Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Schrijfster Hella Haasse overleden

Gestart door Iwan, 30 september 2011, 12:25:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: Telegraaf.nl

Schrijfster Hella Haasse overleden

AMSTERDAM -  Hella S. Haase, een van de grootste Nederlandse auteurs van na de Tweede Wereldoorlog,
is donderdag in haar woonplaats Amsterdam overleden. Dat heeft haar uitegevrij Querido bekendgemaakt.

Ze behoort tot de in het buitenland best gelezen Nederlandse schrijvers en heeft meerdere klassiekers geschreven.
Ze werd in 1918 geboren in het toenmalige Batavia in Nederlands-Indië. Na een korte toneelcarrière begon ze
tijdens de Tweede Wereldoorlog te schrijven. Haar prozadebuut Oeroeg, dat zich in Nederlands-Indië afspeelt,
betekende in 1948 haar grote doorbraak. Het boek werd in 1993 verfilmd.
In 2009 werd de novelle opnieuw uitgegeven in het kader van de campagne Nederland leest.

Na Oeroeg bouwde Haasse een indrukwekkend en monumentaal oeuvre op, dat bestaat uit historische romans
(zoals Het woud der verwachting en De scharlaken stad), documentair-historische romans (zoals Mevrouw Bentinck en Heren van de thee),
Indische romans (Oeroeg en Sleuteloog) en contemporaine romans (als De wegen der verbeelding en Fenrir).
Ook internationaal oogstte ze veel lof. Tal van haar boeken zijn vertaald.

In totaal schreef ze meer dan 20 romans, een verhalenbundel, 5 autobiografische boeken en enkele essaybundels.
Daarnaast schreef ze talloze toneelstukken en liedteksten. Haar werk wordt in 19 landen in vertaling uitgegeven.

In de jaren tachtig kreeg ze volop erkenning als een van de grootste nog in leven zijnde Nederlandse auteurs.
Ze kreeg tal van prijzen, zoals de P.C.Hooftprijs (1984) en de Prijs der Nederlandse Letterkunde (2004).

In de jaren negentig ontving ze enkele hoge Franse onderscheidingen, zoals de Officier dans l'Ordre des Arts et des Lettres
en Officier de l' Ordre de la Légion d'Honneur, een eer die slechts weinig Nederlandse schrijvers ten deel valt.
Van koningin Beatrix kreeg zij de Eremedaille in Goud voor Kunst en Wetenschap in de Huisorde van Oranje.

Op haar uitdrukkelijke verzoek vindt de uitvaart van Haasse in besloten familiekring plaats.
Over enkele maanden zal er een voor het publiek toegankelijk programma georganiseerd worden waarin haar oeuvre centraal staat.
Er is gelegenheid het condoleanceregister te tekenen bij Querido in Amsterdam. Dat kan tussen 9.00 uur en 18.00 uur.

Querido laat weten te rouwen om het verlies van Hella S. Haasse,
die meer dan vijfenzestig jaar aan de uitgeverij verbonden is geweest en velen zeer dierbaar was.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

StarLight

AMSTERDAM -  Met het overlijden van schrijfster Hella S. Haasse is de Nederlandse literaire wereld een geliefd auteur verloren. Een auteur die past in het rijtje Reve, Hermans, Mulisch. Wat staatssecretaris Halbe Zijlstra van Cultuur betreft, zou het dan ook beter zijn voortaan te spreken van de grote vier.

Zondag presenteert Wim Brands (VPRO) een liveprogramma over Haasse op Nederland 1 (11.20 uur), waarvoor zijn programma Boeken wijkt. Vrijdagavond (19.00 uur) praat Brands op Radio 1 onder andere met schrijver Daan Heerma van Voss die Haasse haar laatste interview afnam.

De NTR zendt zaterdagavond op Nederland 2 vanaf 23.10 uur de boekverfilming Oeroeg uit. De NTR herhaalt zaterdagochtend op Nederland 1 (10.25 uur) een aflevering uit 1994 van het boekenprogramma Passages. In dit programma werd Haasse geïnterviewd door Philip Freriks.

Zondagmiddag op Nederland 2 (17.05 uur) herhaalt de NTR Het Uur van de Wolf: Het vierde leven, gesprekken met Hella Haasse. Hiervoor stelde Haasse een familiefilm ter beschikking die haar vader maakte in Nederlands-Indië. Hij wilde hem voor haar 19e verjaardag naar Nederland sturen, maar de Japanse invasie verhinderde dat. Na de oorlog kreeg ze de film alsnog te zien. De film toont het dagelijkse leven in de toenmalige kolonie.

Themakanaal Cultura24 herhaalt vrijdagavond vanaf 23.10 uur een portret van de schrijfster. Het gaat om een NOS-uitzending uit 1990, waarin interviewer Antoine Bodar met haar spreekt over haar Indische jaren, haar werk, het ontstaan van Oeroeg, haar fascinatie voor de Middeleeuwen, het verlies van haar oudste kind en het schrijfproces.

Schrijver Jan Siebelink:
,,Hella Haasse. Ik bewonderde haar zeer. Ik heb haar ook enige malen ontmoet. Ze was een hele mooie vrouw, een vrouw met zwier, met flair. Hoe ze daar op de Boekenbeurs in Frankfurt met iedereen omging en bezig was. In heel mooi Duits en Frans. Ik heb een keer naast haar gezeten in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Ze zei meteen dat ze het zo leuk voor me vond dat zoveel mensen mijn boek (Knielen op een bed violen, red.) graag lazen. Dat was lief, ze meende het. Ik zag het aan haar ogen."

Staatssecretaris voor Cultuur Halbe Zijlstra:
,,Met het overlijden van Hella Haasse verliest de Nederlandse literatuur een zeer belangrijke en zeer geliefde auteur. Vaak wordt gesproken van de grote drie (Reve, Hermans, Mulisch). Het zou beter zijn te spreken van de grote vier, want Hella Haasse's werk doet niet onder voor dat van Reve, Hermans en Mulisch."

Schrijfster Marion Bloem:
Het is een verlies. Ze was een zeer getalenteerd, bijzonder begaafd schrijfster en een hele vriendelijke vrouw. Hella Haasse vertegenwoordigde een periode en een aspect van de koloniale geschiedenis, waar nu steeds minder getuigen van zijn. Ze nam haar ervaringswereld in Indië, haar jeugd als uitgangspunt in Oeroeg, en naderhand in Heren van de thee schreef ze afstandelijker over de koloniale tijd. Ik vond het knap zoals zij op latere leeftijd in haar tweede boekenweekgeschenk Transit heel eigentijds vanuit de jonge generatie schreef."

Literatuurcriticus Margot Dijkgraaf, die bezig is met een boek over het werk van Hella S. Haasse:
,,Het blijft een enorme schok. Ik heb heel veel gesprekken met haar gevoerd. Ze is de grootste schrijver in Nederland van de afgelopen eeuw. Ik ken niemand die de raadsels van de mens zo goed op papier kon zetten als zij. Niet alleen haar Indische romans zijn uniek, maar ook haar 'gewonere' romans, zoals De verborgen bron en Een nieuwer testament. Dit laatste was haar lievelingsboek. Haasse vond dit het beste dat ze had geschreven."

Schrijver Joost Zwagerman: ,,Hella Haasse is vandaag al meermalen de grand old lady van de Nederlandse letteren genoemd. En dat is terecht. Ze heeft zoveel roem vergaard met haar romans. En ook dat is zeer terecht. Maar ik denk dat haar essays onvolprezen waren. Er is namelijk niemand die zo gevoelig heeft geschreven over bijvoorbeeld het werk van Gerard Reve, Simon Vestdijk, W.F. Hermans. Ze pleegde dan eerst close-reading, achter de letters lezen. Dat werk was dan vervolgens nooit saai en droog, maar had de literaire spankracht van een roman. Dat is heel bijzonder."

Schrijfster Charlotte Mutsaers:
,,Ik vind het heel erg. Ik zie het als een persoonlijk gemis in mijn leven. Ik zal haar schaterlach missen. Ik heb haar 15 jaar geleden leren kennen en sindsdien ging ik veel bij haar op bezoek. De laatste tijd belden we heel veel. Ze was een gretig levend persoon en heel eigenzinnig. Ze was niet alleen een groot schrijfster, maar ze zei ook heel waardevolle dingen."

Schrijfster Nelleke Noordervliet:
,,Het komt niet als een donderslag, want ze was 93 jaar en uitgeput. Maar je wordt toch wel weer even bij je lurven gepakt en geconfronteerd met de vergankelijkheid. Wat haar bijzonder maakte, was haar voortdurende toewijding aan het werk, haar eigenzinnigheid en haar autonomie. Hella Haasse was in staat om mensen een stem te geven en in die stem klonk de raadselachtigheid van het bestaan door, zonder dat het precies werd uitgelegd."

Directeur Yvonne van Genugten van het Indisch Herinneringscentrum Bronbeek:
,,Het is een groot verlies. Ze heeft absoluut een belangrijke bijdrage geleverd aan het in leven houden van de geschiedenis van Nederlands-Indië. In haar boeken beschrijft ze de mooie tijd die in Nederlands-Indië is geweest, maar tegelijkertijd ook hoe het leven er veranderde en hoe de verschillende groepen tegenover elkaar kwamen te staan. In Oeroeg raakt een Nederlandse jongen bevriend met een Indische jongen, maar door de politieke situatie wordt het toch steeds moeilijker om bevriend te zijn. In 2009 werd Oeroeg tijdens de leescampagne Nederland Leest gratis bij bibliotheken uitgedeeld. Wat je daarmee bereikt is dat een geschiedenis die voor veel Nederlanders onbekend is, toch nieuw leven krijgt ingeblazen."

Marja van Bijsterveldt, minister van Onderwijs:
,,Echt een verlies voor de literaire wereld. Afgelopen vakantie ben ik in Indonesië geweest en heb ik nog drie boeken van haar gelezen. Ik heb dus recent weer van haar genoten. Ik was op Bali en Java. Daar, in die sfeer, was het enorm beeldend."

Hans Hylkema, regisseur van de film Oeroeg (1993): ,,Ik heb dierbare herinneringen aan Hella Haasse. Wat mij destijds het meeste heeft geraakt, is dat zij mij persoonlijk toestemming gaf voor de verfilming van haar boek door mijn brief destijds te beantwoorden met een bezoek aan huis om met mij over de invulling van de film te praten. Daarna bleef ze betrokken bij de film. We verschilden wel eens van mening. Ik had een wat hardere visie over de rangen- en klassensamenleving van Nederlands-Indië dan Haasse, die haar jeugd in een meer idyllische omgeving had doorgebracht. De film vertelt het verhaal van Oeroeg aan de hand van flashbacks van de hoofdpersoon. Ik vind het bijzonder dat Haasse daarmee akkoord ging, dat de film voortborduurt op einde van het boek. Toen de film klaar was en ik haar de ruwe versie toonde, zag ik tranen op haar wangen biggelen. Later hebben we nog gezamenlijk gastcolleges gegeven aan de Filmacademie."

Schrijver Arthur Japin: ,,Wat zij als geen ander kon, was een persoon uit de geschiedenis nemen en die vermenselijken en door de ogen van die persoon een stuk geschiedenis vertellen. Ze nam je aan de hand mee in het leven van die persoon. En als lezer ging je daar altijd in mee. Hella Haasse was een bijzonder warme en innemende vrouw die een schitterend oeuvre nalaat. Het is altijd jammer als een lief mens sterft."

Premier Mark Rutte: ,,Ook ik ben zeer verdrietig over het overlijden van Hella Haasse. Voor velen was zij iemand die we bijna persoonlijk dachten te kennen door haar boeken. Ze was een heel groot schrijver. Tijdens de uitreiking van de Prijs der Nederlandse Letteren aan Hella Haasse in 2004 zei de koningin dat ze een groot fan van haar was. Ik sluit me daarbij aan. Ze zal gemist worden.

Bron: Telegraaf.nl
"Achter iedere traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering."