Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Norbert Schmelzer overleden

Gestart door Iwan, 14 november 2008, 18:01:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

AMSTERDAM - Oud-politicus Norbert Schmelzer (87) is overleden.
Oud-politicus Norbert Schmelzer is in de nacht van donderdag op vrijdag overleden.
Hij was in de jaren zestig leider van de KVP, een van de partijen die later zou opgaan
in het CDA.

Hij werd vooral bekend door de 'Nacht van Schmelzerââ,¬â,,¢.
In de nacht van 13 op 14 oktober 1966 vonden de algemene beschouwingen over de begroting
voor 1967 plaats in de Tweede Kamer. Schmelzer had problemen met een gat in de dekking
van de rijksuitgaven. Toenmalig premier Cals (ook van de KVP) had de Tweede Kamer
om vertrouwen gevraagd voor het begrotingstekort. Schmelzer diende een motie om betere
dekking in welke door de Tweede Kamer werd aangenomen. Cals trok de conclusie dat
het vertrouwen van de kamer ontbrak en het kabinet-Cals viel.
Later werd Schmelzer minister van Buitenlandse Zaken.





Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

De vorige week overleden KVP-politicus Norbert Schmelzer (87) is groot onrecht aangedaan.
Niet Schmelzer, maar de PvdA is verantwoordelijk voor de val van het kabinet Cals in 1966.

Dat zegt oud-premier Piet de Jong (93). De Jong zegt de 'morele plicht' te voelen
om het voor Norbert Schmelzer op te nemen. "Nu het nog kan."

Nacht van Schmelzer
Schmelzer wordt ervoor verantwoordelijk gehouden als fractievoorzitter van de KVP
in 1966 het kabinet van partijgenoot Jo Cals te hebben opgeblazen tijdens de beruchte
Nacht van Schmelzer (13 op 14 oktober 1966).

Maar volgens De Jong was het nooit Schmelzers bedoeling het kabinet te laten vallen
en daarmee de coalitie met de PvdA te beëindigen: 'Het was de Partij van de Arbeid
die de motie van Schmelzer aangreep om verdere samenwerking onmogelijk te maken.
'

Geen schurk
Volgens de oud-premier wilden KVP en PvdA al langer van elkaar af.
"De PvdA zocht naar een goed moment om de KVP de schuld te kunnen geven van een breuk.
Dat moment kwam met de motie van Schmelzer. Schmelzer was geen schurk, hij is in de val gelopen.
"

De Jong was voor de KVP minister van Defensie in het kabinet-Cals.
Tijdens de Nacht van Schmelzer zat hij vlak bij PvdA-fractievoorzitter Gerard Nederhorst
en diens fractiegenoot Dirk Roemers.

Vastnagelen
De Jong: "Toen Schmelzer de motie indiende waarin hij bij het kabinet aandrong op strenger
begrotingsbeleid, hoorde ik Roemers tegen Nederhorst zeggen: 'Nu meteen vastnagelen'.
Daarop liep Nederhorst naar de microfoon en zei: "Een kabinet dat dit accepteert,
is geen knip voor de neus waard.
"

Daarmee werd elk debat onmogelijk gemaakt.
Voor mij is dát het moment waarop het doek viel voor het kabinet-Cals."

Na de de val van het kabinet kwam Schmelzer nooit meer van zijn onbetrouwbare imago af.
Tot zijn dood werd hij - dankzij cabaretier Wim Kan - de gladde teckel genoemd.
Vorige week overleed Schmelzer op 87-jarige leeftijd.





Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."