Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Ben E. King overleden

Gestart door Iwan, 1 mei 2015, 16:58:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citeer
Ben E. King overleden

R&B en soul-zanger Ben E. King, vooral bekend door zijn klassieker Stand by me, is op 76-jarige leeftijd overleden.

King werd wereldberoemd door zijn hit Stand by me uit 1961. Dat nummer werd opnieuw een succes na de gelijknamige
film met River Phoenix in 1986. Het werd in 2007 ook gesampeled in Beautiful Girls van Sean Kingston.

Het nummer heeft in de loop der jaren negen keer in de Amerikaanse Billboard 100 gestaan. Twee keer was dat de versie
van King en zeven keer betrof het een cover van artiesten als John Lennon en Spyder Turner. Stand By Me staat in de top 10
van nummers die het meeste geld aan royalty's hebben opgeleverd.

King begon zijn carrière aan het eind van de jaren vijftig met de groep The Drifters.
Die werden bekend met nummers als There Goes My Baby en Save The Last Dance For Me.

Nadat hij in mei 1960 een solocarrière was begonnen, kwam hij in 1961 met Stand By Me, waarvan hij medecomponist was,
hoog in de Amerikaanse hitparade. Het was zijn tweede single, na Spanish Harlem.

King werd geboren als Benjamin Earl Nelson in Henderson in de staat North Carolina. Hij verhuisde op negenjarige leeftijd
naar New York. Andere liedjes waarmee King bekend werd, waren Don't Play That Song, Amor en I Who Have Nothing.
Hij nam meer dan 25 albums en vele tientallen singles op. Volgens Amerikaanse media stierf hij een natuurlijke dood.

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Stand By me is een van de eerste liedjes die ik mij herinner van toen ik klein was, was ook het eerste Engelstalige liedje dat ik helemaal kon meezingen....
Ik had het nummer 'ontdekt' op mijn vaders cd's, heb een tijd gehad dat ik er dagelijks naar luisterde of samen met mijn zus meezong met het nummer.

De film, naar een boek van Stephen King, is trouwens ook geweldig!
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."