Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Ben je vroeger wel eens gepest?

Gestart door Wendy, 18 november 2006, 22:40:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 30 gasten bekijken dit topic.

Wendy



Wat is pesten nou eigenlijk?
Wat is pesten
Je kan niet in 1 of 2 zinnen uitleggen wat pesten is. Er is ook niet 1 manier van pesten.
Het enige wat bij alle manieren van pesten gelijk is, is dat het niet leuk is!
Als iemand één van de onderstaande dingen doet, met name met een groepje, dan kun je het pesten noemen.

Buitensluiten
Heel veel mensen die gepest worden vinden buitensluiten één van de ergste vormen van pesten.
Dan keert een hele groep zich tegen één of twee mensen, die mogen nergens aan mee doen, worden niet uitgenodigd.
Buitensluiten lijkt heel onschuldig; niet iedereen hoeft mee te doen. Maar bewust iemand buitensluiten met de hele groep
is heel wat anders! Mensen die worden buitengesloten kunnen later nog heel bang zijn voor bijv. Grote groepen.

Negeren
Negeren hoort vaak bij buitensluiten. Iemand zegt iets, en niemand reageert. Dit maakt vooral
het zelfvertrouwen van mensen die gepest worden kapot, maar ook het vertrouwen in andere mensen.

Schelden
Je hoort wel is "schelden doet geen pijn" "woorden doen geen pijn". Nou wel dus! Iemand die gepest wordt
kan dat als geen ander bevestigen. Natuurlijk wordt er in een ruzie ook gescholden, maar iemand iedere dag
bij een scheldnaam noemen, is zeker ook pesten en doet ook pijn.

Als laatste
Als laatste gekozen worden met gym. Deze hoort eigenlijk ook bij buitensluiten.
Met het teams kiezen bij gym 1 iemand steeds als laatste laten staan. Ook dit is pesten!

Slaan, schoppen
Lichamelijk geweld. Hier laten de pesters goed zien hoe zwak ze eigenlijk zijn.
Met een hele groep die achter ze staat durven ze wel! Toch vinden veel mensen die gepest zijn dit niet het ergste.
De angst dat het een keer zal gebeuren is veel groter!




Heb je dit vroeger wel eens meegemaakt?
Wat gebeurde er?
Zit je daar nog mee of ben je er overheen gegroeid?
Merk je dat je onzeker bent geworden daardoor?
Maakte je dit mee op school of op het werk?

Nevyn

Ik ben vroeger ontzettend gepest...

Toen ik van de basisschool naar de Mavo ging, wilde ik het anders aanpakken.. Een nieuwe start maken en dat heb ik dus gedaan!!
Sindsdien ben ik nooit meer gepest..
Ze hebben het op het MBO geprobeert, maar maakte er vaak zelf ook een grap van. Het deed mij niks!
Buiten school waren ze toch allemaal heel anders!

Nevyn

Citaat van: Wendy op 20 november 2006, 18:39:02
Dat is heel erg Dee...mag ik vragen wat ze deden en/of waar over je gepest werd?

Jah, hoor! Ben er al heel lang klaar mee!
Ik was bang voor vuur en ze deden altijd net of ze een aansteker vasthadden!
En trokken midden op straat mijn broek naar beneden enz..
Misschien had ik mezelf vroeger ook wel gepest, ik was echt een buitenbeentje!
Was heel stil en lelijk, zeg maar!

Op de Mavo sloeg ik helemaal om, ik ging meer praten, kreeg een grote mond, deed of ik iedereen aan kon (ook al ben ik van binnen erg emotioneel en een watje :P) enz enz..
Ik kreeg dus zelfvertrouwen..
Ik weet nog goed dat ik ruzie had met een meisje in de twee, zij kon drie keer in mij en zei dat ze me na school wel even in elkaar zou slaan..
Ik met mijn grote mond, daagde haar uit, maar durfde stiekum niet meer naar huis..
Er is die middag niks gebeurd, naja, ik benmet die griet de stad in gegaan en ik ga nog met haar om ;D

Wendy

Jeetje is wel heftig...Ik denk dat je sommige dingen moet mee maken om er alleen maar sterker uit te komen... Ondanks dat je daardoor een klote periode op school heb gehad, ben je nu alleen maar sterker !!
Grappig dat je nog steeds met haar om gaat.. is er toch nog wat goeds aan overgebleven ;)

Nevyn

Jah, op dit moment ben ik een hele grote steun voor haar...
Ze is erg onzeker! Vaak zeg ik voor ik ga slapen, nog even iets liefs tegen haar op msn..
Ze ziet me als haar 'grote zus' die er voor haar is als ze me nodig heeft!
Helaas woont ze niet bij mij in de buurt, dus kan er niet elke week even langs :S

Weet je, je hebt gelijk.. Ik heb het in mijn korte leventje niet makkelijk gehad.. Veel gepest, veel problemen thuis gehad.. Maar ben er erg sterk van geworden! Ik kom op voor mijzelf en zit vooral ook lekker in mijn vel.
Ben ambitieus en wil graag iets bereiken en daarbij sta ik ook nog eens altijd klaar voor mijn vrienden..
Dat bewonderen sommige, die mij lang kennen in mij..! Ik ben en blijf een optimist!

Wendy

Meis zoals ik je nu al "ken" kom je ook heel optimistisch over.. en je lijkt me een hele sterke vrouw.. ondanks dat je soms het gevoel zelf kan hebben dat je jezelf niet sterk genoeg voelt, zul je merken dat je als je dat overwonnen heb wat zo "moeilijk" was, je er nog sterker uit ben gekomen bent dan eerst !!
Goed dat je een "vechtster" bent daar zul je heeeel ver mee komen in deze maatschappij.. wees leergierig...vecht voor waar je voor staat... en enjoy life :D :)
Dan komt het allemaal goed ;)

Nevyn

Wat ontzettend lief, dat je dit schrijft!!

Wendy

haha ja soms ben ik dat ook wel hoor :D :) ;) en meen het serieus :D

Metalholic

Vooral op de mavo ben ik wel gepest. Ook op de basisschool wel, maar dat kwam meer omdat ik uit een ander dorp kwam en toen in groep 6 er pas bij kwam. Op de MTS en daarna geen last weer gehad.

Margje

Ben vroeger wel gepest vanwege mijn haarkleur uiteraard...Het waren vooral scheldwoorden zoals Vuurtoren en Stoplicht (spring eens op groen!)...Sinaasappel vond ik wel raar...ben toch niet oranje??  *G Maar goed..het was niet heel erg...had ook altijd wel vriendinnetjes enzo...Verder ben ik wel 1 keer iemand aangevlogen op het schoolplein in Groep 8 omdat ik het zat was...kwamen die paar maand van Judo nog goed van pas...ze lag zo op de grond..en ik zei netjes sorry...daarna was het ook over...
Op de middelbare school ben ik niet echt gepest...eigenlijk viel het wel mee allemaal voor zover ik me kan herinneren...Daarna eigenlijk al helemaal niet meer op het MBO en het VHBO...ging eigenlijk altijd wel met iedereen een beetje om..was goed in gym dus werd ook niet als laatste gekozen! Had ook genoeg vrienden...in ieder geval altijd een groepje om mij heen....Voor mijn idee viel het al met al wel mee..

Maeve

Ik ben jarenlang gepest omdat ik dikker ben dan de normale mens en ook omdat ik bi ben en omdat ik scheel kijk. Hier word ik nu af en toe nog steeds mee gepest.

mary-kate

op de middelbare school ben ik ook veel gepest het was zo erg dat ik van school af ben gegaan
heb er nu nog last van wand ik vertrouw niemand meer en als ik met iemand om ga en denk je die kan ik vertrouwen laten ze je na een tijdje toch weer barsten vandaar dat ik nu liever alleen ben niet dat dat goed is maar ja kan niet anders
ik ben nu zover dat ik wel ergens aan mee doe maar alles voor me hou en de mensen toch op afstand hou
het komt ook denk ik omdat ik het nooit heb kunnen verwerken wat er allemaal is gebeurd en waarom ze mij moesten hebben geen idee
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Eric

Mijn ouders verhuisde toen ik 16 was van Amsterdam naar Hoorn, voor de kinderen, dat was goed dachten ze voor de kinderen, allesbehalve waar trouwens.
Mijn ouders hangen net als hun kinderen geen geloof aan, maar zij dachten dat er minder rotzooi op katholieke scholen was en stopten mij daarom op een katholieke school.
Op die school zaten het meest jongens en meisjes uit de omringende dorpen, wij waren de eerste generatie Amsterdammers die naar stadjes als Hoorn verhuisde.
Die dorpelingen vonden mij maar heel vreemd en ik vond hun trouwens ook heel vreemd, dat ging in het begin echt helemaal niet goed samen, mijn Amsterdams accent viel ook helemaal niet goed, en ik vond hun accent ook maar niets.
Zij scholden mij toen vaak uit, en ik pikte dat toen echt niet, ik lag heel vaak te rollen met een dorpeling op het schoolplein en hoorde dat iedereen voor de dorpeling was, zo ging dat toen.
Ik heb maar 1 jaar op die school gezeten, maar ik kan me nog herinneren dat ik het helemaal niet leuk vond op die school.
Ik had daar in beginsel toen ik begon uit te gaan ook last van in Hoorn, maar doordat ik er fel tegenin ging was dat snel voorbij en bouwde ik heel snel een vriendengroep op in Hoorn.

Heel herkenbaar Mary-Kate, ik laat ook niet snel mensen tot mijzelf toe.
Ik heb een nogal veelzijdig leven geleid, en kwam heel jong al in een nogal onfris milieu terecht.
Ik heb daar echt bizarre dingen meegemaakt, die de meeste mensen alleen maar in de krant lezen of in een spannende film zien.
Dat had er alles mee te maken met het feit dat ik in Hoorn terechtkwam en in feite opnieuw een weg in het leven ging zoeken, een verkeerde weg achteraf.
Maar dat heeft mij al mens natuurlijk zeker ook voor een deel gevormd.
Op een dag besloot ik een andere weg in te slaan, ik kocht een restaurant in Antwerpen en besloot een ander leven te gaan leidden en nooit meer naar Hoorn terug te keren.
Na 7 maanden kwam ik weer terug in Nederland en huurde toen woonruimte in Wijk aan Zee, ik heb toen een jaar in een zomerhuisje gewoond, dat was een hokle van ongeveer 4 bij 5 meter waar nog een keuken in stond ook.
Vanuit dat hokje heb ik mijn leven opnieuw opgebouwd, ben ik nog vele malen van hot naar her verhuisd totdat ik in 2004 weer in Amsterdam belandde.
Ik leid nu een gewoon leven om het zo maar te zeggen en heb een leuke baan.
Toch merk ik heel duidelijk dat ik een heel ander mens ben dan mijn collega's met totaal andere levenservaringen.
De mensen moeten in beginsel altijd aan mij wennen, maar na een tijdje merk ik dat ze mij steeds leuker gaan vinden en vinden ze mij zeker een positieve persoonlijkheid.
Toch ben ik nu heel blij met mijn leven, ik heb een schat aan ervaringen opgedaan en merk dat wanneer iemand mij echt leert kennen hij of zij mij zeker als mens waardeert.



Dity

Ik ben vroeger ook gepest omdat ik scheel keek.
Op mijn 12e ben ik daaraan geopereerd en toen was het eigenlijk afgelopen.

Maar ik merk wel dat dat er toch wel ingehakt heeft.
Als ik nu moe ben dan trekt mijn oog soms nog wel en ik merk dan toch dat ik iemand niet recht aan durf te kijken

Citaat van: Eric op 10 maart 2007, 19:56:02
Mijn ouders verhuisde toen ik 16 was van Amsterdam naar Hoorn, voor de kinderen, dat was goed dachten ze voor de kinderen, allesbehalve waar trouwens.
Mijn ouders hangen net als hun kinderen geen geloof aan, maar zij dachten dat er minder rotzooi op katholieke scholen was en stopten mij daarom op een katholieke school.
Op die school zaten het meest jongens en meisjes uit de omringende dorpen, wij waren de eerste generatie Amsterdammers die naar stadjes als Hoorn verhuisde.
Die dorpelingen vonden mij maar heel vreemd en ik vond hun trouwens ook heel vreemd, dat ging in het begin echt helemaal niet goed samen, mijn Amsterdams accent viel ook helemaal niet goed, en ik vond hun accent ook maar niets.
Zij scholden mij toen vaak uit, en ik pikte dat toen echt niet, ik lag heel vaak te rollen met een dorpeling op het schoolplein en hoorde dat iedereen voor de dorpeling was, zo ging dat toen.
Ik heb maar 1 jaar op die school gezeten, maar ik kan me nog herinneren dat ik het helemaal niet leuk vond op die school.
Ik had daar in beginsel toen ik begon uit te gaan ook last van in Hoorn, maar doordat ik er fel tegenin ging was dat snel voorbij en bouwde ik heel snel een vriendengroep op in Hoorn.

Eric wat je hier schrijft daar herken ik veel in.

Toen ik 15 was zijn wij verhuist van Amsterdam naar Hoogeveen (echt een gat  *G in mijn ogen). Op de school maar ook in de buurt waar wij kwamen wonen stonden wij als snel te boek als de kinderen met de grote bekken. Ook mede door ons accent. En daarbij was het zo dat ik me in die tijd niet veel liet zeggen en meteen een weerwoord had en dat werd mij ook niet altijd in dank afgenomen.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

StarLight



Digitaal pesten steeds erger


Het aantal bedreigingen via internet en sms in de regio Woerden/Oudewater groeit.
Zeker wekelijks krijgt de politie inmiddels aangiftes binnen van cyberpesten en telefoonterreur.

Niet alleen jongeren zijn het slachtoffer maar ook ex-geliefden maken elkaar het leven zuur.
Dit stellen wijkchefs Piet Valkenburg (Montfoort/Oudewater) en Michiel Ruijs (Harmelen/Woerden).

De wijkchefs merken dat vooral het aantal bedreigingen via het met name onder jomgeren populaire
vriendennetwerk Hyves toeneemt. Dit heeft volgens de politie te maken met de lagere drempel om iemand
via deze weg aan te pakken. Ruijs: "Via internet een bericht achterlaten is makkelijker dan iemand
recht in zijn gezicht iets te zeggen.
"

De politie illustreert het probleem. Ruijs: "Vroeger kreeg een kind in de hoek van het schoolplein een schop
en stond weleens iemand voor de deur te schelden. Nu worden bijvoorbeeld via internet bewerkte foto's verspreid.
Afschuwelijk. De impact hiervan is voor de slachtoffers enorm.
"

Volgens Valkenburg en Ruijs moet echter niet geconcludeerd worden dat het alleen jongeren zijn die zorgen
voor een toename van het aantal aangiftes. Want vooral ook in de relationele sfeer komt een nieuwe vorm van bedreigen
steeds vaker voor. Mensen die een serieuze relatie hebben gehad en uit elkaar gaan, sturen elkaar verwensingen toe
via de mobiele telefoon. Dit ontaardt zelfs nogal eens in stalking.

"Het is een totaal andere wereld", vatten de wijkchefs het probleem samen.
Ze erkennen dat de nieuwe vorm van bedreiging de politie opzadelt met extra werk.
Het is een werkterrein waar nog niet veel ervaring mee is in het district. Ondanks het toenemende aantal bedreigingen
via intenet en sms, heeft de politie in het district Rijn en Venen deze week besloten geen extra werk te maken van opsporing
en preventie van dit type terreur. Reden hiervoor is dat de politie weinig invloed uit kan oefenen op dit soort bedreigingen.
Daarnaast is het oplossingspercentage nu al groot.


Bron: Ad.nl
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."

Iwan

Op de lagere school (ik was de oudste van de school) pestte ik zelf,
in de eerste klas van de MAVO werd ik zelf gepest, dat stopte wel nadat ik was blijven zitten.

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

Ik ben zelf eigenlijk alleen een tijdje op de basisschool gepest omdat ik het laatste jaar dat ik daar zat al rookte. Eenmaal op het voortgezet onderwijs heb ik geen last meer gehad van pesterijen gelukkig.

carola

jaa, ik hoorde nooit ergens bij, was meer iemand die zich alleen ook wel kon vermaken, en dan zongen ze van alles over mij

Iwan

Wat ik vooral zorgelijk vind is omdat het pesten via internet niet persoonlijk is veel jongeren, maar ook volwassenen veel verder gaan
in het pesten en dreigen, regelmatig hoor je ook dat iemand zelfmoord heeft gepleegd omdat hij/zij gepest werd via het internet.

En ex van mij heeft mij ook een tijdje lastig gevallen via whatsapp/sms en het internet. Zij zou nog heel veel geld van mij krijgen,
ze had het over €150,- geloof ik, wat ze nog van mij zou krijgen omdat we naar de efteling geweest waren voor ene meeting
van een ander forum. Ze heeft toen allerlei verhalen op dat andere forum, waar wij de meeting van hadden gezet en op haar eigen blog.

Ze was even vergeten dat we hadden afgesproken dat ik voor het vervoer zou zorgen en de benzine zou betalen,
de auto had ik van mijn moeder geleend, en zij zou dan de entree betalen. Ik zou het eten en drinken (terug)betalen die dag.
Maar omdat zij die dag ook het eten en drinken van haar 'nieuwe' liefde, en zijn dochter, had betaald wilde ik dat natuurlijk niet betalen.....

Ik was best bereid om haar €25,- á 30,- euro terug te betalen, zij had die dag een patatje, een kroket, een flesje cola,
een broodje en sigaretten voor mij betaald... maar omdat zij nog een tv van mij had, die ze had meegenomen toen ze
bij haar nieuwe liefde introk, heb ik niet meteen betaald. Omdat ik niet snel genoeg betaalde begon ze te dreigen met een advocaat
en allerlei verhalen over mij op het internet te zetten, dus toen was het voor mij klaar en heb ik uiteindelijk helemaal niets betaald.

Al met al krijg ik nog geld van haar in mijn optiek, voor de tv en de boodschappen die mijn moeder voor haar heeft betaald
toen ik op vakantie was in Bulgarije, maar dat hoorde ik later pas van mijn moeder, maar ik heb helemaal geen zin om daar moeilijk
over te doen. Van de advocaat heb ik uiteindelijk niets gehoord, was wel nieuwsgierig welke advocaat voor een patatje, een kroket
een flesje cola, een broodje en sigaretten (waarde zo'n €15,-) een zaak zou beginnen.



de tv die zij van mij heeft/had, was nog van mijn vader geweest, dus had weinig financiele waarde.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."