Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Wüst 's werelds beste

Gestart door Iwan, 14 februari 2011, 00:00:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citeer
Wüst 's werelds beste

CALGARY - Ireen Wüst is voor de tweede keer in haar loopbaan wereldkampioenschap allround geworden.
In het Canadese Calgary stootte ze Martina Sáblíková van de troon.

De 24-jarige schaatsster noteerde in Calgary op de vijf kilometer een tijd van 6.55,85 en dat bleek voldoende
om het goud te claimen. Sáblíková verspeelde met een curieuze valpartij het zilver. De Tsjechische kwam desondanks
tot een tijd van 7.00,04, maar moest wereldkampioene sprint Christine Nesbitt in de eindstand voor zich dulden.

Nesbitt volbracht de 5000 meter in 7.09,06. Marrit Leenstra had voor de vijf kilometer 7.06,74 nodig.
Ze eindigde op plek vier, achter Sablikova.

Jorien Voorhuis kwam tot een tijd van 6.59,23 en eindigde daarmee als vijfde op de 5000 meter.
In de eindstand vond ze haar naam terug op de zesde positie. Diane Valkenburg beëindigde het WK
twee plekken lager. De Zuid-Hollandse noteerde op de vijf kilometer een tijd van 7.04,10.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ireen Wüst heeft net goud gewonnen op de 3km op de wereldkampioenschappen afstanden in Inzell.  :sha:
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl

Wüst magistraal naar wereldtitel op 3000 meter

INZELL - Ireen Wüst heeft vanmiddag op magistrale wijze de wereldtitel gepakt op de drie kilometer voor vrouwen.
Op de afstandskampioenschappen op de nieuwe, overdekte baan van het Zuid-Duitse Inzell was de Brabantse schaatsster
met 4.01,56 (een nieuw baanrecord) te sterk voor de concurrentie.

Zilver was er voor Martina Sablikova (4.02,07). De Duitse Stephanie Beckert (4.04,28) pakte brons.
Wüst zei vorige week in Heerenveen, na de finale van de World Cup, dat ze in Inzell voor vier gouden plakken zou gaan.
De eerste heeft ze inmiddels binnen.

Wüst is nu de meest succesvolle Nederlandse schaatsster op de WK afstanden. De Brabantse won haar derde goud
bij deze mondiale titelstrijd en ging daarmee Marianne Timmer (2x goud) en Annemarie Thomas (2x goud) voorbij.

Diane Valkenburg kwam tot een tijd van 4.07,01 en werd daarmee zesde.
Jorien Voorhuis finishte na 4.08,10 (zevende) en bleef daarmee Claudia Pechstein uit Duitsland 0,01 seconde voor.

Wüst ging - zoals altijd - zeer snel van start en volbracht de eerste twee ronden in 30,2, en 30,4. Op dat moment
bedroeg haar voorsprong al ruim twee seconden ten opzichte van Sablikova. De kopvrouw van TVM dook daarna de 31'ers in,
maar bleef tot 2200 meter betere rondetijden dan haar Tsjechische concurrente noteren. In de laatste twee omlopen
maakte Sablikova nog 2,7 seconden goed op Wüst, maar dat was te weinig om haar het goud te ontnemen.

De pupil van coach Gerard Kemkers zei voor de start van de WK afstanden dat ze een reële kans had op viermaal goud
(1000, 1500, 3000m en ploegachtervolging). Na haar eerste afstand ligt Wüst uitstekend op schema om haar dromen
ook daadwerkelijk te realiseren.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl

Magistrale Wüst wint opnieuw goud: Dit was waanzinnig snel

INZELL - Ireen Wüst heeft vandaag in Inzell haar tweede wereldtitel binnen 24 uur veroverd.
Een dag na haar zege op de 3000 meter bleek de Brabantse ook de sterkste op de 1500 meter.
De regerend olympisch kampioene kwam tot een tijd van 1.54,80 en bleef daarmee
haar landgenoten Diane Valkenburg (zilver in 1.56,27) en Jorien Voorhuis (brons in 1.57,30) voor.

Terwijl de zege voor Wüst allerminst onverwacht kwam, zorgden eigenlijk Valkenburg en Voorhuis
voor de grootste surprise. Beide vrouwen stonden dit wereldbekerseizoen geen enkele keer op het podium
van de 1500 meter en Voorhuis had zich op deze afstand niet eens geplaatst voor de WK. De TVM-rijdster
profiteerde van de afmelding van Marrit Leenstra, die zich 's ochtends vanwege ziekte had afgemeld.

Voorhuis noteerde in de zesde rit een tijd van 1.57,30, waarna in het achtste paar Valkenburg
ruim een seconde onder die tijd dook: 1.56,27. Wüst presteerde vervolgens wederom in de overtreffende trap
door na 1.54,80 te finishen. In de slotrit verscheen medefavoriete Christine Nesbitt uit Canada aan de start,
maar de wereldkampioene sprint, die dit schaatsjaar vier van de zes wereldbekerwedstrijden won,
kon de hoge verwachtingen niet waarmaken. Ze kwam na 1.57,83 over de eindstreep, waardoor het volledige
WK-podium oranjegekleurd werd.

Wüst: Waanzinnig snel
,,Alle klappen waren raak. 1.54,80 is echt waanzinnig snel'', aldus Wüst, die zenuwachtiger was dan voor
de 3 kilometer van donderdag. ,,Dit is toch een beetje mijn afstand. Iedereen verwacht dat ik wel eventjes win.''
Achter Wüst eindigden Diane Valkenburg en Jorien Voorhuis als tweede en derde. ,,Een geheel Nederlands podium.
Wie had dat gedacht
'', aldus Wüst. ,,Mijn weekeinde kan al bijna niet meer stuk.''
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."