Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Wat wordt het 'Woord van het jaar 2007'?

Gestart door Iwan, 11 december 2007, 03:32:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat vind jij het woord van 2007??

100-dagentournee
0 (0%)
Bankentrio
0 (0%)
Bimbocultuur
0 (0%)
Bokitoproof
1 (20%)
Canonmuseum
0 (0%)
Comadrinken
1 (20%)
Drugsspray
0 (0%)
Energiesnoeier
1 (20%)
Ex-moslim
1 (20%)
Gorisme
0 (0%)
Gsm-roman
0 (0%)
Halalmeid
0 (0%)
Inktvlekstrategie
0 (0%)
Islamneutraal
0 (0%)
Joods-christelijk
0 (0%)
Klimaatbubbel
0 (0%)
Klimaathypotheek
0 (0%)
Klimaatmoe
0 (0%)
Klimaatzwendel
1 (20%)
Knieslot
0 (0%)
Krachtwijk
0 (0%)
Kredietbom
0 (0%)
Lokhomo
2 (40%)
Moslimziekenhuis
0 (0%)
Opacriminaliteit
1 (20%)
Oranjekaartprocedure
0 (0%)
Prachtwijk
1 (20%)
Pretbelasting
0 (0%)
Professorenkabinet
0 (0%)
Reltoerist
0 (0%)
Ruimtehotel
0 (0%)
Slurptaks
1 (20%)
Subprime
0 (0%)
Tilnorm
0 (0%)
Truckdorp
0 (0%)
Verwildersen
2 (40%)
Weigerambtenaar
0 (0%)
Wilfen
0 (0%)
Zelfbedieningskapitalisme
0 (0%)
Anders, namelijk
2 (40%)

Totaal aantal stemmen: 5

Stemmen gesloten: 25 december 2007, 03:32:42

Iwan

Dagblad De Pers, Van Dale Lexicografie en het Genootschap Onze Taal gaan op zoek
naar het woord van het jaar 2007: dat ene woord dat in 2007 opdook, dat het afgelopen jaar
het best karakteriseert, en dat er vermoedelijk onlosmakelijk mee verbonden zal blijven
(en als het ook nog een mooi woord is, is dat mooi meegenomen).
Om te bepalen welk woord dat is, organiseert Genootschap Onze Taal een verkiezing,
die zal plaatsvinden in december.

Welk woord vat het jaar 2007 het beste Samen?
Welk woord vind je gewoon erg mooi of leuk, kortom
Wat vind jij het woord van 2007 en waarom?

Je mag 5 opties aanvinken.
De top-10 zal over 14 dagen in een shortlist worde gezet waaruit we dan het woord van 2007 zullen kiezen.

Het is ook mogelijk om zelf een woord in te dienen voor de shortlist.
Als je een woord wilt indienen kun je die (na anders te hebben aangevinkt) in het topic posten.


  • 100-dagentournee Tournee waarbij bewindslieden door het land trekken om problemen op hun beleidsterrein op te sporen.

  • Bankentrio Groep van drie banken die gezamenlijk een transactie verrichten, bijvoorbeeld een bedrijfsovername.

  • Bimbocultuur Cultuur waarin vrouwen zich conformeren aan het stereotype van de seksueel aantrekkelijke vrouw.

  • Bokitoproof Bestand tegen Bokito('s)

  • Canonmuseum Nationaal-historisch museum, waarin aandacht besteed wordt aan de belangrijkste aspecten van de geschiedenis en cultuur van een natie.

  • Comadrinken In korte tijd zo veel drinken, dat men in coma raakt, met name als trend onder jongeren.

  • Drugsspray Detectiespray die verkleurt als hij wordt gespoten op voorwerpen of stoffen die met drugs in aanraking zijn geweest.

  • Energiesnoeier (in België) Iemand die beroepshalve bij de mensen thuis energiebesparende werkzaamheden komt verrichten.

  • Ex-moslim Geloofsverlater die bewust afvallig is geworden van de islam en daar - ondanks het taboe op geloofsafvalligheid - openlijk voor uitkomt.

  • Gorisme Strijd tegen de klimaatverandering, met name door het bestrijden van de uitstoot broeikasgassen. Genoemd naar de milieuactivist Albert Arnold Gore.

  • Gsm-roman (feuilleton)Roman die vanaf een website op de mobiele telefoon gedownload en gelezen kan worden.

  • Halalmeid (meestal mv.) Moslima, jonge islamitische vrouw. Genoemd naar het programma Meiden van halal .

  • Inktvlekstrategie Militaire strategie die gericht is op een gestage uitbreiding van de invloedssfeer vanuit een centrale positie.

  • Islamneutraal (van woorden e.d.) geen waardeoordeel ten opzichte van de islam behelzend.

  • Joods-christelijk (van een cultuur, een culturele traditie) gekenmerkt door de gedeelde waarden van het jodendom en het christendom, dat geworteld is in en voortkomt uit de joodse traditie.

  • Klimaatbubbel Overspannen aandacht voor het klimaat en voor de veronderstelde klimaatverandering.

  • Klimaathypotheek Hypotheek tegen gunstige voorwaarden voor klimaatvriendelijk gebouwde woningen.

  • Klimaatmoe Moe van de media-aandacht voor de veronderstelde klimaatverandering en de mogelijke gevolgen daarvan.

  • Klimaatzwendel Moedwillig verkeerde voorlichting over klimaatverandering en de oorzaken daarvan.

  • Knieslot Slot dat boeven en psychiatrische patiënten op verlof omkrijgen en dat op afstand te bedienen is door de begeleider, bedoeld om ontsnapping te voorkomen.

  • Krachtwijk Achterstandswijk waarvan de economische en sociale ontwikkeling door de overheid wordt gestimuleerd.

  • Kredietbom Financieel risico dat verband houdt met risicovolle kredieten, verstrekt aan mensen bij wie de kans bovengemiddeld groot is dat zij niet in staat zullen zijn de rente te blijven betalen of de schuld af te lossen.

  • Lokhomo Undercoveragent die zich als homo presenteert om potenrammers tot geweld uit te lokken om hen te kunnen aanhouden.

  • Moslimziekenhuis Ziekenhuis waar patiënten volgens de regels van de islam worden behandeld en verzorgd.

  • Opacriminaliteit Criminaliteit door ouderen, met name 55-plussers.

  • Oranjekaartprocedure EU-procedure waarbij wetgeving van de Europese Commissie aanvullend gemotiveerd dient te worden als een derde van de nationale parlementen daar uit het oogpunt van subsidiariteit bezwaar tegen maakt.

  • Prachtwijk Sterke en economisch gezonde wijk die zich dankzij overheidsstimulering uit een voormalige probleem- of achterstandswijk heeft ontwikkeld.

  • Pretbelasting (extra) Omzetbelasting op vermakelijkheden zoals kermisattracties.

  • Professorenkabinet Kabinet met veel academisch gevormde bewindslieden.

  • Reltoerist Iemand die zich begeeft naar een plaats waar rellen zijn om daaraan te kunnen deelnemen.

  • Ruimtehotel Hotel waar ruimtetoeristen kunnen verblijven.

  • Slurptaks Heffing op auto's die veel brandstof verbruiken.

  • Subprime Risicovolle lening of hypotheek (Eng.)

  • Tilnorm Norm betreffende het maximale gewicht dat een werknemer mag tillen.

  • Truckdorp Bewaakt (en met faciliteiten uitgerust) parkeerterrein voor vrachtwagens.

  • Verwildersen In politiek opzicht gaan lijken op of zich aansluiten bij de politieke standpunten van Geert Wilders, de oprichter en voorman van de PVV (Partij voor de vrijheid).

  • Weigerambtenaar Ambtenaar van de burgerlijke stand die weigert om homohuwelijken te sluiten.

  • Wilfen Surfen op het internet waarbij men niet meer weet naar welke informatie men oorspronkelijk op zoek was.

  • Zelfbedieningskapitalisme Kapitalisme waarbij bestuurders van grote organisaties in staat zijn zelf de beloning voor hun werkzaamheden te bepalen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik heb op prachtwijk gestemd.
Ik weet niet of we trots moeten zijn op alle andere woorden. Ik zie het meer als modetaal en denk niet dat we dit serieus moeten nemen.

Ik zie mezelf in een gesprek nog niet zeggen, wat ben jij toch aan het verwildersen! Waar gaat onze taal naar toe?

Iwan

Ik heb gekozen voor; Bokitoproof, Comadrinken, Klimaatzwendel, Lokhomo en Verwildersen.
Ik vind dat de woorden die het jaar 2007 voor mij het beste samenvatten.
Al is klimaatzwendel niet echt een woord van 2007, heeft het met Al Gore (A Inconvenient Truth)
en nu met Marianne Thieme (Meat the Truth) wel een enorme vlucht genomen. Grappig wel dat ze beiden
het woord Truth in de titel hebben terwijl die documentaires niet helemaal de waarheid vertellen.
(het manipuleren van cijfers om het eigen gelijk te 'bewijzen'.)


CiteerIn de film Meat the truth wordt beweerd dat de veehouderij wereldwijd een veel grotere oorzaak is
van de opwarming van de aarde dan alle auto's, vrachtwagens, vliegtuigen en schepen samen.
Ook wordt beweerd dat één koe produceert meer CO2 dan één auto.
En wordt gesteld dat wanneer alle Nederlanders zouden besluiten 3 dagen per week geen vlees te eten,
dat dat de hoeveelheid broeikasgassen in ons land zou reduceren op een soortgelijke wijze
als wanneer 3 miljoen auto's van de Nederlandse wegen gehaald zouden worden.




De wetenschappelijke cijfers van Wageningen Universiteit laten een heel andere waarheid zien:
per hectare grasland van melkveehouderijen worden grote hoeveelheden CO2 vastgelegd
(meer dan 20.000 kg per ha). Voermaïs, een ander belangrijk voedselbestanddeel voor koeien,
legt zelfs nog meer CO2 vast per hectare (22.000 kg).


Koeien stoten vervolgens niet meer dan 13.000 kg CO2 eq per hectare uit: een netto positief resultaat.

Bovendien maakt een koe voor de productie van de hoogwaardige voedingsmiddelen melk en vlees
slechts gebruik van groene energie: de ââ,¬Ëœuitstootââ,¬â,,¢ van de koe is immers eerder al door het gras vastgelegd,
waardoor een kringloop wordt gevormd. Dit in tegenstelling tot de industrie en het auto- en vliegverkeer,
die door het gebruik van fossiele brandstoffen werkelijk bijdragen aan de opwarming van de aarde.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

bigfoot

ben het wel eens met iwan.

maar ik heb anders geklikt goeiemogel misschien dat het iets te laat in het jaar is gekomen en anders wordt het in 2008
je hoort het overal!!!

Iwan

Goede aanvullig Bigfoot, die komt zeker in de eindlijst!
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

100-dagentournee, Bimbocultuur, Prachtwijk, Weigerambtenaar en Lokhomo

Die woorden die vind ik echt 2007! Vooral Lokhomo, vind het een storend woord. maar toch. En die prachtwijken, kabinet zit straks een jaar en nog niets veranderd.

jaantje

Ik heb ook anders geklikt.
Ook ik kies voor Goeiemoggel,zelfs mijn papegaai zegt het *G