Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Een premier met een dubbele nationaliteit

Gestart door Iwan, 25 februari 2012, 18:18:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Een premier met een dubbele nationaliteit moet kunnen in Nederland.

Eens, ....
1 (50%)
Oneens, .....
1 (50%)
Anders, namelijk ........
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 2

Iwan

Citaat van: NOS/Wikipedia

Nebahat Albayrak heeft zich als eerste vrouw kandidaat gesteld voor het fractieleiderschap van de PvdA.
Albayrak wilde haar besluit gisteren nog niet wereldkundig maken in verband met het nieuws over prins Friso.

Nebahat Albayrak werd geboren als vijfde kind in een gastarbeidersgezin. Haar vader werkte op dat moment
in Rotterdam als steigerbouwer, de rest van het gezin woonde nog in Turkije. In juli 1970 verhuisde Albayrak
naar Nederland, waar ze opgroeide. Ze volgde de havo en later het atheneum, voordat ze internationaal
en Europees recht aan de Rijksuniversiteit Leiden ging studeren. Ook volgde ze een opleiding in Parijs en Ankara.
Voor ze in de Tweede Kamer kwam, werkte Albayrak achtereenvolgens op het Landelijk Bureau Racismebestrijding
en op het ministerie van Binnenlandse Zaken. Albayrak omschrijft zichzelf als "seculiere moslim".

De dubbele nationaliteit van Albayrak (naast de Nederlandse nationaliteit heeft zij ook de Turkse nationaliteit),
leidde al voor haar beëdiging tot Kamervragen van de PVV. Dezelfde partij kondigde aan tijdens het debat
om de regeringsverklaring met een motie van wantrouwen te komen tegen Albayrak en haar collega Aboutaleb.
Staatsrechtelijk is dit een novum: nog niet eerder is een motie van wantrouwen ingediend tegen een bewindspersoon
nog voordat zij een debat met de Tweede Kamer had gevoerd.

Bij de Tweede Kamerverkiezingen op 9 juni 2010 stond Albayrak wederom op de tweede plaats
op de kandidatenlijst van de PvdA, achter lijsttrekker Cohen. Zij behaalde toen bijna 130.000 voorkeurstemmen.


Martijn van Dam, Diederik Samsom en Ronald Plasterk hadden zich al kandidaat gesteld.
Frans Timmermans zegt dat hij zich niet zal kandideren als opvolger van de maandag opgestapte Job Cohen.

Fractieleden kunnen zich tot dinsdag kandidaat stellen. Daarna mogen de leden zich uitspreken.
De fractie neemt hun keus over.

Zou het voor jou een probleem zijn als Nederland een premier
met een dubbele nationaliteit zou krijgen? Zou het voor jou,
wanneer een kandidaadpremier een dubbele nationaliteit heeft,
reden zijn om niet, of juist wel op de kandidaat te stemmen?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Persoonlijk vind ik dat een premier van een land maar één nationaliteit kan hebben en dat is de nationaliteit van dat land.
Maar denk dat mevrouw Albayrak sowieso weinig kans maakt om partijleider van de PvdA te worden, en als ze het wel wordt
dan zal het prijsschieten worden voor Wilders. Ik denk dat het Diederik Samsom wordt, al heeft die wel een erg kort lontje,
dus kan dat nog vuurwerk gaan geven in de debatten.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Vraag me trouwens af of het wettelijk wel mag dat een premier een dubbele nationaliteit heeft.
Straks krijgen we bv een premier die ook de Iraanse nationaliteit heeft en Iran raakt verwikkeld in een oorlog
dan is de premier van Nederland theoretisch oproepbaar om zijn/haar dienstplicht te vervullen in Iran.
Of krijgen we een premier die bv ook de Israelische nationaliteit heeft die moet meebeslissen over het ontwikkelingsgeld
die de Palestijnse autoriteit krijg. (De Palestijnse autoriteit is tweede grootste ontvanger van ontwikkelingsgeld)

Het lijkt mij niet wenselijk wanneer een premier een dubbele nationaliteit heeft,
al was het maar om de schijn van belangenverstrengeling te vermijden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."