Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Wit Licht Nederlandse inzending Oscars

Gestart door Iwan, 1 september 2009, 23:50:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

               http://www.youtube.com/v/5vsFq0HE_CM&hl=nl&fs=1&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999

De speelfilm The Silent Army, die in Nederland is uitgebracht onder de titel Wit Licht,
is de Nederlandse inzending voor de Oscars. De film doet mee in de categorie beste buitenlandse film.

Wit Licht, geschreven en geregisseerd door Jean van de Velde, trok in Nederland bijna 300.000 bezoekers
en gaat over kindsoldaten in Afrika. Een van de hoofdrollen wordt gespeeld door Marco Borsato.

Trots
"Tijdens mijn reizen voor War Child heb ik vele ex-kindsoldaten ontmoet. Ik heb deze kinderen beloofd
ze een stem te geven, hun verhaal te vertellen waar en wanneer ik maar kan. Dat we nu met de speelfilm
The Silent Army de Nederlandse afvaardiging voor de Oscars zijn geworden en hen daarmee een
internationaal podium kunnen geven, is iets waar ik buitengewoon trots op ben!
", aldus Marco Borsato.

The Silent Army was eerder dit jaar te zien op het filmfestival in Cannes.
De nominaties voor de Oscars worden in februari bekend, de uitreiking is een maand later. 





©nos.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Vond ik een goeie film, dus ik geef het wel een kans!   :tU:

DonWoozy

helemaal eens met Kim, was een ontroerende film!

TimT

Ik ben in de minderheid, maar ik ben in slaap gevallen tijdens de film. Ik vind dat Borsato bij zijn zingen moet houden en niet op witte doek thuis hoort. Maar dat is mijn persoonlijke mening.  8*)

Iwan

Ik heb die hele film niet gezien, maar heb wel gehoord, dat er al bezwaar is aangetekend door andere filmmakers,
die het onterecht vinden dat Wit Licht de Nederlandse inzending voor de Oscars wordt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AMSTERDAM - De Nederlandse filmproducenten Fu Works, NL Film en Isabella Films willen van Holland Film
opheldering over de inzending van The Silent Army voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film.
De producenten van onder andere Oorlogswinter en De Storm hebben middels een brief van een advocaat
aan Holland Film gevraagd de keuze nog niet door te geven aan de organisatie van de Oscars.

,,We vragen ze het nog even na te kijken'', aldus producent San Fu Maltha van Fu Works woensdag.
,,We willen weten of het proces is verlopen zoals het zou moeten gaan. We willen een blamage zoals
een paar jaar geleden voorkomen, toen de Nederlandse inzending Bluebird geweigerd werd omdat
de inzending niet aan de regels voldeed.
''

Holland Film, de organisatie die Nederlandse films in het buitenland promoot, maakte dinsdag bekend dat
The Silent Army wordt ingezonden voor de Amerikaanse filmprijzen. De film is een internationale bewerking
van Wit Licht van Jean van de Velde, waarin zanger Marco Borsato de hoofdrol speelt.




Ã,©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AMSTERDAM - The Silent Army wordt vooralsnog niet ingestuurd voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film.
Dat liet Holland Film, de organisatie die Nederlandse films in het buitenland promoot, donderdag weten.
Er was nogal wat commotie ontstaan over de inzending.

The Silent Army is de internationale versie van Wit Licht van Jean van de Velde, met zanger Marco Borsato in de hoofdrol.
De producenten van een aantal grote Nederlandse films, waaronder De Storm en Oorlogswinter, dreigden met
een kort geding nadat bekend was geworden dat deze productie Nederland zou gaan vertegenwoordigen in Amerika.
Zij betwijfelen of The Silent Army wel voldoet aan de voorwaarden om te worden ingezonden en zetten vraagtekens
bij de manier waarop de selectie tot stand is gekomen.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AMSTERDAM - The Silent Army, de internationale bewerking van de film Wit Licht van regisseur Jean van de Velde,
is dit jaar toch de Nederlandse Oscarinzending. Dat heeft Holland Film, de organisatie die Nederlandse films
in het buitenland promoot, maandag bekendgemaakt.

De producenten van een groot aantal andere films, onder welke De Storm en Oorlogswinter, dreigden met een kort geding
nadat bekend was geworden dat The Silent Army zou worden ingezonden. Zij betwijfelen of het oorlogsepos wel voldoet
aan de voorwaarden om te worden ingezonden en zetten vraagtekens bij de manier waarop de selectie tot stand is gekomen.

De selectiecommissie heeft maandag nauwkeurig naar de argumenten van de producenten gekeken,
maar stelt dat de film aan alle criteria voldoet die gelden voor een Oscarinzending.

Volgens de boze andere producenten zou er te veel Engelse dialoog in het oorlogsdrama zitten en zou de productie
niet lang genoeg in de Nederlandse bioscopen hebben gedraaid. Zij laten maandag in een reactie weten zich te beraden op mogelijke stappen.

The Silent Army vertelt over een kok (Marco Borsato) die een vriendje van zijn zoon uit de handen van een
Afrikaans kinderleger probeert te redden. Voor de internationale markt maakte regisseur Jean van de Velde een iets
gewijzigde versie. De muziek werd uit de film gehaald en flashbackscénes werden in chronologische volgorde aan het verhaal toegevoegd.

The Silent Army beleefde zijn wereldpremiére in mei op het Filmfestival van Cannes.





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AMSTERDAM - Nederland stuurt toch een andere film naar de Oscarverkiezing dan de selectiecommissie van plan was.
De commissie koos aanvankelijk voor The Silent Army, met Marco Borsato in de hoofdrol. Die film is een afgeleide versie
van Wit Licht en de organisatie in Amerika heeft de Nederlandse inzenders inmiddels laten weten dat alleen originele
producties welkom zijn.

De Nederlandse organisatie (Holland Film) stuurt daarom nu Oorlogswinter in, liet een woordvoerder woensdag weten.
De Nederlandse inzending naar de Oscars kent dit jaar een rommelig karakter. Toen Holland Film de aanvankelijke keus
bekendmaakte, waarschuwden diverse mensen in de filmbranche al dat The Silent Army zou worden afgekeurd.
Holland Film zocht de zaak uit en besloot toch door te zetten. Nu moet de organisatie op haar schreden terugkeren,
omdat de Oscarcommissie (Academy of Motion Pictures and Sciences) de hermontage van Wit Licht niet accepteert.

De kwestie werd uitgebreid uitgemeten in de pers. Volgens Holland Film heeft dat tot gevolg gehad dat de filmkenners
in Los Angeles "met een vergrootglas en extra precisie" naar de Nederlandse inzending hebben gekeken.
Daarom regelde de organisatie dat Nederland een tweede film 'in de wachtstand' mocht zetten. Dat werd Oorlogswinter
van regisseur Martin Koolhoven. Die rolprent zal nu meedingen naar de Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

"Holland Film zal in samenwerking met partijen tot de opstelling van een nieuw reglement komen teneinde herhaling
van de gang van zaken rond de inzending van The Silent Army te voorkomen
", aldus de woordvoerder woensdag.

Oorlogswinter is een film uit 2008, die is gebaseerd op het gelijknamige boek van Jan Terlouw.
De film speelt zich af in een dorp op de Veluwe, in de koude Hongerwinter (1944-1945).
Michiel van Beusekom, een rol van Martijn Lakemeier, is de 14-jarige zoon van de burgemeester.
Die probeert diplomatiek met de Duitsers om te gaan om de ellende voor zijn dorp te beperken.
Michiel vindt dat slap en wil in het verzet.




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Ik vond Marco juist verrassend! Wit licht vind ik een prima keuze, brengt ook weer de kindsoldaten onder de aandacht!

TimT

Citaat van: Kim op  1 november 2009, 10:36:35
Ik vond Marco juist verrassend! Wit licht vind ik een prima keuze, brengt ook weer de kindsoldaten onder de aandacht!

Ik vond hem ook verrassend, alleen dan in de zin van verrassend slecht.
Oorlogswinter is een veel betere keuze.

Iwan

De Nederlandse speelfilm Oorlogswinter staat op de shortlist voor een Oscar voor de beste niet-Engelstalige film.
Behalve de film van Martin Koolhoven staan nog acht andere buitenlandse producties op deze lijst.
Dat maakte Holland Film vandaag bekend. De negen films zijn geselecteerd uit een aanbod van 65 producties.

Op 2 februari maakt de organisatie van de jaarlijkse toekenning van de Oscars, de Academy of Motion Picture Arts
and Sciences, bekend welke films uiteindelijk genomineerd worden in de categorie Best Foreign Language Film.
De bekendmaking van de winnaar is op 7 maart in Hollywood tijdens het grote gala.

Shortlist
De acht andere films op de shortlist zijn El Secreto de Sus Ojos (Argentinië - Juan Jose Campanella),
Samson & Delilah (Australië - Warwick Thornton), The World Is Big and Salvation Lurks around the Corner
(Bulgarije - Stephan Komandarev), Un Prophète (Frankrijk - Jacques Audiard), The White Ribbon (Duitsland -
Michael Haneke
, ) Ajami (Israël - Scandar Copti en Yaron Shani), Kelin (Kazachstan - Ermek Toersoenov),
The Milk of Sorrow (Peru - Claudia Llosa).

Oorlogswinter is de verfilming van het gelijknamige boek van Jan Terlouw. Het verhaal speelt zich af tijdens de laatste,
ijskoude winter van de Tweede Wereldoorlog. De 14-jarige Michiel beleeft het avontuur van zijn leven als hij voor een
ondergedoken Engelse soldaat moet zorgen. Michiel wordt vertolkt door debutant Martijn Lakemeier.
Oorlogswinter won drie Gouden Kalveren op het Nederlands Filmfestival. De film ging in 2008 in première
en trok honderdduizenden kijkers.



©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."