Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

'Sociale Dienst geeft MBO-diploma cadeau'

Gestart door Iwan, 27 november 2007, 19:56:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Zeker 75.000 werklozen die in de bijstand zitten krijgen de komende jaren de kans
om een MBO-diploma te 'behalen' zonder dat zij er ook maar 1 seconde voor op school hoeven zitten.

Dat meldt het AD. Volgens het dagblad gaan de Sociale Dienst, het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI)
en uitkeringsinstantie UWV deze methode vanaf volgend jaar actief gebruiken om zo veel mogelijk werklozen
aan het werk te krijgen.

Omdat het makkelijker is om aan een baan te komen met een diploma, gaan de instanties
de papiertjes uitdelen aan steuntrekkers die daar nooit voor hebben geleerd.

Essentieel
Een diploma is essentieel op de steeds sneller veranderende arbeidsmarkt, zegt directeur Erik Kaemingk
van Kenniscentrum EVC tegen het AD. ââ,¬ËœMensen werken niet meer een leven lang bij dezelfde baas.
Ze komen op straat door een reorganisatie of moeten om een andere reden op latere leeftijd
een andere baan zoeken. Een diploma helpt dan.
ââ,¬â,,¢

In 2002 kregen 2.000 werklozen op deze manier een diploma, dit jaar zijn het er 10.000.
Om te bepalen of iemand een MBO-diploma waard is, wordt gekeken naar werkervaring.





Ã,©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Een Mbo-diploma stelde al niet zoveel voor,
maar met deze maatregel verlies die diploma elke vorm van waarde,
aangezien je er in principe niets voor hoeft te doen, maar je hem kunt krijgen.

Als ze iets nuttigs willen doen help dan langdurige werkelozen aan scholing,
zodat ze hun diploma kunnen halen ipv hem zonder er moeite voor te hoeven te doen en hem te krijgen.
Werken en leren lijkt mij een goede manier daarvoor, doen ze ook wat praktijkervaring op
en kunnen ze ook zelf meebetalen aan hun opleiding.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

bigfoot

ben het helmaal met iwan eens.
ik zit jaren lang te zwoegen om  met veel pijn en moeite een diploma te behalen en de mensen die wat uit hun neus zitten te eten krijgen hem zomaar  vindt het een belachelijke regeling laat ze er maar voor leren!!!!!!!!! Ãâ€"Ã,µ

Dity

En hoeveel van die 2000 werkelozen uit 2002 die op zo'n manier hun diploma kregen zijn er daadwerkelijk aan een baan gekomen, dat vermelden ze niet.

Een MBO-diploma steld tegenwoordig niet veel meer voor, omdat de eisen steeds hoger gesteld worden.

Je moet nu al haast een HBO-diploma hebben wil je achter de kassa komen te zitten en graag ook een paar jaar ervaring
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

TimT

Handig man, ik stel voor gewoon dan school af te schaffen allemaal de bijstand in te gaan als jongeren en wachten tot de overheid ons de diploma geeft!
U cardioloog kwam mede aan zijn diploma dankzij de SOCIALE DIENST!
God wat een dom plan en lullig tegenover mensen die daadwerkelijk studeren.

Het plan is een schande. Het is gewoon mensen een valse diploma geven. Natuurlijk is een diploma belangrijk. Misschien ze naar school toe sturen op speciale voorwaarden dat werkt. Je kunt mensen omscholen dat is het magische woord en de sleutel tot een beter werkende economie. MBO diplomaââ,¬â,,¢s uitdelen dat is gewoon een ongeschoold iemand wegsturen met een slechte diploma en zorgen dat die twee keer zo hard op de bek gaat in de samenleving / arbeidsmarkt.

Iwan

AMSTERDAM -  Werklozen in Amsterdam kunnen van de gemeente een rijbewijs kado krijgen.

De sociale dienst betaalt de lessen en het examen als dat bijdraagt aan kansen op de arbeidsmarkt.
Het zou gaan om enkele honderden werklozen.
Volgens de gemeente is er een schreeuwend gebrek aan personeel in de vervoersbranche.
Het gaat om autorijbewijzen, maar ook voor vrachtwagens en bussen is de mogelijkheid
een door de gemeente gesponsord roze papiertje te bemachtigen.

''Er moet een concrete baan in het vooruitzicht zijn gesteld,'' aldus een woordvoerder van de dienst.
''Wij zetten alles op alles om mensen aan het werk te krijgen.''

De sociale dienst heeft de aanbesteding voor rijscholen geopend.
Kennelijk worden er problemen verwacht met de theorie-examens,
want er wordt gevraagd om extra begeleiding.





Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

In eerste instantie heb ik zoiets van; eerst een diploma geven aan mensen met een uitkering,
daarna een rijbewijs, what's next? alle mensen met een uitkering krijgen een auto?

Maar als ik er wat langer over nadenk vindt ik het niet zo'n slecht plan.
Werkelozen krijgen een rijbewijs, vinden daardoor eerder een baan en dat scheelt weer in de uitkering,
maar persoonlijk zou ik, al ik het voor het zeggen zou hebben, zeggen; werkelozen mogen het rijbewijs halen, de gemeentes betalen de lessen en de examens en als ze hun rijbewijs halen (het liefste in 1x) en ze vinden een baan dan moeten ze een gedeelte van de onkosten die gemaakt zijn terug betalen, desnoods over een aantal jaren.
Een renteloze lening dus die gedeelte weer moet terug worden betaald, hoeveel er terug word betaal kun je dan koppelen aan hoe snel het rijbewijs gehaald is. Met dat terugbetaalde geld kan de gemeente dan weer een andere werkeloze voorfinancieren om het rijbewijs te halen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Wat een beleid! Kom op zeg zo moeten mensen niets meer doen in hun leven. Geef ze een valse diploma, een rijbewijs, toe er dan gelijk een BNW bij en maak ze burgermeester! Bedoel kom op zeg, waar gaan we heen als dit soort beleid gaan invoeren. Net als de rest van ons moeten ze serieus de klas in, hun rijbewijs maken. En lukt het ze niet dan moeten we anders aan de slag met het probleem.

Iwan

Citaat van: TimT op 15 december 2007, 02:21:54
Wat een beleid! Kom op zeg zo moeten mensen niets meer doen in hun leven. Geef ze een valse diploma, een rijbewijs, toe er dan gelijk een BNW bij en maak ze burgermeester! Bedoel kom op zeg, waar gaan we heen als dit soort beleid gaan invoeren. Net als de rest van ons moeten ze serieus de klas in, hun rijbewijs maken. En lukt het ze niet dan moeten we anders aan de slag met het probleem.
Een beetje sociale ondersteuning van mensen met een langdurige uitkering is toch niet zo erg?
En als het mensen uit de uitkering kan helpen door ze aan een rijbewijs te helpen dan zie ik er niets verkeerds in,
maar vind wel dat als ze eenmaal een baan hebben dat ze de gemeente dan hun investering terug moeten betalen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Een beetje ondersteuning! Iwam kom op. Dit is geen ondersteuning dit is gewoon mensen cadeautjes geven. Dan moeten ze zoiets landelijks invoeren om werkgelegenheid te verbeteren voor iedereen met een laag inkomen. Bedoel een student moet soms ook keihard werken voordat hij of zij genoeg geld heeft voor een rijbewijs. Bedoel die moeten ook meedoen aan studeren, de arbeidsmarkten en participeren in het innovatieve toekomstproces van het land. Maar jij als VVDââ,¬â,,¢er de partij van de spaarzaamheid wil de mensen in de WWB een rijbewijs cadeau geven? Zelfs voor een Links man gaat mij dit wat te ver. Want gemeentes kunnen nooit garanties krijgen dat ze terugbetalen. Dus één generale regeling of niet! 

Iwan

Citaat van: TimT op 30 december 2007, 12:52:11
Een beetje ondersteuning! Iwam kom op. Dit is geen ondersteuning dit is gewoon mensen cadeautjes geven. Dan moeten ze zoiets landelijks invoeren om werkgelegenheid te verbeteren voor iedereen met een laag inkomen. Bedoel een student moet soms ook keihard werken voordat hij of zij genoeg geld heeft voor een rijbewijs. Bedoel die moeten ook meedoen aan studeren, de arbeidsmarkten en participeren in het innovatieve toekomstproces van het land. Maar jij als VVDââ,¬â,,¢er de partij van de spaarzaamheid wil de mensen in de WWB een rijbewijs cadeau geven? Zelfs voor een Links man gaat mij dit wat te ver. Want gemeentes kunnen nooit garanties krijgen dat ze terugbetalen. Dus één generale regeling of niet! 
Ik ben ook tegen het geven van een rijbewijs, maar voor het financieel ondersteunen van werkelozen zodat ze een rijbewijs kunnen halen, en dan niet als gift, maar als een renteloze lening. Ik als VVD-er wil zoveel mogelijk aan het werk hebben en het halen van een rijbewijs vergroot de kans op het vinden van een baan. Op termijn betaald het zich dus terug, minder mensen in de uitkering en de lening wordt (gedeeltelijk) in termijnen terugbetaald.

Het enige wat een probleem kan worden is; hoe kunnen die mensen hun lening terugbetalen
als ze desondanks het halen van hun rijbewijs, nog geen baan kunnen vinden.
Tegenwoordig worden mensen die geen baan hebben te werk gesteld (32 uur),
zodat ze werken voor hun uitkering en wellicht is daar wat mee te doen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Een rijbewijs vergroot inderdaad de kans op een baan. Maar studenten die geven we ook een OV, in plaats van als ze 18 jaar een rijbewijs. Geef die mensen gewoon toegang tot gratis Openbaar Vervoer voor de dagen dat ze werken. Maar de OV kaart dan ook een soort werkkaart. Dan zorg je dat het bestaande netwerk van bussen, trams, metro en treinen beter word gebruikt. Je haalt daarmee de doelstelling minder autoââ,¬â,,¢s op de weg te krijgen, je maakt in ieder geval wat minder files waar je kunt. Je kunt natuurlijk als het goed gaat voor zo OV kaart per jaar een bijdragen vragen verdeeld over de maanden heen. Maar dat is ook goed voor het Openbaar Vervoer, dus de Publieke Sector. En jij deelt hen een Rijbewijs uit.

Ik vind het een slecht doorbedacht beleid en niet duurzaam. 

Iwan

Citaat van: TimT op 31 december 2007, 10:20:45
Een rijbewijs vergroot inderdaad de kans op een baan. Maar studenten die geven we ook een OV, in plaats van als ze 18 jaar een rijbewijs. Geef die mensen gewoon toegang tot gratis Openbaar Vervoer voor de dagen dat ze werken. Maar de OV kaart dan ook een soort werkkaart. Dan zorg je dat het bestaande netwerk van bussen, trams, metro en treinen beter word gebruikt. Je haalt daarmee de doelstelling minder autoââ,¬â,,¢s op de weg te krijgen, je maakt in ieder geval wat minder files waar je kunt. Je kunt natuurlijk als het goed gaat voor zo OV kaart per jaar een bijdragen vragen verdeeld over de maanden heen. Maar dat is ook goed voor het Openbaar Vervoer, dus de Publieke Sector. En jij deelt hen een Rijbewijs uit.

Ik vind het een slecht doorbedacht beleid en niet duurzaam. 
Een OV-kaart vind ik ook een prima idee, maar dan moet er eerst nog wel het een en anders aan het openbaarvervoer
gebeuren.  (als je ze een rijbewijs geeft moet er natuurlijk ook een autootje komen en dan is een OV-kaart misschien beter idd)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."