Auteur Topic: Doodsangst om te bevallen treft één op zes vrouwen  (gelezen 1608 keer)

Offline Iwan

• Administrator
  • Platinum Member
  • *
  • vind ik leuk!
  • -Gegeven: 17
  • -Ontvangen: 14
  • Geslacht: Man
    • iwaanidee.nl
    • iwaanidee
    • iwaanidee
    • Iwaanidee.nl Forum
Doodsangst om te bevallen treft één op zes vrouwen
« Gepost op: 30 oktober 2007, 15:37:55 »
Heel wat vrouwen lijden aan tokofobie, de angst om te bevallen. Dat blijkt uit een Engelse studie.
Erger is dat daardoor de kans op een miskraam verhoogt of dat ze hierdoor geen kinderen op de wereld zet.
En dit terwijl de vrouw hopeloos verlangt naar een gezin.

Het eerste onderzoek in Engeland rond tokofobie maakte meteen duidelijk dat de symptomen
vaker voorkomen dan gedacht. Dr. Kristina Hofberg, pionier en meteen experte,
beweert dat het fenomeen één op de zes vrouwen treft, ongeacht de leeftijd, ras of culturele achtergrond.

Roekeloos
De gynaecologische studie signaleert dat één op de vijf moeders, die voor het eerst zwanger zijn,
een abnormale tot doodse schrik van de bevalling hebben.  Eén op de zeven kinderloze vrouwen
uit het onderzoek gruwen zo erg van een bevalling waardoor ze een mogelijke zwangerschap
helemaal niet zien zitten. "Hier is meer aan de hand dan enkel een bang gevoel", vertelt de gynaecologe.
"De diepe angst maakt dat sommige vrouwen letterlijk stappen nemen om de zwangerschap te onderbreken.
Ze gedragen zich zeer roekeloos door bijvoorbeeld veel alcohol of drugs te gebruiken.
Zelfs na een succesvolle geboorte is het probleem niet van de baan.
De herinnering aan de geboorte werkt nog lange tijd traumatiserend
".

Uitstel is afstel
Vrouwen laten zich steriliseren, opdat ze een bevalling nooit hoeven mee te maken.
Anderen stellen een zwangerschap steeds uit, tot aan de menopauze, wanneer het uiteindelijk
toch te laat is. Schrijnend is dat deze dames meestal graag een baby wensen.
Maar de angst voor de pijn en zelfs om te sterven, is een van de voornaamste redenen om het niet te doen.
Evenmin hebben deze vrouwen vertrouwen in de dokter of vroedvrouw.
Voorts blijkt dat zij die als kind seksueel misbruikt werden, een verhoogd risico oplopen.

Keizersnede
Wanneer deze vrouwen dan toch de moed bijeenrapen om zwanger te raken, vragen de meesten
naar een keizersnede. Dit wordt geweigerd als er zich geen problemen met de foetus voordien.
Niet elke dokter is empathisch ingesteld en tot op heden ontbreekt er nog voldoende medische literatuur.

Beroemdheden
Dat de kwaal ook beroemdheden treft, is gezien de cijfers, niet verwonderlijk.
Deze week beweerde actrice Helen Mirren op de Australische televisie dat ze aan de kwaal lijdt.
"Ik heb geen kinderen, hoewel ik er dol op ben. Over bevallingen wil ik niets horen.
Het maakt me misselijk en het lijkt me een traumatiserende ervaring.
Als dertienjarige heb ik beelden op televisie gezien en mijn moeder had zo'n slechte ervaringen,
waardoor ik er nooit iets van heb willen weten
".

©hln.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Hallo Gast! Reacties in dit topic zijn verborgen voor gasten. Er zijn 17 reacties verborgen voor jou. Registreer of login om alle reacties op dit topic te kunnen lezen.