Poll

Oud SS-er Heinrich Boere moet alsnog levenslang zitten, een goede zaak.

Eens, .......
5 (50%)
Oneens, ......
5 (50%)
Geen Mening.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 6

Auteur Topic: Oud SS-er Boere moet alsnog levenslang zitten  (gelezen 2256 keer)

Offline Iwan

• Administrator
  • Platinum Member
  • *
  • vind ik leuk!
  • -Gegeven: 17
  • -Ontvangen: 14
  • Geslacht: Man
    • iwaanidee.nl
    • iwaanidee
    • iwaanidee
    • Iwaanidee.nl Forum
Oud SS-er Boere moet alsnog levenslang zitten
« Gepost op: 27 februari 2007, 03:17:26 »

Alsnog levenslang voor Nederlandse SS'er (85)

Een voormalige Nederlander die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de SS,
moet alsnog levenslang zitten.

,,Natuurlijk hoop ik dat ik de cel niet in hoef. Ik vraag me ook af of het nog zin heeft.
Ik ben een oude man, heb spijt betuigd voor mijn daden. Het was een andere tijd, met andere wetten."

Na in de eerste oorlogsjaren aan het Oostfront tegen de Russen te hebben gevochten, trad Boere in 1944 toe
tot SS-moordcommando Feldmeijer, dat 55 vooraanstaande anti-Duitse Nederlanders liquideerde als vergelding
voor het neerschieten van NSB-ers door het verzet.

Hoewel de rechtbank in Amsterdam hem schuldig achtte aan drie moorden, houdt hij het op twee.
Een van de slachtoffers was op 3 september 1944 fietshandelaar en verzetsstrijder Teun de Groot
uit Voorschoten. ,,We waren met zijn tweeën. We belden aan, gaven ons uit als politie in burger en
vroegen hem zijn 'Ausweis' te tonen. Toen we zeker wisten dat we de goede voor ons hadden,
schoten we hem dood; aan de deur. Ik voelde niets, het was werk. Bevel was bevel,
anders was ik zelf aan de beurt geweest. Later ging het pas knagen, nu heb ik spijt."

De rechter in Aken greep het ontbreken van een Duits paspoort aan om Boere alsnog de gevangenis in te sturen.

Gevlucht
In 1945 werd Boere krijgsgevangen gemaakt en te werk gesteld in de kolenmijnen van Zuid-Limburg.
Twee jaar later ontsnapte hij uit een arrestantenwagen, toen die in een donkere tunnel afremde.
Hij vluchtte te voet naar het Duitse Eschweiler, net over de grens, waar hij onderdak vond bij een broer
van zijn moeder. Zeven jaar woonde hij er in een kast. ,,Twee keer doorzochten Nederlandse opsporingsambtenaren het huis, maar ze vonden me niet." Omdat hij de stress beu was, gaf hij zich in 1954 aan
bij de autoriteiten. De rechter in Keulen gaf hem een jaar later zijn vrijheid terug.

Uitlevering
Daardoor waande Boere zich veilig in Duitsland. ,,Ik dacht: als ik maar niet in Nederland kom, is er niets aan
de hand. Dat was soms pijnlijk, want zo miste ik de begrafenis van mijn moeder."

Hij sleet zijn leven als mijnwerker, raakte op 54-jarige leeftijd werkloos en trouwde nooit.
,,Dat kon ook niet, omdat ik statenloos was."

In 1980 vroeg Nederland tevergeefs om uitlevering. Duitsland levert geen onderdanen uit.
De rechter in Aken greep het ontbreken van een Duits paspoort aan om Boere alsnog de gevangenis in te sturen.
In 2003 werd verzocht om de straf in Duitsland ten uitvoer te leggen. Dat verzoek is nu gehonoreerd.

©rtlnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Hallo Gast! Reacties in dit topic zijn verborgen voor gasten. Er zijn 27 reacties verborgen voor jou. Registreer of login om alle reacties op dit topic te kunnen lezen.