Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Zwangere vrouwen stoppen met sporten uit angst baby

Gestart door Iwan, 13 mei 2012, 01:58:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: AD.nl
Zwangere vrouwen stoppen met sporten uit angst baby

Hoewel al meerdere keren is bewezen dat sporten tijdens de zwangerschap voordelen heeft voor je baby,
durven veel vrouwen het nog steeds niet. Zij zijn bang dat de bewegingen schadelijk zijn voor het kindje in hun buik.
Is deze angst terecht of niet?

Nee, vindt Melissa Hague, professor in de verloskunde en gynaecologie aan de University of Kansas.
Hoewel er onmiskenbare voordelen zijn (zoals minder kans op een keizersnee of depressie),
merkte ze in de praktijk op dat veel vrouwen stoppen met sporten als ze zwanger worden.

Bang
Om na te gaan waarom, voerde Hague telefonische enquêtes uit onder 90 vrouwen die tussen de 16 en 30 weken zwanger waren.
Bijna de helft daarvan sportte voor de zwangerschap minstens 90 minuten per week, maar slechts 27 procent bleef dat ook doen
als ze in verwachting waren. 'De vrouwen zeiden bang te zijn om hun baby pijn te doen', vertelt Hague.

De angst bleek vooral aanwezig te zijn bij vrouwen die niet (meer) sportten. Slechts 18 procent van hen dacht dat langer
dan 30 minuten sporten veilig was voor de baby. Ter vergelijking: 62 procent van de vrouwen die wél bleven sporten,
dachten hetzelfde.

De oorzaak voor deze verkeerde opvatting ligt volgens Hague in de mythes die doorgegeven worden van moeder op dochter.
'Als hun eigen moeder zegt dat ze door te sporten hun baby pijn doen, dan zullen de zwangere vrouwen het niet doen meent zij.

Daarnaast zijn er ook andere factoren die het al dan niet sporten beïnvloeden.
Zo waren vrouwen die buitenshuis werkten meer geneigd om te blijven sporten tijdens hun zwangerschap.

Dokter
Deskundige Raul Artal van de St. Louis University School of Medicine ziet nog een andere oorzaak. Volgens hem zijn ook dokters
deels verantwoordelijk voor de misopvattingen. ' krijgen niet veel voorlichting over inspanningsfysiologie en gedragsveranderingen
zegt hij. 'Daardoor is er veel onwetendheid.'

'Desalniettemin is de zwangerschap een ideaal moment om te beginnen met een gezonde levensstijl, inclusief sporten', meent hij.
'Voor vrouwen die voorheen niet sportten, is wandelen een goede manier om te beginnen.'

Volgens de richtlijnen is 30 minuten per dag sporten veilig voor zwangere vrouwen en hun baby.
Toch doen de toekomstige moeders er goed aan om eerst ten rade te gaan bij hun dokter.
Hij zal je ook kunnen vertellen welke sporten je moet vermijden, zoals vechtsporten.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Goitske

Eens het is meer dat het lichamelijk niet meer wil. Bepaalde sporten moet je gewoon stoppen ik skeeler bijv nu niet tijdens de zwangerschap maar tot afgelopen woensdag zag ik nog op de fiets naar mn werk, paar week geleden stond ik nog een handstand te doen in het zwembad.
Ik ben nu wel gestopt met naar het werk fietsen ben bijna 35 weken zwanger en verkouden dus heb het gewoon benauwd als ik te ver fiets maar wel naar de supermarkt nog enzo. Voor mij is het dus puur lichamelijk dat ik het nu rustiger aan moet doen en niet meer door de bossen banjer met de hond en half apeldoorn door fiets. Het skeeleren heb ik alleen gestopt omdat als je valt je verkeerd terecht kunt komen dwz op je buik maar ook bijv een been of pols breken en dat is niet zo handig