Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

De moord op Marianne Vaatstra

Gestart door Iwan, 18 december 2006, 10:15:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

CiteerKoninginnedag
Het is de nacht van 30 april op 1 mei 1999 als de 16-jarige Marianne Vaatstra rond één uur samen met twee vrienden
discotheek Paradiso in Kollum verlaat. Het drietal fietst een stuk samen op, tot ze in Buitenpost uit elkaar gaan
en Marianne alleen verder fietst richting haar woonplaats Zwaagwesteinde. Daar komt ze echter nooit aan.
Haar ontzielde lichaam wordt de volgende ochtend gevonden in een uithoek van een weiland dat aan het fietspad grenst.
Marianne is gewurgd, verkracht en haar keel is doorgesneden.

De moordenaar heeft verder verschillende kledingstukken van Marianne doorgesneden, die verspreid naast haar lichaam liggen.
Ook zijn haar handen vastgebonden geweest. Alle sporen wijzen erop dat de moord het werk is van een lustmoordenaar.

Of toch niet?

Asielzoekerscentrum
De Friese moord leidt tot grote maatschappelijke onrust onder de bewoners van Zwaagwesteinde en omgeving.
Alle ogen richten zich op asielzoekerscentrum De Poelplaets dat op nog geen kilometer van de plaats delict ligt.
Veel streekgenoten van Marianne zijn ervan overtuigd dat de moordenaar hier vandaan komt. In augustus 1999
maakt justitie Leeuwarden bekend dat ze inderdaad op zoek is naar twee asielzoekers die kort na de moord zijn verdwenen.
Het betreft een Irakees en een Afghaan, die na lang speurwerk worden getraceerd in Turkije en in Engeland.
DNA-onderzoek wijst echter uit dat de mannen niets met de zaak te maken hebben.

Ook de twee stapvrienden van Marianne staan vrijwillig hun wangslijm af,
maar dit levert geen match op en de politie kan de jongens meteen als potentiële verdachten schrappen.

In de jaren die volgen buigen verschillende rechercheteams, waaronder een coldcaseteam, zich over de moord op Marianne,
maar dit leidt niet tot de oplossing van de zaak. Ook Peter besteedde regelmatig aandacht aan de zaak in zijn programma.

Grootschalig DNA-onderzoek
De moordenaar van Marianne heeft sperma achtergelaten waaruit een autosomaal DNA-profiel is gedestilleerd.
Kort na de moord pleit Peter voor een grootschalig DNA onderzoek om zo de dader op te sporen.
Hierbij zouden 20.000 mannen in een straal van 15 kilometer wangslijm af moeten staan voor een DNA-vergelijking.
Een middel dat eerder in Duitsland met succes is ingezet. Maar het Openbaar Ministerie in Leeuwarden wil hier dan niets van weten.
Het idee voor een grootschalig DNA-onderzoek is revolutionair voor die tijd en autoriteiten lijden dan nog aan een soort koudwatervrees.
In totaal wordt wel door 800 mannen vrijwillig DNA afgenomen, maar hier zit de dader niet bij.

Citaat van: Telegraaf.nl
Marianne Vaatstra werd met haar tasje gewurgd

LEEUWARDEN - Het Friese meisje Marianne Vaatstra (16) is nagenoeg zeker met haar eigen tasje vermoord.

Dna-deskundigen van Independent Forensic Services (IFS) in Nunspeet,
een onafhankelijk forensisch onderzoeksbureau dat door Mariannes vader Bauke Vaatstra           
werd ingeschakeld, hebben recent door de vondst van dna-sporen alsnog het wapen
getraceerd waarmee de tiener op Koninginnedag 1999 moet zijn gewurgd.
Deze spectaculaire vondst kan een doorbraak betekenen in de onopgeloste moord.
Het rugzakje lag destijds naast haar stoffelijk overschot in een weiland in Veenklooster.
Door een blunder van justitie werd de tas niet herkend als mogelijk moordwapen,
nooit op sporen onderzocht en teruggegeven aan haar nabestaanden.

IFS-deskundigen vonden er de afgelopen maanden alsnog zeer cruciale sporen op.
Een woordvoerster van het forensisch bureau wil daar niets over kwijt.
Maar het openbaar ministerie in Leeuwarden bevestigt dat door IFS dna-profielen
op de tas zijn aangetroffen.
"Het zou kunnen dat het gaat om aanwijzingen dat het tasje het moordwapen is.
Pas als het definitieve rapport van IFS bij ons binnen is, willen wij daarover meer kwijt",

aldus een woordvoerder.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lynn

Anonieme brief aan ouders Vaatstra

De ouders van de vermoorde Marianne Vaatstra hebben een brief gekregen, waarin wordt gesuggereerd dat de dader een buitenlandse seriemoordenaar is. De Telegraaf heeft de brief gepubliceerd.

Asielzoeker
Volgens de anonieme briefschrijver gaat het om een gevaarlijke asielzoeker die kort na het misdrijf in het geheim is uitgezet. "De reden is dat hij in het land van herkomst werd gezocht voor meervoudige moord. Hij had verscheidene vrouwen verkracht en vervolgens hun keel doorgesneden", staat in de brief.

Draagvlak
Vaatstra werd in de nacht van 30 april op 1 mei 1999 nabij Veenklooster verkracht en op brute wijze vermoord. Volgens de briefschrijver is de man uitgezet, omdat hij niet mocht worden opgepakt, 'want dat zou het draagvlak van de asielopvang aantasten'.


Ã,© RTLNieuws.nl



Iwan

Citaat van: Telegraaf.nl
'Brief over moord Vaatstra is onzin'

LEEUWARDEN - De theorie dat een asielzoeker de moord op Marianne Vaatstra heeft gepleegd
en kort daarop stiekem het land uit is gezet, is onzin. Dat stelde oud-directeur Nettie Groeneveld van
het asielzoekerscentrum in Kollum, dinsdag in de Leeuwarder Courant.

Zondag publiceerde De Telegraaf een anonieme brief van die strekking.
"Er is nooit iets geheimzinnigs gebeurd", aldus Groeneveld.

Een woordvoerder van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) bevestigt naar aanleiding van
de uitspraken van Groeneveld "dat wij volledige medewerking hebben verleend aan alle instanties".
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Voor zover ik me nog kan herinneren is er na de moord op Marianne wel een asielzoeker in beeld geweest als verdachte
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Citaat van: Planet.nl
Politie onderzoekt moord Vaatstra opnieuw

Het Openbaar Ministerie (OM) gaat de moord op Marianne Vaatstra opnieuw onderzoeken.
Onder leiding van advocaat-generaal Ietje Vermeulen van het OM zijn tien rechercheurs
begonnen met het doornemen van het dossier van de onopgeloste moordzaak van acht jaar
geleden om te kijken of er nog meer onderzoek nodig is. Dat bevestigde persofficier van justitie
Henk Mous maandagavond.

De 16-jarige Vaatstra uit het Friese Zwaagwesteinde werd in 1999 in de nacht na Koninginnedag
bij Veenklooster verkracht en vermoord. De moord op het meisje is een van de meeste beladen
onopgeloste delicten in Nederland. Mede daarom steekt het OM opnieuw tijd en geld in de zaak.

Nieuwe rechercheurs
De tien rechercheurs zijn vorige week begonnen met het doornemen van het omvangrijke dossier.
Naar verwachting zijn ze daarmee in januari klaar. Het OM heeft bewust rechercheurs op de zaak
gezet die niet eerder betrokken zijn geweest bij het onderzoek.

,,Dan kunnen ze met een frisse blik naar het dossier kijken'', aldus Mous.
,,Ze gaan alles op een rijtje zetten en dan kijken we of dat tot aanbevelingen leidt.
Pas als dat zo is, gaan we aan nieuwe opsporing doen. Maar het kan ook zijn dat ze
zeggen dat er niets meer te onderzoeken valt
'', stelt Mous.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Nu hopen dat het resultaat opleverd.

Er zijn genoeg voorbeelden van misdrijven die opgelost worden als er een heel nieuw team op gezet wordt
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Playboy-logo aanwijzing Vaatstra-moord

AMSTERDAM - Een aansteker met Playboylogo kan wel eens de oplossing worden van de moord op Marianne Vaatstra.

Politie en justitie zijn op zoek naar informatie over een aansteker die Marianne Vaatstra bij zich had
in de nacht waarin zij is vermoord, zo meldt de Leeuwarder Courant.

,,Wij kunnen de aansteker niet direct bij haar plaatsen. Misschien heeft ze hem die avond van iemand gekregen.
Wellicht levert de aansteker een link op met de verdachte
'', zegt officier van justitie Tom Wiersma
tegen de krant.

Het apparaat is getoond op de website en in het televisieprogramma van misdaadverslaggever
Peter R. de Vries, zonder te vermelden welk misdrijf het betrof.

De politie wil weten wie deze exemplaren importeert en verkoopt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Telegraaf.nl
Getuige moord Marianne Vaatstra verbreekt na tien jaar stilzwijgen

AMERSFOORT -  Een bizarre wending in de Vaatstra-zaak. Dit weekeinde heeft zich wéér een nieuwe getuige
gemeld bij de recherche. Vorige week claimde een ex-bajesklant gedetineerd te hebben gezeten naast een gezochte
man die met de moord in verband werd gebracht. Zaterdag heeft ook Rosalin van Zessen (29) een uitvoerige verklaring
gegeven aan de Friese recherche, nadat ze 10,5 jaar zweeg over haar confrontatie met de mogelijke moordenaar...

Van Zessen, moeder van twee kinderen, samenwonend in Amersfoort, is door tussenkomst van De Telegraaf
in contact gebracht met Dick Adema, één van de weinige Friese rechercheurs, die nog verbonden is aan de
'cold case'-Vaatstra.

Haar verklaring is schokkend: zij stelt tegenover een huisgenoot te hebben gestaan, die de ochtend ná de moord
op Marianne Vaatstra met bebloede kleding en handen thuiskwam. De huisgenoot legde daarbij een bebloed mes
op de tafel en zei – zonder dat iemand toen nog iets wist van de schokkende moord op Marianne Vaatstra – dat ze
'haar strot dieper hadden moeten doorsnijden', zo staat in de getuigenverklaring, in bezit van De Telegraaf.

Van Zessen groeide op bij haar adoptiefouders in het Friese plaatsje Birdaard.
Zij kende Marianne Vaatstra redelijk goed via haar zusje, die ook op de mavo zat in Damwoude.

In 1999 woonde Van Zessen – ze was inmiddels stagiaire bij de Hema – op een huurkamer in een woning aan de
Kleine Kerkstraat in Leeuwarden. Ze woonde er met nog twee bewoners: een zekere Sietse, een gescheiden man,
die er tijdelijk woonruimte had gevonden en een buitenlandse man, die zij 'Ali' noemde.

,,Met Ali hadden Sietse en ik slecht contact: hij was stil, teruggetrokken en sprak gebrekkig Nederlands.
Hij straalde iets engs uit, en dat werd bewezen op die ochtend van 1 mei 1999, tussen 08.30 en 09.00 uur
",
verklaart de nieuwe getuige.

,,Ik liep die ochtend de trap af naar beneden om naar mijn stageplaats te gaan. Ik woonde op de bovenste verdieping,
Ali op de middenverdieping. Zijn deur stond open. En dat was vreemd, want bij wijze van spreken deed hij zijn deur
nog op slot als hij naar het gezamenlijke toilet moest. Ik vreesde dat er iets mis was. Daarom liep ik zijn kamer binnen.
Na amper een minuut stormde hij overstuur zijn kamer binnen. Ik keerde mij om en schrok me wezenloos: hij droeg
een wit T-shirt en een blauwe broek, onder het bloed, vooral bij zijn buik. Hij legde een bebloed mes – met een zwart
handvat – neer op een laag, glazen tafeltje aan de rechterkant van zijn kamer.
"

Haar verklaring vervolgt: ,,Volgens mij besefte hij niet eens dat ik er stond. Hij was zo in zichzelf gekeerd dat hij
gewoon langs me heen liep en neerplofte op de bank. Toen zei hij, in gebrekkig Nederlands, dat ze haar strot
dieper hadden moeten doorsnijden. Twee, drie keer vroeg ik wie hij daarmee bedoelde. Waarop hij verward
antwoordde: Marianne Vaatstra. Hij sprak haar naam goed, duidelijk verstaanbaar uit. Het eerste wat ik dacht was:
'Die is echt flink gestoord'. Ik raakte in een shock. Ik stormde zijn kamer uit en ging naar mijn werk.
"
Enkele dagen na dit incident verdween 'Ali' spoorloos.

Al die jaren heeft Van Zessen deze informatie niet gedeeld met de recherche. Pas toen ze vorige week las over
ex-gedetineerde Gerrit Veldman, die zweert dat hij in Noorwegen naast een Vaatstra-verdachte op een cel zat,
besefte ze dat ze mogelijk belangrijke informatie had. ,,Ik was in 1999 niet echt stabiel, vanwege het overlijden
van mijn broer. Ik heb het incident weggedrukt. Ik ben zó geschrokken, dat ik dichtgeklapt ben, denk ik.
Ik heb het destijds wel gemeld aan mijn moeder
", aldus Van Zessen.

Haar moeder, Elly van Zessen, bevestigt haar dochters verhaal: ,,Ja, ze vertelde toen geschokt over een man
met een mes, en bloed, en een link met Marianne Vaatstra. Maar mijn dochter wilde toen niet naar de politie,
omdat ze bang was voor die vent.
"

Het verhaal vorige week in deze krant van ex-bajesklant Gerrit Veldman bracht alle herinneringen boven bij Van Zessen.
,,Alles klopt: zijn uiterlijk, kort, pafferig, zijn karakter, zelfs hoe Gerrit het zakagendaatje beschrijft dat Ali altijd
bij zich droeg: klein, zwart van kleur, met handgeschreven adressen erin, door de contactpersonen zelf geschreven,
want Ali kon geen Nederlands schrijven. De Ali die ik kende, is precies de Ali die Gerrit omschreef. Ik ben niet gelovig,
maar ik zou nu toch bijna in een wonder geloven. Ik ben een heel nuchtere meid, drink geen druppel alcohol,
gebruik geen drugs, niks. Ik ben niet uit op de beloning. Ik ben al miljonair met mijn twee prachtige, gezonde kinderen.
Daar kan geen staatsloterij tegenop. Ik baal alleen verschrikkelijk dat ik het destijds nooit heb verteld aan de
politie en de ouders van Marianne.
"
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Telegraaf
Justitie verwart verdachten in moordzaak Marianne Vaatstra

AMSTERDAM - Justitie heeft in het onderzoek naar de onopgeloste moord op Marianne Vaatstra
een verkeerde verdachte opgepakt en daarmee de mogelijke dader laten lopen.
In plaats van een 'kleine dikke' Ali, werd een langere en slankere Ali gearresteerd.
Dat blijkt uit onderzoek van het televisieprogramma EénVandaag.

Meerdere getuigen zeggen dat de verdachte die justitie in 1999 op basis van hun verklaringen aanhield,
niet de persoon is die zij bedoelden. Het OM houdt echter tot op de dag van vandaag vol wel de persoon
te hebben aangehouden die door getuigen was beschreven, maar dat die onschuldig is omdat zijn DNA
niet overeenkomt met dat van de dader.

Asielzoekerscentrum
De 16-jarige Marianne werd op 1 mei 1999 dood gevonden in een weiland in Veenklooster.
Ze was verkracht, gewurgd en haar keel was doorgesneden. Juist dat laatste aspect deed velen in de omgeving
er van overtuigen dat de dader gezocht moest worden in het nabijgelegen asielzoekerscentrum (AZC) in Kollum.

Die gedachte werd versterkt toen bleek dat er in de nacht van de moord een asielzoeker uit het AZC was verdwenen.
Het ging om een Ali, de vriend van de man die Marianne twee weken voor haar dood in een discotheek had bedreigd
met een keeldoorsnijdend gebaar. De portier van die discotheek verklaart dat Ali bij die bedreiging was
en omschrijft hem als een 'kleine gezette man'.

Andere Ali
Ook andere getuigen die Ali kenden omschrijven hem als een kleine dikkere man.
Op basis van hun verklaringen over Ali en zijn plotselinge verdwijning na de moord
hield de politie in oktober 1999 een Ali H. in Turkije aan.
Na DNA onderzoek werd hij vrijgelaten omdat zijn DNA niet overeenkwam met het DNA van de dader.

Kort na zijn vrijlating gaf Ali H. een interview aan de televisiezender SBS. Voor veel getuigen een grote schrik
want de man die was aangehouden bleek een heel andere Ali te zijn dan de Ali die zij bedoelden.
De aangehouden Ali was veel langer en slanker dan de Ali waarover zij bij de politie verklaringen hadden afgelegd.

Niet serieus genomen
Verschillende getuigen hebben dit destijds meteen bij de politie gemeld maar voelen zich tot op heden
niet serieus genomen. Het Openbaar Ministerie houdt vol de juiste persoon te hebben aangehouden.
"Wij hebben op dit moment geen aanleiding om te vermoeden dat het niet de juiste Ali zou zijn",
aldus persofficier Henk Mous.

Toch houdt het OM naar aanleiding van de uitzending het 'Ali-verhaal' tegen het licht in een nieuw onderzoek.
"We zijn bezig om dit voor eens en altijd duidelijk te krijgen", zegt Mous.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl
'Vaatstra kende wellicht haar moordenaar'

Het lijkt er sterk op dat Marianne Vaatstra, die in 1999 verkracht en vermoord werd gevonden in een Fries weiland
de dader heeft gekend of een afspraak met hem had. Tot op heden is de zaak niet opgelost.


Deze suggestie kwam vanavond naar buiten in een aflevering van Peter R. de Vries, misdaadverslaggever uitgezonden door SBS6.

Uit nader onderzoek (dat in 2007 in stilte werd heropend) blijkt dat steeds duidelijker wordt dat de dood van Vaatstra
niet door een voorbedachte actie werd veroorzaakt, maar wellicht een uit de hand gelopen (geheime) date is geweest.
Vaatstra werd gewurgd met haar eigen beha.

Aansteker met DNA
In de tas die Vaatstra bij zich had toen ze werd omgebracht, zat een aansteker, die niet van haar was en waarin onlangs een haar
is gevonden met hetzelfde DNA-profiel als het eerder gevonden DNA in het sperma dat op het lichaam van Vaatstra werd gevonden.

Op het lichaam van Vaatstra werd destijds een volledig DNA-profiel gevonden. Door de sterk verbeterde technieken is het nu beter
mogelijk om geografisch herkomst van DNA te vinden. Daaruit komen aanwijzingen dat de dader uit de buurt zou kunnen komen.

Hoop op oplossing
De vader van Marianne, Bauke Vaatstra zei in een reactie 'sterk toegenomen hoop' te hebben dat de zaak opgelost kan worden.
Zowel Vaatstra als De Vries pleitte opnieuw voor een regionaal DNA-onderzoek onder mannen. Die suggestie had De Vries kort
na de moord al eens gedaan. Het onderzoek was destijds vrijwillig, waardoor slechts het DNA van een klein deel van de mannen
onderzocht werd.

In een reactie op Twitter na de uitzending zegt de Vries ervan overtuigd te zijn dat de zaak nu wordt opgelost.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik hoop dat de dader nu eindelijk eens gepakt wordt.
Als de dader inderdaad uit de buurt komt lijkt de kans mij tamelijk groot dat de dader,
of een familielid van de dader, gevonden wordt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Doorbraak in de zaak Marianne Vaatstra

De zaak Vaatstra lijkt opgelost. Zondagavond is op basis van een DNA-match de 44-jarige Jasper S. aangehouden
in verband met de moord op Marianne Vaatstra in 1999. Dat maakten het Openbaar Ministerie (OM),
misdaadverslaggever Peter R. de Vries en vader Bauke Vaatstra maandag bekend.

De 44-jarige S. is een Friese boer, die getrouwd is en kinderen heeft.
Hij woont volgens misdaadverslaggever Peter R. De Vries in het plaatsje Oud Woude,
nog geen 2,5 kilometer van de plaats waar de toen 16-jarige Vaatstra werd vermoord.
De recherche is maandagochtend bezig met onderzoek in de boerderij van de verdachte.

,,Mijn blijdschap over doorbraak en 100 procent match in zaak Vaatstra kent geen grenzen!
Dit is het nieuws waarop we altijd hebben gewacht
", jubelde de misdaadverslaggever op Twitter.

DNA-onderzoek
Een groot DNA-onderzoek stuitte begin deze eeuw nog op grote weerstand.
Maar dit jaar kwam het onderzoek er alsnog. Zo'n 7300 mannen werden opgeroepen om hun DNA af te staan;
89 procent deed dat. Het idee is dat via een familielid een match gemaakt kan worden met de daadwerkelijke dader.
Maar Jasper S. stond dus zelf DNA af en daarmee lijken politie en justitie na 13 jaar de zaak te hebben opgelost

Het OM bevestigde de aanhouding maandagochtend, maar wilde niet in details treden over de identiteit van de man.
Later maandag zal in een persconferentie meer bekend worden gemaakt.

Vader ingelicht
De vader van de vermoorde Marianne is zondagavond laat door het Openbaar Ministerie (OM) en de politie ingelicht.
,,Er valt een last van ons af", zegt een opgeluchte Bauke Vaatstra. ,,Ik heb de hele nacht niet geslapen. Het is geweldig nieuws."

Familie kent verdachte
Bauke Vaatstra zegt de man niet te kennen, maar zijn familie weet wel wie hij is.
Vaatstra's kleinkinderen gaan naar dezelfde gymnastiekclub als de kinderen van de verdachte, aldus de vader van Marianne.

Overzicht
1 mei 1999:
Het lichaam van Marianne wordt gevonden in een weiland bij het dorpje Veenklooster.
Ze is de avond ervoor, Koninginnedag, op een feest geweest en alleen op de fiets op weg gegaan naar huis in Zwaagwesteinde.

Augustus 1999:
Justitie en politie richten zich op het asielzoekerscentrum De Poelpleats bij Kollum. Twee asielzoekers, een Irakees en een Afghaan,
zouden kort na de moord het azc hebben verlaten. De twee worden in Turkije en Engeland aangehouden. DNA-onderzoek pleit hen vrij.

Oktober 2000:
De roep om grootschalig DNA-onderzoek onder bijna 20.000 mannen in Kollum en omgeving stuit op politieke weerstand.
Wel staan circa 900 mannen DNA af. Dat onderzoek levert geen verdachte op.

Juni 2002:
Het rechercheteam komt met een daderprofiel: de moordenaar zou een Europese, blanke man zijn.

2004-2012:
Tal van politie-onderzoeken leveren niets op. De ouders van Marianne beschuldigen justitie van geknoei.
In 2007 neemt het '3D-team' van politie en OM de zaak opnieuw onder de loep.

April 2012:
Door wetgeving is verwantschapsonderzoek nu mogelijk. Justitie hoopt op een match in de DNA-databank
van het op Marianne gevonden DNA met het profiel van iemand die mogelijk familie is van de dader.

Mei 2012:
Het 3D-team zegt dat Marianne de moordenaar kende en dat die waarschijnlijk in de buurt woont of woonde.
Dit wordt ondersteund door een aansteker die Peter R. de Vries in zijn uitzending laat zien.
De aansteker zat in de tas van Marianne en er zat DNA van een man op dat overeenkomt met het DNA op haar lichaam.

22 juni 2012:
Er zit geen familie van de dader in de DNA-databank van justitie. Het OM spreekt de wens uit om verwantschapsonderzoek
te doen onder personen uit de regio, om te kijken of er iemand verwant is aan degene van wie het gevonden DNA is.
Uit tips blijkt dat de aansteker destijds waarschijnlijk in de buurt is verkocht.

6 september 2012:
Justitie wil het DNA van ruim 8000 mannen uit de omgeving van de moord testen.
Uiteindelijk worden 7300 mannen opgeroepen en komt 90 procent van hen opdagen. Deelname aan het onderzoek is vrijwillig.

19 november 2012:
In de vroege ochtend meldt Peter R. de Vries op Twitter dat er 100 procent DNA-match is gevonden.
De verdachte is een 44-jarige man uit Oud Woude, een plaatsje op nog geen 2,5 kilometer van de plaats waar Vaatstra werd vermoord.


Persconferentie
Het OM heeft de aanhouding inmiddels bevestigd. Details wil een woordvoerster maandagmorgen nog niet geven.
Later op de dag komt er een persconferentie.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Hopen dat deze zaak hiermee eindelijk opgelost is....
Wel verschrikkelijk natuurlijk voor de vrouw en kinderen van de 'dader'..
Ik vind het wel een beetje vreemd dat de vermeende dader zelf meegewerkt heeft aan het DNA-onderzoek,
misschien werd de gewetensnood hem te groot en wilde hij gepakt geworden, in dat geval zal er wel
snel een bekentenis volgen, of door een bizarre samenloop van omstandigheden hebben ze 'weer' de verkeerde.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: NOS.nl
Ook 2de check wijst naar verdachte

Het dna-profiel van de aangehouden verdachte in de zaak-Marianne Vaatstra komt overeen met het profiel
dat is gevonden op de plaats van het misdrijf. Ook een tweede check door forensisch onderzoekers op het materiaal
is een match, maakte het Openbaar Ministerie bekend op een persconferentie.

De politie wilde in verband met het onderzoek niet zeggen of de 45-jarige verdachte inmiddels een bekentenis heeft afgelegd.
Wel zei een woordvoerder dat de man niet eerder in beeld is geweest als verdachte.

Tevredenheid
Het Openbaar Ministerie, de politie en de burgemeester van Kollummerland zijn zeer tevreden met de uitkomst van
het dna-verwantschapsonderzoek dat heeft geleid tot de aanhouding van een verdachte in de zaak-Marianne Vaatstra.

Het OM benadrukt wel dat het feit dat de verdacht is aangehouden op basis van een dna-match niet wil zeggen
dat de zaak is opgelost of dat de verdachte de dader is. Daarvoor is nader onderzoek nodig.

Stoornis
De 45-jarige Jasper S., de hoofdverdachte in de zaak Marianne Vaatstra, was al een bekende van politie.
In 2009 werd de veehouder beboet voor een nachtelijke joyride. Tijdens de rechtzaak kwam destijds naar voren dat de man
mogelijk last zou hebben van een psychische stoornis.

S. zou last hebben van de stoornis 'dissociatieve fugue'. Bij een dergelijke stoornis doet iemand van alles
zonder dat hij echt beseft wat hij doet en zonder dat hij zicht heeft op de gevolgen. Dat schrijft WaldNet.

De man moest voor de rechter verschijnen, omdat 's nachts op de fiets vertrokken was en vervolgens op een erf een auto stal.
Hij werd later door de politie klemgereden en aangehouden, toen hij er met 100 kilometer per uur vandoor ging op een weg
waar auto's maximaal 30 kilometer mogen rijden.

sitestat
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

mary-kate

Citaat van: Iwan op 19 november 2012, 16:12:54
Hopen dat deze zaak hiermee eindelijk opgelost is....
Wel verschrikkelijk natuurlijk voor de vrouw en kinderen van de 'dader'..
Ik vind het wel een beetje vreemd dat de vermeende dader zelf meegewerkt heeft aan het DNA-onderzoek,
misschien werd de gewetensnood hem te groot en wilde hij gepakt geworden, in dat geval zal er wel
snel een bekentenis volgen, of door een bizarre samenloop van omstandigheden hebben ze 'weer' de verkeerde.
Ja maar als iedereen gaat ook zijn zoon en hij zou niet gaan komen er ook vragen,waarom ga jij niet? Dat is dan verdacht dus hij moest denk ik wel wand gaat hij niet word die verdacht en nu hij is gegaan ook hij had niet veel keus denk ik. Nu maar hopen dat ze de goeie hebben en dan ook genoeg bewijs hebben om hem vast te zetten wand alleen dna schijnt niet voldoende te zijn.
Ik ben wel heel blij voor die ouders als hun nu rust hebben
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Iwan



Citaat van: AD.nl
Jasper S. bekent moord op Marianne Vaatstra

Jasper S. heeft de moord op en verkrachting van Marianne Vaatstra bekend.
Het Openbaar Ministerie liet dat vandaag weten. De 45-jarige man uit Oudwoude verklaarde vandaag
tijdens een verhoor bij de politie dat hij Marianne in de nacht van 1 mei 1999 in een weiland
aan de Keningswei in Veenklooster heeft verkracht en van het leven heeft beroofd.

Hij verklaarde dat hij Marianne niet kende maar haar toevallig die nacht tegen is gekomen.
Hij heeft Marianne onder bedreiging van een mes meegenomen het weiland in.

De familie van Marianne Vaatstra is inmiddels op de hoogte gebracht van wat de verdachte
tijdens het verhoor heeft verklaard.

Voorarrest
Gisteren besloot de raadkamer van de rechtbank in Leeuwarden Jasper S. 90 dagen in voorarrest te houden.
Hij zat toen al ruim 2 weken in beperkingen; dat betekent dat hij geen contact mag hebben met de buitenwereld,
alleen met zijn advocaat. De officier van justitie heeft, nu er een bekentenis ligt, donderdag opdracht gegeven
om de beperkingen op te heffen.

S. werd 19 november aangehouden in zijn woonplaats Oudwoude, op luttele kilometers van het weiland
bij Veenklooster waar het lichaam van de toen 16-jarige Marianne werd aangetroffen. Politie en justitie
kwamen hem op het spoor na een match in het een grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek.
Zo'n 6500 mannen in Noord-Friesland stonden DNA af in een laatste poging van justitie om ruim 13 jaar
na dato de moordenaar van Marianne te vinden.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Goitske

Lekker op tijd, had ie wel eerder mogen doen!

mary-kate

En nu een fikse straf erachter aan
Life can be so beautyfull
so follow your heart

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Advocaat: Jasper S. bekende direct

Jasper S. heeft vrijwillig meegedaan aan het verwantschapsonderzoek omdat hij wist dat het spel uit was.
Dat vertelde zijn raadsman Jan Vlug in Nieuwsuur. Hij heeft de 13 jaar daarvoor gezwegen om zijn gezin te beschermen,
maar kon zich nu niet langer verstoppen. "Hij heeft elke dag aan Marianne gedacht, ze is nooit uit zijn gedachten geweest."

S. heeft zichzelf laten betrappen, zei zijn advocaat . Daarom deed hij mee aan het DNA-onderzoek.

Hij wist dat hij er gloeiend bij was en bekende de moord dan ook direct in het eerste gesprek aan zijn advocaat.
Na 10 minuten zei S. dat ze wel in de goede richting zochten. ,,Goh, dat U mij nog bij wil staan. Ik heb het gedaan"
zei S. in dat gesprek. ,,Dan stolt het bloed wel even in je aderen", zei Vlug. Er is bloed, sperma en haar op de kleding
van Marianne gevonden. Haar BH was een van de moordwapens; Marianne werd daarmee gewurgd.

De melkboer heeft zijn vrouw en kinderen inmiddels ook de waarheid verteld.
In de gevangenis biechtte hij hen donderdag alles op. Volgens Vlug, die in een andere ruimte meekeek,
reageerde zijn gezin in eerste instantie vol ongeloof. Daarna kwam het onbegrip en het verdriet.

Geen verklaring
Volgens zijn advocaat kan Jasper S. zich met de beste wil van de wereld niet indenken waarom hij heeft gedaan,
wat hij heeft gedaan. De advocaat zegt dat S. de bewuste nacht op de fiets van huis was gereden, omdat hij stress
in zijn leven had en hij de zaken op een rijtje wilde zetten. Hij is Marianne ,,volstrekt toevallig'' tegengekomen.

Het feit dat hij een mes op zak had, is volgens Vlug niet verwonderlijk: ,,Dat heeft iedere boer in die omgeving''.
De melkboer is volgens zijn advocaat geen kille man. ,,Ook goede mensen kunnen beestachtige dingen doen."
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: AD.nl
Advocaat: 'Dood Marianne Vaatstra was geen moord'

Het Openbaar Ministerie heeft zojuist in de rechtbank in Leeuwarden 20 jaar cel geëist tegen Jasper S.,
de man die heeft bekend in 1999 de 16-jarige Marianne Vaatstra te hebben verkracht en vermoord.
Volgens zijn advocaat Anno Huisman is er echter geen bewijs dat Jasper S. zijn slachtoffer met voorbedachten rade
om het leven bracht. 'Hij handelde in paniek.' De uitspraak in de zaak vindt plaats op 19 april.

Het Openbaar Ministerie (OM) zegt wel dat S. momenten had om zich te beraden over de gevolgen van waar hij
mee bezig was. Het vindt daarom dat moord is bewezen. Maar volgens Huisman handelde S. in een opwelling.
Het verwurgen met de bh, de rugzak en het doorsnijden van de keel gebeurde in fracties van seconden.
'Hij greep in het gras naar het eerste wat voor handen was', zei Huisman.

Het Openbaar Ministerie vindt moord wel bewezen. Vanaf het moment dat hij Marianne voor het eerst op de fiets
tegenkwam en 'jij bent van mij' dacht, zou hij volgens het OM de kans hebben gehad te stoppen met zijn daden.
Telkens als S. een nieuw mogelijk moordwapen pakte, kon hij zich beraden, is juist de mening van het OM.

Huisman betwistte ook dat S. de polsen van Marianne tijdens de verkrachting vastbond. Volgens hem ontbreekt het bewijs daarvoor.
De sporen in de polsen kunnen net zo goed veroorzaakt zijn als S. haar daar vasthield en zijn armbanden droeg.

De familie Vaatstra heeft besloten om niet in de zaal te zitten tijdens het pleidooi van de advocaten Jan Vlug en Huisman.
Op Twitter schreef broer Freddy daarover: '2 uur leedverzachtend gepraat is aan mij niet besteed'.
Later vulde hij daarop aan: 'De tweets lezend mis ik niks van het pleidooi. Zo voorspelbaar, mis nog steeds de openheid van zaken.'

Advocaat Vlug gaf aan het slot van zijn pleidooi aan dat een gesprek tussen S. en Bauke Vaatstra mogelijk is.
'Ik kan dat hem niet weigeren', zei Jan Vlug. Volgens de advocaat zou een gesprek wel aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen.
Hij doelde daarmee op veiligheidsmaatregelen die moeten worden genomen.

Volledig toerekeningsvatbaar
Een levenslange celstraf vindt het OM een te zware straf. Sinds 2006 is de maximale tijdelijke straf die kan worden opgelegd 30 jaar,
maar omdat deze moord en verkrachting al in 1999 zijn gepleegd, geldt hiervoor nog de maximale tijdelijke straf van 20 jaar.
Omdat S. ten tijde van de moord volledig toerekeningsvatbaar was, is tbs volgens het OM niet aan de orde.

DNA
Bauke Vaatstra vond zijn dochter op 1 mei 1999 in Veenklooster dood in het weiland. Ze was de avond ervoor niet teruggekeerd
van een avond stappen in de discotheek in Kollum. S. liep na 13,5 jaar tegen de lamp, nadat hij vrijwillig DNA had ingeleverd
tijdens een zogenoemd DNA-verwantschapsonderzoek vorig jaar in de regio van het misdrijf.

Verzet
De aanklager zei dat Marianne zich naar alle waarschijnlijkheid hevig heeft verzet. Zo zijn er DNA-sporen van S. gevonden
onder de nagels van Marianne en beet ze S. Ook het feit dat haar polsen werden vastgebonden tijdens het misbruik, wijst op verzet,
concludeert het OM. S. zei juist dat Marianne bij het zien van het mes zich niet langer verzette.

Willekeurig slachtoffer
De verdachte hoorde het betoog van de officier grotendeels aan met gebogen hoofd en de handen in het haar. Volgens het OM
was Marianne een volstrekt willekeurig slachtoffer. S. fietste haar achterna toen hij haar midden in nacht was tegengekomen
tijdens een rondje fietsen om 'zijn gedachten te ordenen'. Hij dwong haar tot stoppen en nam haar onder dreiging van een zakmes
mee het weiland in. Daar misbruikte hij haar volgens de aanklager met veel geweld. Hij sneed haar kleding los en bond haar polsen
vast met haar eigen bh. Daarna wurgde hij haar met datzelfde kledingstuk en sneed haar keel drie keer door omdat hij haar nog
voelde ademen. Marianne was toen hoogstwaarschijnlijk al buiten bewustzijn.

'De verdachte heeft de 16-jarige Marianne, een levenslustige en vrolijk, jong famke in de bloei van haar leven, midden in de nacht
van haar fiets getrokken. Enkel en alleen uit pure lust om zijn eigen seksuele gevoelens te bevredigen
', zei de officier van justitie.
'Marianne was al bang in het donker en die angst is bewaarheid geworden. Verdachte herinnert zich zelfs de angstige blik toen ze
zich omdraaide. Dat heeft hem niet weerhouden zijn drift tot lust door te zetten.
'
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."