Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Dreiging in NOS-pand Hilversum

Gestart door Iwan, 29 januari 2015, 20:14:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan



Citaat van: Telegraaf.nl
Dreiging in NOS-pand Hilversum

Het pand van de NOS op het Mediapark in Hilversum wordt donderdagavond ontruimd.
Er was sprake van een gijzeling, zegt NOS-directeur Jan de Jong. Een man is inmiddels overmeesterd
en afgevoerd. Hij in de studio van het NOS Journaal, in de regiekamer, met een groot wapen
met een geluidsdemper hebben gedreigd. Hij zou zendtijd hebben geëist.

Alle medewerkers van de NOS moesten het pand verlaten.
Het Achtuurjournaal wordt momenteel niet uitgezonden. De politie is in grote getale aanwezig.



"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: NOS.nl
Korte gijzeling bij NOS

Vanavond is een gewapende man de studio's van de NOS binnengedrongen.
Vlak voordat het Acht Uur Journaal begon eiste hij zendtijd. Daarbij nam hij een NOS-medewerker in gijzeling.
Direct werd het hele gebouw ontruimd en de politie ingeschakeld. Kort na acht uur werd de man door de politie overmeesterd.

Geluiddemper
Volgens een ooggetuige had de man een pistool met een demper bij zich waarmee hij een beveiliger bedreigde.
Met die beveiliger ging hij naar de redactievloer. Hij wilde naar de Journaalstudio, maar werd door de bewaker
naar de studio van de dagjournaals gebracht. De man had een lijst met eisen bij zich en eiste tien minuten zendtijd.
Hij kon na enige tijd worden overmeesterd. Er is niet geschoten.

De redactie in Den Haag kon vlak na 21.00 uur de uitzending overnemen en zond een filmpje uit waarop te zien was
wat zich op de redactie in Hilversum had afgespeeld.

Te zien is dat een man gekleed in een net pak met een pistool met geluiddemper in de studio rondloopt.
Hij praat met de beveiliger die hij had gegijzeld. Hij zei onder anderen "het zijn hele grote wereldzaken
die we naar buiten willen brengen
" en "we zijn ingehuurd door inlichtingendiensten.
Daar hebben wij dingen gehoord die de samenleving in twijfel trekken
".

Op een gegeven moment zag hij dat de politie er aan kwam. Die kwam binnen en riep "laat je wapen vallen!"
De man deed dat vrijwel meteen. Daarna moest hij op zijn buik gaan liggen en werd hij in de boeien geslagen.

Explosieven
De man zei te handelen namens een hackerscollectief. Hij had een brief bij zich waarin sprake was van explosieven.
De politie kamt het gebouw uit.

Hoofdredacteur van het Journaal Marcel Gelauff noemt de gebeurtenissen "buitengewoon schokkend voor de collega's".
De uitzending van het Journaal is niet doorgegaan. Op het beeldscherm stond tussen acht en negen uur 'even geduld A.U.B'.

"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

een van de dingen die misschien wel eens waar kunnen zijn is dat hij in een psychose handelde. Als dat zo is dan is dit wel
heel zielig natuurlijk. Goed, links om of rechts om is dit natuurlijk niet goed te praten!!

Nevyn

Ik vond het gewoonweg vreemd overkomen. De man was extreem rustig. Liet zich direct overmeesteren. Leek precies te weten wat hij wilde zeggen. Hij kwam in mijn ogen totaal niet verward over. Ik zag totaal geen dreiging vanuit de beelden. Ik ben erg benieuwd wat er verder bekend wordt, maar ik denk wel dat de media het weer flink gaat uitmelken en verder gaat met de bangmakerij van afgelopen weken.

Iwan



Citaat van: DonWoozy op 30 januari 2015, 10:11:26
een van de dingen die misschien wel eens waar kunnen zijn is dat hij in een psychose handelde. Als dat zo is dan is dit wel
heel zielig natuurlijk. Goed, links om of rechts om is dit natuurlijk niet goed te praten!!
Ik vond hem wel erg coherent overkomen, mijn broer was altijd veel onsamenhangender wanneer hij een psychose had.
Het briefje dat hij bij zich aan was dan wel weer heel onsamenhangend.

Citaat van: Nevyn op 30 januari 2015, 10:14:03
Ik vond het gewoonweg vreemd overkomen. De man was extreem rustig. Liet zich direct overmeesteren. Leek precies te weten wat hij wilde zeggen.
Hij kwam in mijn ogen totaal niet verward over. Ik zag totaal geen dreiging vanuit de beelden. Ik ben erg benieuwd wat er verder bekend wordt,
maar ik denk wel dat de media het weer flink gaat uitmelken en verder gaat met de bangmakerij van afgelopen weken.

Ik vond het inderdaad ook niet echt dreigend overkomen, hij kwam ook zo vriendelijk en beleefd over.  :juh:
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

het is eender hoe je het bekijkt een raar verhaal. Ben benieuwd wat er nu nog eens uit gaat komen. Op internet gaan er ook al allerlei wilde
verhalen waaronder dat hij gewoon door de regering is gestuurd om te laten zien met het optreden van de politie dat alles onder controle
is na al dat gebeuren in Parijs enzo.

Nevyn

Volgens het laatste nieuws heeft hij verklaard dat hij alleen handelde. Goh, een grote organisatie zou hem ook een neppistool meegeven...

Iwan



Citaat van: Nevyn op 30 januari 2015, 12:06:51
Volgens het laatste nieuws heeft hij verklaard dat hij alleen handelde. Goh, een grote organisatie zou hem ook een neppistool meegeven...
Net als dat hij in eerste instantie beweerde uit naam van een hackers-collectief te handelen....
Wat voor hacker ben je dan wanneer je ipv de NOS te hacken (bv de site of inbreken op de inzending) iemand er fysiek naartoe stuurt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."