Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

De Zaak Yunus:

Gestart door Iwan, 18 maart 2013, 01:35:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: AD.nl
Turkse regering wil kinderen bij moslimpleeggezin

De Turkse regering begint een reddingsactie voor Turkse kinderen die onder meer bij Nederlandse pleeggezinnen
zijn ondergebracht. De Turken vinden het maar niets dat de kinderen bij christelijke en homoseksuele gezinnen
zijn geplaatst. Dat schrijft dagblad Trouw op de voorpagina.

De voorzitter van de Turkse onderzoekscommissie voor de mensenrechten Ayhan Üstün noemt het voorbeeld van
een Turkse vader en kind die van de trap waren gevallen. Dit ongeluk werd door Jeugdzorg aangegrepen om het kind
uit huis te plaatsen, zegt Üstün. Ook wijst hij op het geval van de negenjarige Yunus die door de Nederlandse rechter
aan een lesbisch stel werd toevertrouwd. Volgens hem gebeurt dit met maar één doel: assimilatie. De 9-jarige Yunus
woont al sinds hij 5 maanden oud is bij het lesbische paar, maar dat stuit op verzet van zijn biologische moeder.
Vorige week deed ze in de media een emotionele oproep, in een poging hem terug te krijgen.
'Ik ben verdrietig omdat mijn kind bij die familie zit, met een totaal andere cultuur die niet strookt
met onze normen en waarden. Hoe zou jij je voelen als jouw kind bij een lesbienne zou wonen?
'

De commissie gaat de komende maanden contact opnemen met ouders, politici, Jeugdzorg en Turkse organisaties om ze
te overtuigen van de noodzaak om Turkse kinderen in een pleeggezin te plaatsen met dezelfde culturele en religieuze achtergrond.

Ondergedoken
De Turkse jongen Yunus en zijn Haagse lesbische pleegouders zijn ondergedoken. Aanleiding is de ophef in Turkije
over islamitische kinderen die in westerse landen worden ondergebracht bij bijvoorbeeld homokoppels. Dat meldt de NOS.

Er is in bepaalde Turkse kringen zoveel woede, dat deskundigen van jeugdzorg, politie en de gemeente vrezen dat het gezin
voorlopig niet veilig is in de eigen woning in Den Haag. Het huis van het stel werd al beveiligd. Over de maatregelen die zijn genomen,
wil een woordvoerster van Bureau Jeugdzorg Haaglanden verder niets zeggen. 'Dat is iets van de burgemeester en de politie.'

Bureau Jeugdzorg Haaglanden vraagt om de vrouwen en de jongen met rust te laten. 'De woede van sommige Turken heeft
een enorme impact op het gezin
', zegt een woordvoerder. 'Ze worden voortdurend aangesproken, terwijl ze juist hartstikke
goed voor Yunus zorgen.
' Bureau Jeugdzorg zegt het zeer zorgelijk te vinden dat de discussie over pleeggezinnen en religie
wordt gevoerd over het hoofd van één jongetje. 'Yunus kan door al deze ophef nu niet naar school', aldus een woordvoerster.

Pleegouders
Yunus werd als baby bij de lesbische pleegouders geplaatst. Toen zijn twee oudere broers in 2008 daar ook ondergebracht
zouden worden, brachten de biologische ouders de jongens (toen 7 en 11 jaar) naar familie in Turkije. De ouders hebben destijds
nog even vastgezeten wegens ontvoering. Die geschiedenis speelde een rol bij de afweging om Yunus en zijn pleegmoeders
nu onder te brengen op een ander adres, zegt Bureau Jeugdzorg.

De biologische moeder heeft de Turkse premier Tayyip Erdogan om hulp gevraagd. Die brengt volgende week een officieel bezoek
aan ons land, op uitnodiging van premier Mark Rutte. Dat bezoek staat in het teken van de diplomatieke en economische betrekkingen
tussen Turkije en Nederland. Mogelijk zal de Turkse premier in Nederland de kwestie van de Turkse kinderen bij christelijke
en homoseksuele pleeggezinnen aan de orde stellen.

Vicepremier Asscher
Waarnemend premier Lodewijk Asscher waarschuwde Erdogan vrijdag dat Turkije zich niet met deze zaak moet bemoeien.
De pleegzorg in Nederland is een binnenlandse aangelegenheid en het is niet aan andere landen om zich daarover uit te spreken.

Turkije moet zich niet bemoeien met de pleegzorg in Nederland. Inmenging van dat land in de plaatsing van het 9-jarige jongetje
Yunus bij een lesbisch stel is 'volstrekt ongepast'. Dat zei vicepremier Lodewijk Asscher vrijdag naar aanleiding van
de commotie die in Turkije rond het jongetje van Turkse afkomst is ontstaan.

Asscher maakte vrijdag al duidelijk dat Erdogan niet op begrip hoeft te rekenen als Turkije zich met de Nederlandse pleegzorg
gaat bemoeien. De vicepremier, die minister-president Mark Rutte verving bij de wekelijkse persconferentie, noemde het 'aanmatigend'
als een buitenlandse mogendheid een oordeel heeft over het onderbrengen van een kind bij lesbische ouders.
De Turkse regering liet vrijdag weten nog niet te reageren.

Asscher benadrukte dat de selectie van een pleeggezin in Nederland heel zorgvuldig gebeurt. Daarbij wordt gekeken naar ouders
die goed passen bij het kind en ook wordt er rekening gehouden met de overtuigingen van het kind. Maar er vindt geen selectie
plaats op ras of religie of seksuele geaardheid van de pleegouders. "Dat past niet in Nederland", zei Asscher.

Turken verdeeld
Turken lijken bepaald niet eensgezind in hun mening over het lot van de 9-jarige Yunus. De kwestie wordt in Turkse media
breed uitgemeten en de zaak dreigt een schaduw te werpen over het aanstaande bezoek van de Turkse premier Erdogan
aan Nederland. De Nederlandse regering vindt dat Turkije zich er niet mee moet bemoeien. Sommige Turken maken zich
vooral druk om het uiteenvallen van het gezin, anderen om het feit dat de pleegouders lesbisch zijn.

Een groot item lijkt de kwestie in Turkije overigens niet te zijn. Veel mensen kennen het verhaal niet, of hebben er alleen vaag
over gehoord en willen er meer van weten voor ze een oordeel vellen.

Buschauffeur Tüncay Özmen (48, vader van drie kinderen) vraagt zich af of er wel genoeg is gedaan om het geweld in het gezin
van Yunus te stoppen, maar veroordeelt het geweld scherp: 'In Turkije kan een kind ook bij zo'n gezin worden weggehaald.
Dan wordt het kind in een tehuis geplaatst en neemt de staat de zorg over tot het 18 is.
'

Dat Yunus bij Nederlandse lesbische ouders werd geplaatst, daarover haalt hij zijn schouders op.
'Dat maakt niet uit, als het maar een veilig gezin is. Maar ik vind in de eerste plaats dat een kind bij zijn eigen vader en moeder
moet opgroeien. Je eigen familie is onvervangbaar.
'

Hüseyin Üyar (43), die voor de douane werkt, is een stuk feller. Hij heeft over Yunus gehoord op TV. 'Het geweld is natuurlijk
het allerergste. De Nederlandse staat heeft het recht een kind uit zo'n familie weg te halen, zonder twijfel. Maar wat ik niet snap,
is dat het jongetje vervolgens bij zieke mensen is geplaatst. Dat is toch van de regen in de drup? Homoseksualiteit is een ziekte,
dat doe je een kind niet aan.
'

Filiz Keskin (33 en receptioniste) hoort het gesprek en komt informeren waar het over gaat. 'Helemaal mee eens', zegt ze nadat haar
het geval is uitgelegd. 'Homoseksualiteit is afschuwelijk. Zijn er geen andere gezinnen? Turken, andere buitenlanders, Nederlanders?
Dat is toch veel beter?
'

Ook Ferhat (21, student en zelf homo) kent het geval Yunus niet, maar hij wordt enthousiast als hij erover hoort.
'Dus de Nederlandse staat plaatst een kind dat wordt mishandeld bij een lesbisch stel? Dat dat zomaar kan! In Nederland
kunnen homo's ook trouwen toch? Wat een land! Ik vind het juist wel goed, zo leert een kind ook breder kijken dan zijn eigen cultuur,
en hem zal in dat gezin ook wel respect voor vrouwen worden bijgebracht. Heel goed. Ik hoop dat Yunus gelukkig wordt.'


Protest
Duizenden Turken gaan donderdag in Rotterdam demonstreren tegen de opvang van pleegkinderen bij Nederlandse homoseksuele
gezinnen. Yunus is ongewild het middelpunt geworden van een internationale rel. Via Facebook worden Turken massaal opgeroepen
zich bij de demonstratie aan te sluiten.

Op een Facebook-pagina geven duizenden mensen aan op donderdag te komen demonstreren bij de Islamitische Universiteit
in Rotterdam. De politie Rotterdam zegt de aangekondigde demonstratie in de gaten te houden. De Turkse premier Erdogan
brengt daar dan een bezoek. Volgens een woordvoerder van de politie is de demonstratie niet officieel aangemeld bij de gemeente.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Dit is echt te triest en te bizar voor woorden.

Iwan

Verschrikkelijk vooral Yunus....
Ik heb begrepen dat Yunus thuis mishandeld werd en dat hij daarom uit huis is geplaatst.
Hij heeft nu ouders die om hem geven en van hem houden, dat lijkt mij toch het belangrijkste.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: NU.nl
Turkije klaagt ook in België over pleegouders

Turkije vraagt de Belgische overheid om Turkse kinderen niet meer bij Belgische
pleegouders onder te brengen. Dat meldden verschillende Vlaamse media dinsdag.

Aanleiding is de ophef rond de 9-jarige Yunus, het jongetje van Turkse afkomst
dat in Nederland bij lesbische pleegouders woont.

Turkije vindt het onacceptabel dat Turkse kinderen bij christelijke gezinnen
of gezinnen met homoseksuele ouders worden grootgebracht.
Ze zijn bang dat zo'n plaatsing leidt tot vervreemding van hun eigen waarden
en tot gedwongen assimilatie.

Respect
België zegt niet aan de eis te kunnen voldoen. ''Ten eerste beslissen niet wij
dat een kind moet worden weggehaald uit een gezin, dat doet een jeugdrechter
",
aldus Karel Henderickx, afdelingshoofd algemene diensten van het Agentschap Jongerenwelzijn.

''Ten tweede is onze voornaamste opdracht geschikte pleeggezinnen te vinden,
die opleidingen gevolgd hebben en aan onze eisen voldoen. Hoewel we altijd met respect handelen
voor culturele en religieuze overtuigingen, houden we geen rekening met nationaliteiten.
"
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

De laatste dagen loop ik me af te vragen hoe ik zo reageren dat wanneer mijn dochtertje (die ik niet heb)
uit huis geplaatst zou worden en bij een heel streng gelovig gezin geplaatst zou worden. Ik ben zelf niet gelovig
en ik kan me voorstellen dat ik er grote problemen mee zou hebben als mijn dochtertje dan bv bij een gezin
geplaatst zou worden waarvan ze een hoofddoek zou moeten dragen en bv uitgehuwelijk zou worden wanneer
ze een bepaalde leeftijd zou bereiken. Nou weet ik ook wel dat het niet helemaal vergelijkbaar is, omdat je
homoseksualiteit niet 'doorgeeft' aan je kinderen of het hen opdringt, maar lijkt me toch ook wel moeilijk
als je kind opgegroeit in een gezin die hele andere normen en waarden hanteerd, normen en waarden,
zoals dat vrouwen en mannen niet gelijkwaardig zijn, of dat mensen met een andere huidskleur minderwaardig
zijn, waar ik zelf fel tegen bent.

Of heeft een biologische ouder helemaal geen recht van spreken meer wanneer de kinderen hem/haar zijn afgenomen?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kattenhuis

Kan mij op zich wel voorstellen dat de biologische moeder er moeite mee heeft. Fijt blijft wel zij zorgde niet goed voor Yunus en de pleegouders gaan regelmatig met hem naar Turkije las ik zo dat hij een band met zijn achtergrond houdt. Yunus is nu zo'n 8,5 JAAR bij zijn pleegouders. Het is nooit goed om hem daar nu weer weg te halen. Wel  "toevallig" dat net nu de Turkse premier naar Nederland kwam er op eens zo veel drukte om is. Verder was bekend dat er ook vrijwel geen Turkse/Marokkaanse etc. pleegouders zich aanbieden.

Iwan

Ik heb inderdaad ook ergens gehoord/gelezen dat zijn pleegouders regelmatig met hem naar Turkijke gaan en hij de taal ook leert...
Ik was wel verbaasd om te lezen dat het hof Yunus in 2007 al toe wees aan zijn biologische ouders.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."