Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Foute wissel van Sven Kramer.

Gestart door Iwan, 23 februari 2010, 22:46:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Sven Kramer heeft op de 10km een foute wissel gemaakt, en is daardoor gediskwalificeerd.......   :nno:
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Telegraaf
Diskwalificatie Kramer; Goud Lee

RICHMOND - De olympische tien kilometer is voor Sven Kramer uitgelopen op een zware deceptie.
Halverwege de race tegen Ivan Skobrev ging het in de Richmond Olympic Oval mis met de 23-jarige Fries
en kwam hij door een blunder van coach Gerard Kemkers in de verkeerde baan terecht.
Dat betekende diskwalificatie. De grote winnaar werd zodoende de Zuid-Koreaanse verrassing van de Spelen,
Sheung-Hoon Lee. Bob de Jong behaalde de bronzen medaille.

Op de tien kilometer leek Kramer zich niet gek te laten maken door de snelle tijd van Sheung-Hoon Lee.
De Zuid-Koreaan verbrak eerder in het schema het olympisch record en had tot aan de laatste rit van Kramer
de snelste tijd (12.58,55). Kramer lag voor op het schema tot hij op het laatste moment de verkeerde baan koos
na een wissel. Dat gebeurde op aanraden van coach Kemkers, die daarmee opzichtig blunderde.

Koreaanse surprise
Na zijn verrassing op de vijf kilometer, waar hij achter Kramer het zilver veroverde, verbaasde Seung-Hoon Lee
op de Winterspelen dus wederom vriend en vijand. De 21-jarige Zuid-Koreaanse schaatser reed in rit vijf
de Nederlander Arjen van der Kieft compleet naar huis en verbrak en passant het olympisch record,
dat sinds Salt Lake City (2002) op naam stond van Jochem Uytdehaage. Lee klokte 12.58,55.
Het oude record stond op 12.58,92.

Van der Kieft werd door Lee zelfs op één ronde gereden. In de laatste bocht ging het nog bijna mis,
toen de Zuid-Koreaan in de laatste buitenbocht maar net zijn Nederlandse opponent wist te passeren.
Van der Kieft ruim een halve minuut later over de finish; 13.33,37. "Ik blies mijn benen al na vier ronden op",
zei hij direct na afloop. "Onderweg had ik het dan heel zwaar en was ik ook bezig met het feit dat Lee
mee op een ronde zou rijden.
" Dat gebeurde dus ook.

Lee kreeg na afloop van zijn race een staande ovatie van het publiek in de Richmond Olympic Oval.
Onder de aanwezigen was ook Uytdehaage, die vanaf 23 februari 2010 dus zijn olympisch record kwijt is.

Goud wordt brons
Bob de Jong had het zich beter bekeken dan Van der Kieft. De 33-jarige VPZ-rijder verklaarde vooraf al
het geheime wapen in handen te hebben om Kramer te verslaan. Dat bleek uiteindelijk niet het geval,
maar De Jong haalde wel het maximaal haalbare uit zichzelf.

In zijn onderlinge race met Havard Bokko bouwde De Jong zijn race, na een slowstart, namelijk perfect op.
Daarmee schaatste De Jong zich op het laatste moment alsnog knap naar de bronzen medaille (13.06,73).
Zijn olympische titel van Turijn, vier jaar geleden, was hij echter wel definitief kwijt. "Goed gedaan Bob",
schreeuwde kroonprins Willem-Alexander hem vanaf de tribunes nog wel toe.
Het zilver ging naar de Rus Ivan Skobrev. Het Oranjelegioen bleef verslagen achter.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Gigantische fout van Kemkers :pale:.

Had Kramer zijn gevoel maar gevolgd dan was hij in de goede baan gegaan, je kon gewoon zien tot aan het punt van de kruising dat hij twijfelde aan de aanwijzing van Kemkers.

Geen  *FP* voor Kramer maar toch nog een bronzen  *FP* voor Bob de Jong, toch ook een compliment waard
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

josefientje

Een blamage voor de coach. Vreselijk voor Kramer.

Iwan

Citaat van: HLN.be
Sven Kramer: "Ik laat Kemkers niet zo maar vallen"

Sven Kramer wil zijn samenwerking met coach Gerard Kemkers gewoon voortzetten.
Dat zei de Nederlandse schaatser een dag nadat zijn trainer hem op de olympische tien kilometer
naar de verkeerde baan had gestuurd, waardoor Kramer een zekere gouden medaille misliep.

"Ik heb te veel met Gerard gewonnen. Ben drie keer wereldkampioen geworden, vier keer Europees kampioen,
heb talloze wereldbekerwedstrijden gewonnen en olympisch goud op de vijf kilometer gepakt.
Dat is niet een rijtje waardoor je je coach zo maar laat vallen. Dat gaat ook zeker niet gebeuren
", aldus Kramer.

Kortsluiting
Een neuroloog wijt de fout van schaatscoach Gerard Kemkers aan een soort kortsluiting tussen beide hersenhelften.

Kemkers was koud klaar met het analyseren, uitrekenen en opschrijven van de tijd van Sven Kramer's
Zuid-Koreaanse concurrent Seung-Hoon Lee, toen hij zich alweer moest focussen op de baan.
Hierdoor ontstond er een soort kortsluiting tussen beide hersenhelften.
Het nadenken over de cijfers deed hij namelijk met de linker en het kijken met de rechter hersenhelft.
"Daar is iets misgegaan", opperde neuropsycholoog Erik Scherder van de Vrije Universiteit Amsterdam
woensdag als een mogelijke verklaring.

Volgens Scherder is het heel begrijpelijk dat Kemkers die vergissing heeft gemaakt. Mannen kunnen eenmaal
niet goed meerdere dingen tegelijk doen. Volgens Scherder kan zo'n kapitale blunder worden voorkomen door
het analyseren van de rondetijden door een ander te laten doen. Daar heeft Kramer nu echter niets meer aan.
Hij liep een gouden medaille mis, doordat Kemkers hem de verkeerde baan in stuurde.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."