buitenschoolse opvang (bso) wordt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling aandacht besteed, bijvoorbeeld in de vorm van zelfstandigheidstrainingen voor negenplussers. Neem de fietsverkeerscursus, waar schoolkinderen leren zelfstandig van school naar de opvang te fietsen.

motorisch
Bewegen en buiten spelen zijn in de kinderopvang belangrijke onderwerpen, omdat het gezond is en de grove motoriek stimuleert. Op de dagopvang zijn meestal fietsjes, steps en een klimtoestel met glijbaan, gastouders hebben eveneens heel divers (buiten)speelgoed en gaan regelmatig met de kinderen naar een nabijgelegen speeltuin.
"Van buiten spelen leren kinderen ook rekenen en wiskunde", zegt Singer. "Dat klinkt groots, maar ze leren goede torens in de zandbak bouwen, hoe ze het snelst van de glijbaan kunnen en verstoppertje spelen. Ook krijgen ze te maken met begrippen als 'groter' en 'kleiner'."
Het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen heeft de training 'beweegkriebels' opgezet voor leidsters en gastouders. Hier leren zij bewegingsspelletjes voor verschillende leeftijden.
De bso stimuleert bewegen door veel buiten te spelen, eventueel cursussen judo of streetdance te geven, te koken of te timmeren.

creatief
Groepsleidsters en gastouders staan erom bekend dat ze vaak heel creatief zijn. Ze stimuleren kinderen in hun creativiteit door te tekenen, te knutselen, te dansen, spelletjes te doen of muziek te maken. "De gemiddelde moeder heeft dat niet allemaal in huis", zegt Singer.

cognitief
Voorlezen, liedjes zingen, vertellen wat je op je brood wilt eten, spelletjes doen en met elkaar spelen: al deze activiteiten en bezigheden bevorderen de taalontwikkeling van kinderen op de kinderopvang.
Buiten leren ze van de natuur, in liedjes bijvoorbeeld de dagen van de week, knutselthema's maken kinderen bewust van de seizoenen of feestdagen en door spelletjes leren ze tellen. Steeds meer kinderdagverblijven bieden voor- en vroegschoolse educatie aan. Dit zijn onderwijsprogramma's die taalachterstanden bij kinderen helpen inhalen.

Kinderopvang en voorbereiding op de basisschool
Elly Singer: "Uit onderzoek blijkt dat kinderen in achterstandssituaties die op goede kinderopvang hebben gezeten, het beter doen op school. Ze gaan minder vaak naar het speciaal onderwijs en hebben minder gedragsproblemen." In Scandinavië, waar moeders vaak fulltime werken en leidsters hoog zijn opgeleid, halen kinderen die naar de opvang zijn gegaan, betere cijfers en hebben ze minder emotionele problemen.

www.eigenwijsekids.nl/filecall.nb9?bestand=11849391638061

Goitske

Onze zoon gaat straks 3 dagen naar de gastouder die hier 1 minuut lopen vandaan zit.
Mijn voorkeur voor gastouder is dat het persoonlijker en kleinschaliger is. Kom haar regelmatig tegen met de bakfiets, zingende peuters voorin en dan samen boodschapjes doen, naar de kinderboederij etc ook de manier van opvoeden is in lijn met die van ons en geen wisselende leiding

Kim

Onze zoon gaat 1 dag naar opa/oma, 1 dag naar de andere opa en oma en 1 dag naar de creche hier in het dorp.
Ben er heel blij mee. Hij leert daar heel veel en kan samen spelen met de kinderen die wellicht straks bij hem op
school komen. En wij leren weer wat nieuwe mensen kennen vanuit ons dorp.

DonWoozy

vanaf september willen we Nina ook naar de kinderopvang puur omdat ze dan, zoals Kim ook zegt, veel beter met anderen om
leren gaan en leren delen enzo. Zeker omdat het de eerste is die krijgt toch al zowat overal de volle aandacht.

Kim

@ DonWoozy

Hou er rekening mee dat peuters er in het begin nog wat moeite mee kunnen hebben.
Op mijn werk komen zo af en toe kinderen vanaf 2 jaar voor het eerst naar de opvang
en die hebben bijna allemaal moeite met wennen. Een dagje creche zit vol nieuwe
indrukken, meer drukte dan ze normaal gewend zijn. Waarom hebben jullie ervoor
gekozen om haar nu pas te laten gaan als ik vragen mag?

Denk zeg het even.....niet dat jullie je meteen ongerust gaan maken!