Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Proefdieren

Gestart door Iwan, 27 december 2006, 00:03:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Medicijnen moeten eerst kunnen worden getest op proefdieren?

Eens, .......
3 (37.5%)
Oneens, ......
3 (37.5%)
Geen Mening.
2 (25%)

Totaal aantal stemmen: 6

Iwan

Vind je dat het mogelijk moet zijn om nieuwe medicijnen eerst op dieren uit te proberen
om achter de bijwerkingen en of het uberhaußt wel werkt?

Waarom wel/niet?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Vind ik een moeilijke stelling, daarom heb ik geen mening gestemd.

Aan de ene kant wil je wel dat de medicijnen die op de markt komen goed worden getest, en dat is voorlopig zoals het nu is nog alleen mogelijk op dieren.

En aan de andere kant heb ik zoiets van, test het maar op mensen uit, maar daar zitten ook weer grote risico's aan vast.

Maar als je ziet hoe het met die dieren soms toegaat waarop getest wordt, dan liever helemaal niet, en ga dan op zoek naar een heel ander alternatief
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

bertus

tja als het net zo veilig (voor mensen) zonder dieren kan dan tegen maar anders niet.
niet dat ik dieren haat ofzo, maar wat zou je kiezen 100 konijnen of je oma

Iwan

Als ze eerst 'belangerijke' medicijnen testen op dieren, nadat ze natuurlijk uitgebreid zijn uitgetest in het lab, vind ik dat het moet kunnen, maar dingen als make-up testen op dieren vind ik belachelijk.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Het is een buitengewoon moeilijke stelling akkoord, want natuurlijk je zegt als eerste reactie als dierenlevend mens.. NEE verbieden die hele handel. Maar als het alternatief niet toerijkend is? Moeten we dan op mensen gaan testen? Is dat dan de optie?
Nee, dan kan ik makkelijker leven met de optie dat dit bepaald medicijn getest is op beesten.
Ik vind dat belangrijke medicatie, van levensbelang inderdaad getest moeten kunnen worden op proefdieren, maar zoals Iwan aangaf, make-up nee! 

Kim

Nee!

Doe die proeven maar op mensen die zich beschikbaar stellen!
Zijn genoeg mensen die vanalles laten inspuiten voor een groot geldbedrag
terwijl ze op de hoogte zijn van de risico's.

TimT

Buitengewoon risicovol om het op mensen te doen! En het gaat tegen zoveel verdragen in.

Kim

Tuurlijk is dat risicovol maar daar tegenover staat dan wel een groot geldbedrag.

Nevyn

Citaat van: Kim op 17 september 2007, 15:22:16
Tuurlijk is dat risicovol maar daar tegenover staat dan wel een groot geldbedrag.

Alsof je alles voor geld doet..
Ik vind mijn gezondheid belangrijker dan een groot geldbedrag..

Kim

Niet iedereen is zoals jij.

Nevyn

Citaat van: Kim op 17 september 2007, 17:23:58
Niet iedereen is zoals jij.

Zou jij je gezondheid dan op het spel zetten?

Kim

Ik niet nee maar er zijn mensen die helemaal naar Groningen
afreizen om daar 2 wekenlang in een instituut te verblijven
als proefkonijn in ruil voor een flinke smak geld.

Hier is de website van de kliniek
https://www.vrijwilligerpra.com

bertus

Citaat van: Kim op 17 september 2007, 09:43:56
Nee!

Doe die proeven maar op mensen die zich beschikbaar stellen!
Zijn genoeg mensen die vanalles laten inspuiten voor een groot geldbedrag
terwijl ze op de hoogte zijn van de risico's.

De proeven op mensen zijn niet te vergelijken met de proeven op dieren. de proeven op mensen zijn verre van levensbedreigend, is meer bedoeld om te controlleren op bijwerkingen, denk dat je daarbij moet denken aan hoofdpijn, misselijkheid, ed.

Kim

Ik weet ook wel dat dit out of the question is maar ik
kom nou eenmaal graag op voor de onschuldige beestjes!

TimT

Dus geld compenseert de onmenselijkheid?
Met mensen experimenteren dat zijn stenentijdperk plannen die uitvoer kregen in nazi-kampen! 
Dat mensen zo gek zijn om het vrijwillig te doen dat is hun zaak!
Maar hoe lang is het nog voordat er weer plannen komen in andere landen om mensen te dwingen als we proeven of proefdieren verbieden? 

Iwan

Ik ben dol op dieren, maar als er een potentieel medicijn zou zijn voor bijvoorbeeld
een dodelijke variant van kanker en als dat medicijn uitvoerig is getest in een laboratorium.
Dan zou ik het misschien niet leuk vinden, maar het wel als noodzakelijk zien
om dat medicijn verder te testen op lieve schattige konijntjes. Als er duizenden mensen
te reden zijn door tientallen konijntjes te offeren voor een uitgebreide test die
niet te simuleren zijn in een lab naar eventuele bijwerkingen dan zou ik daar geen bezwaar
tegen hebben, sterker nog als het medicijn er door die tests zou komen
en het zou mijn leven kunnen redden dan zou ik het medicijn gebruiken ook.

Ik wil hiermee trouwens niet zeggen dat mensen die tegen medicinale dierproeven zijn
geen recht hebben op medicijnen die tot stand zijn gekomen door dierproeven.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

attje

Ja, onder voorwaarden. Tegenwoordig zijn er al heel wat manieren om mogelijke bijwerkingen te simuleren i.p.v. gebruik te maken van proefdieren. In sommige gevallen is het echter nog niet mogelijk dat soort tests te simuleren, terwijl de mensheid toch echt nieuwe soorten medicijnen nodig hebt.
Er worden dan proefdieren gebruikt waarvan het dna niet al te veel verschilt van de mens. Als er dan geen bijwerkingen zijn, daarna wordt de test doorgevoerd op mensen die zichzelf voor een geldbedrag beschikbaar stellen. Stel, je zou de proefdieren weghalen bij tests waarvan er geen simulatie bestaat. Zouden zich er dan echt nog genoeg mensen zich beschikbaar stellen voor dat soort tests, wanneer men totaal geen idee heeft of het ernstige bijwerkingen hebt?
Totdat er een goede simulatie voor test bestaat, is het gebruik van proefdieren niet uit te bannen.
In theorie is de theorie gelijk aan de praktijk, maar in de praktijk is dat niet zo