Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

De val van het Kabinet Rutte-1

Gestart door Iwan, 10 oktober 2010, 21:18:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe lang denkt u dat de huidige regering zal blijven zitten?

Ze maken de 4 jaar vol.
Ze vallen nog dit jaar (2010).
Ze vallen in 2011
Ze vallen in 2012
Ze vallen in 2013
Ze vallen in 2014
Weet niet/geen antwoord.

Iwan

Citaat van: AD.nl

'Kabinet-Rutte haalt 2014 niet'

DEN HAAG - Meer dan zes van de tien Nederlanders denken dat het VVD-leider Mark Rutte niet lukt
zijn kabinet tot 2014 bij elkaar te houden. Dat blijkt zondag uit een peiling van Maurice de Hond.

Slechts 28 procent heeft er vertrouwen in dat de coalitie van VVD en CDA met gedoogsteun van PVV de rit tot in 2014 uitzit.
Van de ondervraagden denkt 22 procent dat het doek in 2012 valt, 29 procent denkt dat dit in 2011 gebeurt. Zeven procent
verwacht het eind van dit kabinet nog voor Nieuwjaar en zes procent denkt dat het in 2013 is afgelopen. De rest weet het niet.

Het gebrek aan vertrouwen komt in ieder geval niet voort uit de wens dat het kabinet valt. Precies vijftig procent
is positief of vrij positief over het aantreden van het kabinet-Rutte. Dertien procent is neutraal en de rest is negatief.

Het vertrouwen in Rutte is volgens De Hond groter dan ooit. Hij krijgt gemiddeld een rapportcijfer van 6,2.
Dat is hetzelfde niveau als Jan Peter Balkenende (CDA) in de tweede helft van 2002 haalde. CDA-leider Maxime Verhagen (CDA)
en PVV-leider Geert Wilders (PVV) scoren ook hoger dan ooit. Verhagen scoort nu een 5,1 en Wilders haalt een 4,6.

In de zetelpeiling staat de VVD met 31 zetels voor het eerst sinds eind juni weer net zo hoog als de PVV.
De PvdA snoept een zetel van de SP af. D66 levert ook een zetel in, verder zijn er geen veranderingen.
Wanneer denkt/verwacht u dat het huidige kabinet valt?
Vallen ze dit jaar nog of maken ze de 4 jaar vol?


Een kabinet van CDA-PVV-VVD, een goed idee?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Persoonlijk denk ik dat dit kabinet, tegen de algemene verwachting in, redelijk stabiel zal zijn en dat ze minstens 3 jaar
blijven zitten. De PVV zal het kabinet niet laten vallen, ook niet als ze goed in de peilingen staan om er zelf beter van te
worden, zoals de PvdA met het vorige kabinet deed. Als ze dit doen dan verliezen ze alle vertrouwen van de enige 2 partijen
die met de PVV in een kabinet willen stappen en wordt een volgend kabinet met de PVV, zelfs als die de grootste wordt,
praktisch onmogelijk. De VVD wil sowieso, als het even kan, met het CDA en het CDA wil, als het even kan, beslist niet met
de PvdA. Dat maakt dat deze 3 partijen tot elkaar veroordeeld zijn en dat geen van de partijen er 'zomaar' de stekker uit
zal trekken. (aldus mij  ;D)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

werkelijk waar geen FLAUW idee :) wat dat betreft ben ik niet erg op de hoogte
van het gebeuren haha

Lejah

Ik wacht met spanning volgende week af.
Het zou toch wat zijn zeg als dan al het kabinet dreigt te vallen...

Iwan



Citaat van: AD.nl
Ruim helft bevolking vertrouwt regering

DEN HAAG - Het vertrouwen in de regering groeit. In het vierde kwartaal van dit jaar zou 52 procent van de kiezers
het kabinet een voldoende geven. In het derde kwartaal van dit jaar was dat nog 46 procent. Dat maakten onderzoekers
van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) vandaag bekend.

Daadkracht kabinet spreekt kiezer aan. Vooral aanhangers van de VVD (51 naar 71 procent) en de PVV (20 naar 45 procent
zien het wel zitten met het huidige kabinet van VVD en CDA, met gedoogsteun van de PVV. Ook mensen die op de SP stemden
zijn positiever geworden. Aanhangers van de PvdA, D66 en GroenLinks zijn minder positief gestemd.
Het vertrouwen onder CDA'ers bleef onveranderd op 73 procent.

Het SCP maakt echter de kanttekening dat politieke onvrede in ons land nog altijd een veel geconstateerd fenomeen is.
Ook mensen die het kabinet steunen zijn soms sceptisch of dit kabinet wel de plannen zal waarmaken.

Het begrip voor de bezuinigingen en de kennis over de manier waarop er bezuinigd wordt zijn eveneens toegenomen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: NOS.nl
Catshuisoverleg is mislukt

De onderhandelingen in het Catshuis zijn mislukt.
Het CDA, de VVD en de PVV zijn het niet eens geworden over de miljardenbezuinigingen.

PVV-leider Wilders en zijn secondant Fleur Agema hebben het Catshuis aan het begin van de middag verlaten,
ongeveer een uur nadat het overleg weer was hervat.

Premier Rutte en vice-premier Verhagen geven om 16.15 uur een korte toelichting op de breuk bij het Catshuis.
Bronnen melden dat de slechte koopkrachtcijfers voor Wilders de reden zijn om met de onderhandelingen te stoppen.
Voor CDA en VVD zouden deze cijfers juist zijn meegevallen.

De onderhandelaars van CDA, VVD en PVV vergaderden vandaag voor het eerst in het weekend.
Om 13.00 uur kwamen ze weer bij elkaar om te praten over de doorrekeningen die het Centraal Planbureau
van de bezuinigingsplannen heeft gemaakt.

Zeven weken
Het kabinet moet maximaal 16 miljard bezuinigen om het begrotingstekort terug te dringen tot 3 procent.
Dat is de norm die in Europa is afgesproken. De drie partijen begonnen de gesprekken zeven weken geleden.

De SGP is zijdelings bij de onderhandelingen betrokken geweest. De christelijke partij heeft twee zetels
in de Tweede Kamer en was mogelijk nodig om de kabinetsplannen aan een kamermeerderheid te helpen.

SGP-leider Van der Staaij is de afgelopen weken zeker twee keer door premier Rutte bijgepraat.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren, zoeken VVD en CDA een nieuwe gedoogpartner
of gaan ze voor elk besluit opnieuw een meerderheid in de tweede kamer zoeken?
Komen er nieuwe verkiezingen, kan me niet voorstellen dat veel partijen daarop zitten te wachten....
het CDA is in de laaste peilingen kleiner dan ooit, de PVV krimpt ook, alleen de VVD staat op flinke winst....
Kan me ook niet voorstellen dat de PvdA op nieuwe verkiezingen zit te wachten aangezien zij nog geen
uiteindelijke lijsttrekker en eventuele premierskandidaad hebben.

Mochten er nieuwe verkiezinge komen dan kijk ik wel uit naar debatten tussen Wilders en Samsom...
Ben ook benieuwd welke rol de PVV krijgt na de eventuele verkiezingen... kan me niet voorstellen dat het CDA
nog met de PVV in één kabinet willen zitten... en tussen het CDA en de PvdA boterd het ook niet zo.
Als de VVD er ook voor kiest om niet meer in een kabinet met de PVV plaats te nemen dan is de PVV gedoemd
tot eeuwige oppositie. Voordeel voor de PVV is wel dat wanneer ze in oppositie zitten dat ze dan net als de SP
nu doet alles kunnen roepen zonder daadwerkelijk verantwoordelijk te nemen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Rutte heeft ontslag aangeboden aan koningin

Premier Mark Rutte heeft vanmiddag bij koningin Beatrix op Paleis Huis ten Bosch het ontslag van zijn kabinet aangeboden.
Dat meldt de Rijksvoorlichtingsdienst. Hij heeft haar geïnformeerd over de ontstane politieke situatie, sinds de PVV zaterdag
de gedoogsteun voor het minderheidskabinet van VVD en CDA introk.

Het staatshoofd heeft de ministers en staatssecretarissen verzocht 'al datgene te blijven verrichten wat zij in het belang
van het Koninkrijk noodzakelijk achten
'. Voor het kabinet officieel gevallen is, moet het staatshoofd het ontslag accepteren.

Het kabinet is dan demissionair geworden. Een demissionair kabinet is net als een normaal kabinet bevoegd om besluiten te nemen
en voorstellen voor nieuwe wetten te doen. Maar in de praktijk komt het erop neer dat er geen nieuw beleid meer wordt ontwikkeld.
De Tweede Kamer zal deze week bepalen welke onderwerpen 'omstreden' of 'controversieel' worden verklaard en niet meer worden behandeld.

Een meerderheid van VVD, PvdA, SP en PVV wil zo snel mogelijk verkiezingen. 27 juni wordt gemeld als mogelijke datum.

Overweging
De officiële mededeling luidt als volgt: 'Minister-president drs. M. Rutte heeft op 23 april 2012 aan Hare Majesteit de Koningin
het ontslag aangeboden van alle ministers en staatssecretarissen, met ingang van heden. Hare Majesteit de Koningin heeft
de ontslagaanvraag in overweging genomen en de ministers en staatssecretarissen verzocht al datgene te blijven verrichten
wat zij in het belang van het Koninkrijk noodzakelijk achten
.'

Rutte zal morgenmiddag in de Tweede Kamer een verklaring afleggen, waarna de Kamer met de premier in debat zal gaan.

De ministerraad beraadde zich vanmorgen ruim anderhalf uur over de politieke crisis die is ontstaan, nadat de PVV de stekker
uit het Catshuisberaad had getrokken. Zonder gedoogsteun heeft het VVD/CDA-kabinet geen meerderheid meer in de Tweede Kamer.

Kamer aan zet
Minister Jan Kees de Jager (Financiën) zei na afloop van de ministerraad: 'We zullen de financiële markt en de Nederlanders
laten zien dat we ook nu een degelijk financieel beleid kunnen voeren.
' De Jager herinnerde eraan dat eerder ook het demissionaire
vierde kabinet Balkenende dat deed.

Volgens de bewindsman is de Tweede Kamer nu aan zet. 'We zullen snel met de Kamer praten over maatregelen en ik ga er van uit
dat we meerderheden zullen vinden voor de maatregelen die we naar Brussel kunnen sturen.
' Uiterlijk 30 april ligt er een plan in Brussel,
aldus De Jager.

De minister voorspelde eerder dat het Nederland 4 miljard euro per jaar aan extra rentelasten zou kosten wanneer het kabinet zou vallen.

Zomer
Veel van de fractievoorzitters herhaalden vandaag dat ze zo snel mogelijk verkiezingen willen.
Diederik Samsom (PvdA) en Emile Roemer (SP) willen de kiezer liefst nog voor de zomer naar de stembus laten gaan.
'Het landsbelang staat nu voorop', aldus Samsom. Kees van der Staaij (SGP) gaf aan dat hij zich zo constructief mogelijk zal opstellen
Alexander Pechtold (D66) wil dat de Kamer nu het initiatief neemt voor de begroting van 2013 en hij wil daar ook best over praten
met verantwoordelijk Eurocommissaris Rehn.

Geert Wilders (PVV) wil 'zo snel mogelijk verkiezingen' en vooruit kijken: 'Zwartepieten helpt daar niet bij'.
Sybrand van Haersma Buma (CDA) zei nog even af te willen wachten wat het kabinet vanmiddag besluit.
De CDA'er verwacht dat er nu een demissionair minderheidskabinet komt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ben benieuwd hoe het nu verder gaat..... en waarom Wilders het kabinet uiteindelijk heeft laten vallen.
Was het vanwege de onrust in de PVV, wil Wilders wat fractieleden buitenspel zetten, verliest hij de grip op zijn partij?
Is Wilders tot de conclusie gekomen dat, metname de VVD, hem gebruikte en hem naar de pijpen van de VVD liet dansen,
en ondertussen de PVV wilde uithollen. Zat Wilders niet op zijn plaats met een financieel links programma bij
dit rechtse kabinet. Of was Wilders bang dat het CDA de stekker eruit zou trekken op een gunstig moment voor het CDA
en een ongunstig moment voor de PVV. (nadat Wilders akkoord was gegaan met het bezuiningingspakket)

Aan de reactie van Verhagen tijdens de persconferencie kon je wel zien dat die des duivels was en ik las, welliswaar op twitter,
dat Rutte tegen Wilders gezegd zou hebben; "Ik zal ervoor zorgen dat jij geen zetel overhoud." (of iets in die trant)
Van de vriendschap tussen Rutte en Wilders lijkt inmiddels weinig meer over....

Kloten natuurlijk dat het kabinet op dit moment is gevallen, kost veel centjes, maar het is wel ontzettend intressant wat er nu gaat gebeuren.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Pechtold en Slob: er is een deal

Volgens fractieleiders Alexander Pechtold (D66) en Arie Slob (ChristenUnie) is er een akkoord tussen het kabinet
en de fracties van VVD, CDA, GroenLinks, ChristenUnie en D66 over de begroting van 2013, waardoor Nederland
zich aan de Europese afspraken kan houden.

Pechtold en Slob meldden na afloop van overleg tussen de vijf fracties en minister Jan Kees de Jager dat er een deal ligt
die ze gaan verdedigen in hun fracties. Ook GroenLinksleider Jolande Sap noemde het principeakkoord 'goed genoeg'
om aan haar fractie voor te leggen. Sap noemde het 'bijzonder' dat het akkoord in zicht is.
Volgens haar is er een doorbraak bereikt op het terrein van de 'duurzame economie' en zijn 'de schadelijke bezuinigingen van tafel'.

Ook minister Jan Kees de Jager van Financiën zei vandaag na afloop van het overleg dat een akkoord mogelijk was.
Hij noemde het overleg constructief en zei dat hij 'zeer tevreden' was.
De Europese begrotingsnorm van 3 procent is volgens hem nu 'in zicht'.

Totempaal
Na het overleg met de vijf fracties ging De Jager weer op weg naar de PvdA. Die partij werd vanochtend niet uitgenodigd
om verder te praten. Partijleider Diederik Samsom zei vandaag meermalen dat de 3 procent voor hem geen 'totempaal' was.

Het debat over de begroting is al meerdere keren uitgesteld. Het debat staat nu gepland voor 19.30 uur vanavond,
maar er gaan ook stemmen op om het debat uit te stellen tot morgen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kattenhuis

Gelukkig zijn we straks van de zootje af !

Iwan

Citaat van: Kattenhuis op  5 mei 2012, 22:31:29
Gelukkig zijn we straks van de zootje af !
Het ene zootje gaat, het nieuwe zootje komt...

Ik hoop dat we nu weer paars krijgen, iets met VVD, PvdA, GL, D66
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kattenhuis

Dat is waar , er komt wel weer een nieuw zootje. Maar zo erg als het was kan bijna niet. Men moet meer rekening houden met de mensen met lager(e) inkomens en zwakkeren in de samenleving. Dat deed dit kabinet totaal niet.

Iwan



Citaat van: Kattenhuis op  5 mei 2012, 22:39:34
Dat is waar, er komt wel weer een nieuw zootje. Maar zo erg als het was kan bijna niet.
Men moet meer rekening houden met de mensen met lager(e) inkomens en zwakkeren in de samenleving.
Dat deed dit kabinet totaal niet.
Volgens mij heeft het huidige kabinet jouw ongelijk bewezen.  ;D
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."