Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Vaderdag

Gestart door Iwan, 20 juni 2010, 14:02:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: Wikipedia
Vaderdag

Vaderdag is een dag (in veel landen een zondag in juni) waarop de vaders door hun kinderen in het zonnetje worden gezet.
In België is Vaderdag de tweede zondag in juni, in Nederland pas de derde zondag. In Spanje, Portugal, maar ook in een deel
van België (o.a. Antwerpen), wordt op 19 maart Vaderdag gevierd, de dag van Sint Jozef, de voedstervader van Jezus.
In Duitsland wordt het gevierd op Hemelvaart (Jezus keert terug naar zijn Vader in de hemel).

Vaak krijgt vader op Vaderdag van zijn kinderen ontbijt. Ook geven de (kleinere) kinderen knutselwerkjes die zij
op de basisschool voor hun vader gemaakt hebben. Verder krijgt hij typisch op mannen gerichte cadeaus,
die de commercie in winkels, etalages, reclame, etc. duidelijk in beeld brengt. Traditionele voorbeelden zijn stropdassen,
sokken en sigaren, maar ook scheerapparaten en elektronica.

Geschiedenis
Naar verluidt is Vaderdag in 1909 geïntroduceerd door mevrouw Sonora Smart Dodd, uit de staat Washington,
waarbij zij haar vader wilde eren, William Jackson Smart, een veteraan uit de Amerikaanse burgeroorlog,
die weduwnaar was geworden, nadat zijn vrouw in het kraambed bij de geboorte van het zesde kind gestorven was.
Toen zijn dochter volwassen geworden was, wilde ze de kracht en het doorzettingsvermogen van haar vader
onder de aandacht brengen. Zij was hiervoor geïnspireerd door Anna Jarvis, die een moederdag lanceerde.

De eerste Vaderdag vond toen plaats op 19 juni 1910 in Spokane in de staat Washington. President Calvin Coolidge
steunde in 1924 het idee om een Vaderdag te vieren, maar het geheel uit mannen bestaande Amerikaanse congres
wilde niet iets doorvoeren dat zo de mannen in het zonnetje zette. Het effect hiervan was dat de dag pas officieel
in de VS erkend was tijdens het presidentschap van Richard Nixon in 1972.

Vaderdag wordt sinds de jaren zestig ook in Nederland gevierd.

Wat vind jij van Vaderdag, vier/vierde je Vaderdag ook?
Geef jij je vader een presentje met Vaderdag of krijg je op Vaderdag een presentje
of vind je Vaderdag maar een feestdag van de commercie?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Tegenwoordig doe ik niet meer aan Vaderdag omdat mijn vader niet meer leeft en ik mijn opa's nooit heb gekend.
Toen mijn vader nog wel leefde deed ik wel aan Vaderdag, ik kocht dan altijd iets kleins en toen ik nog op de lagere-school zat
knutselde ik altijd een asbakje.    *G
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Op zich vind ik dat avderdag veel te commercieel wordt.

Mijn eigen vader woont ver weg, zo'n 200 km, en die krijgt niets, ook niet als hij dichterbij had gewoond overigens. Ook naar mijn schoonvader gaan we niet.

Maar met mijn eigen kinderen doe ik wel aan vaderdag. Meestal knutsel ik iets met ze, soms doen ze dat op school, maar niet altijd en we kopen regelmatig een kleinigheidje.
Manlief kreeg vandaag van de jongens een ontbijtje op bed, verzorgd door de jongens, met heeeeeel veel hagelslag.
Van de jongste kreeg hij een door hemzelf versierd papieren tasje met daarin een half litertje wijn (toen was zijn zakgeld op, haha) en hij heeft een 4-regelig versje opgezegd.
Van de oudste kreeg manlief een doosje chocola en een nieuwe balpen.
En van mij kreeg manlief een nieuwe portemonnee, omdat zijn oude vorige weel kapot ging en nu met een teepje aan elkaar vastzat. (hij moest wachten tot vaderdag haha)
En we hebben als lunch manliefs favoriete chocoladebroodjes gegeten.

Lynn

Ik heb niet zoveel met Vaderdag. Meestal geven mijn zus en ik mijn vader een klein cadeautje.
Dit jaar 2 ingelijste foto's van de bruiloft van mijn zus.

Nevyn

Ik vind dit soort dagen zo commercieel en doe er dan ook liever niet aan. Dit jaar was ik het gewoon vergeten. Was zondag hard aan het werk en nergens werd het echt gezegd of genoemd. Gevolg een boze papa. Inmiddels is het weer opgelost, maar erg blij was hij er niet mee...

Blijkbaar verschillen onze meningen over deze dag. Volgend jaar toch maar weer aan mijn 'verplichte' bezoekje voldoen. Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik ben graag bij papa. Ik hou alleen niet zo van dingen die verplicht zijn. Ga liever spontaan of als ik echt zin heb.. En dat is minimaal 1 keer per week...

gjk

Ik doe ook niet meer aan vaderdag simpelweg omdat mijn vader een paar jaar geleden op veel te vroege leeftijd is overleden.

carola

ik geef mijn vader wel een klein aardigheidje maar dan ook mijn schoonvader allebei het zelfde ik hou er niet van 1 voor te trekken

Iwan

Heel soms, niet elke jaar en vaker niet dan wel, geef ik wel eens een kleinigheidje aan de vriend van mijn moeder.
Ik zie hem niet als mijn vader, maar hij doet ook vaak iets voor mij, of voor mijn moeder.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Margje

Ik doe eigenlijk niet aan vader -en moederdag...ik vind het commercieel...Net zoals dat ik eigenlijk niet aan Valentijnsdag doe...Op elk moment in het jaar kun je wat extra's doen voor je vader, moeder, vriend en/of vriendin, man of vrouw, kind etc etc. Daar is geen speciale dag voor nodig!