Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Belasteren van de Koran wordt niet bestraft

Gestart door Iwan, 18 maart 2008, 01:25:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Harry de Winter maakt zich kwaad.
Als Wilders over joden zou zeggen wat hij over moslims zegt,
werd hij wel vervolgd. Is dat zo?

ââ,¬ËœDie kans is inderdaad aanzienlijkââ,¬â,,¢, bevestigt Carolina de Fey,
juridisch adviseur van antidiscriminatievereniging Art. 1.
ââ,¬ËœVanwege onze geschiedenis ligt antisemitisme nu eenmaal gevoelig.ââ,¬â,,¢

De Winters advertentie prijkte pontificaal op de voorpagina van de Volkskrant van gisteren:
ââ,¬ËœAls Wilders hetzelfde over Joden (en het Oude Testament) gezegd zou hebben als wat hij
nu over Moslims (en de Koran) uitkraamt, dan was hij allang afgeserveerd en veroordeeld
wegens antisemitisme.
ââ,¬â,,¢ Harry de Winter, programmamaker en medeoprichter van Een Ander Joods Geluid,
denkt dat er een dubbele standaard wordt toegepast, dat moslims slechter worden behandeld dan anderen.

Veroordeeld is hij nooit, maar er liggen verschillende aangiftes tegen Geert Wilders wegens het beledigen
van de Koran. Zelfs de gerenommeerde advocaat Gerard Spong, die een aantal klagers tegen Wilders bijstaat,
zegt zich hoofdzakelijk te richten op Wildersââ,¬â,,¢ stelling dat de Koran een fascistisch boek is.

Volgens De Fey zullen aangiftes tegen het belasteren van de Koran waarschijnlijk niet tot een veroordeling leiden.
ââ,¬ËœAangiftes tegen de uitspraak dat de Koran een fascistisch boek is dat verboden moet worden,
daar kan justitie niets mee.
ââ,¬â,,¢ Het is vrijheid van meningsuiting en bovendien is de wet op godslastering
in onbruik geraakt sinds het Ezel-arrest in 1968. In dat jaar moest schrijver Gerard Reve voor de rechter
verschijnen omdat hij over God schreef als een ezel waarmee hij seks wilde.
Dat mocht van de Hoge Raad en sindsdien is het verbod op godslastering een dode letter.

Het verbod op discriminatie is dat niet. Uitspraken van Wilders over een hele bevolkingsgroep zouden volgens
advocaat Nico Steijnen meer kans maken tot een veroordeling te komen.
ââ,¬ËœIk heb genoeg van de islam in Nederland: geen moslimimmigrant er meer bij,
kijk, dat is discriminerend voor een hele bevolkingsgroep.
Wel joodse en christelijke scholen, maar geen islamitische scholen.
Tja, dat lijkt me ook duidelijk discriminatie.
ââ,¬â,,¢

Dat Jodendom behalve een religie ook een etniciteit is en de islam uitsluitend een godsdienst,
maakt volgens Steijnen niet uit. ââ,¬ËœIn het Wetboek van Strafrecht zijn belediging op grond van ras,
godsdienst en geaardheid aan elkaar gekoppeld.
ââ,¬â,,¢

Steijnen is niet onpartijdig in de kwestie-Wilders. Begin 2006 diende hij al een klacht in tegen de politicus
en tegen de Volkskrant, wegens haatzaaierij tegen moslims. Dat daar niets mee gebeurt, zit hem hoog.
ââ,¬ËœIk vermoed dat het Openbaar Ministerie de boel met opzet traineert. We weten pas wat er wel en niet
gezegd mag worden als de rechter er een uitspraak over doet. Maar om daar te komen, moet het OM
een zaak voor de rechter brengen. Er liggen honderden klachten over discriminatie, waaronder veel tegen
Wilders, waar niets mee gebeurt.
ââ,¬â,,¢ In principe zou het OM ook zelf een zaak tegen Wilders kunnen beginnen
zonder aangifte van derden. De Fey: ââ,¬ËœOp het gebied van discriminatie heeft het OM dat nog niet eerder gedaan,
maar op papier zou het kunnen.
ââ,¬â,,¢

Uit de Volkskrant, 08-08-2007:
ââ,¬ËœIk heb genoeg van de islam in Nederland: geen moslimimmigrant er meer bij.
Ik heb genoeg van de aanbidding van Allah en Mohammed in Nederland: geen moskee er meer bij.
Ik heb genoeg van de Koran in Nederland: verbied dat fascistische boek.
ââ,¬â,,¢

Uit De Pers, 13-02-2007:
ââ,¬ËœDe grenzen dicht, geen islamieten meer Nederland in,
veel moslims Nederland uit, denaturalisatie van islamitische criminelen.
ââ,¬â,,¢

ââ,¬ËœEr is een strijd gaande en we moeten ons verdedigen.
Er zijn straks meer moskeeën dan kerken!
Als moslims hier willen blijven, moeten ze de helft uit de Koran scheuren en weggooien.
ââ,¬â,,¢

Uit Elsevier, 12-12-2007:
ââ,¬ËœEr mogen van mij in Nederland best joodse en christelijke scholen bestaan, maar geen islamitische scholen.
In het leger best joodse en christelijke geestelijk verzorgers, maar geen islamitische. Enzovoorts.
Ik ben ook tegen de oprichting van islamitische ziekenhuizen.
ââ,¬â,,¢

ââ,¬ËœMaar ik zeg dan: Stuur de moslims die problemen veroorzaken het land uit, met familie en al.ââ,¬â,,¢

Uit een Kamervraag uit 2006 aan de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie:
ââ,¬ËœBent u bereid hiertoe een algemene immigratiestop voor islamitische immigranten in te voeren?
Zo neen, waarom niet?
ââ,¬â,,¢

Oordeelt u zelf.
Vul jood in waar moslim staat :






Ã,©depers.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Het AD hoeft niet meer te vrezen voor een rechtszaak van televisiemaker Harry de Winter.
ââ,¬ËœIk zou zo nog tien advertenties plaatsen.ââ,¬â,,¢

Riep tv-producent Harry de Winter woensdag tijdens Goedemorgen Nederland nog strijdbaar
tegen Susan Smit dat hij een zaak zou aanspannen tegen het AD, voor het publiceren van het feit
dat De Winter doodsbedreigingen had ontvangen, tegen het middaguur was hem de strijdlust ontgaan.
ââ,¬ËœIk word een beetje gek. Nee, die zaak met AD laat ik varen. Daar heb ik helemaal geen tijd meer voor.
Ik heb te stellen met de halve onderbuik van Nederland.
ââ,¬â,,¢

Antisemitisme
Spijt heeft De Winter niet van de maandag door hem geplaatste advertentie met de tekst:
ââ,¬ËœAls Wilders hetzelfde over Joden (en het Oude Testament) gezegd zou hebben als wat hij nu
over Moslims (en de Koran) uitkraamt, dan was hij allang afgeserveerd en veroordeeld wegens antisemitisme
ââ,¬â,,¢,
op de voorpagina van de Volkskrant. Wel is hij ââ,¬Ëœverontrustââ,¬â,,¢. ââ,¬ËœAlle reacties die nu naar boven komen
zijn voor mij een teken dat het al een beetje te laat is voor Nederland.
ââ,¬â,,¢

Aangifte
De Winter ontkent de doodsbedreigingen niet, waarover het AD woensdag publiceerde.
ââ,¬ËœMaar ze zijn de moeite van het noemen niet waard. Ik heb letterlijk tegen de AD-journalist gezegd
dat ik ze niet genoemd wilde zien.
ââ,¬â,,¢ Het AD is opgelucht dat De Winter de zaak laat varen.
Rob Okhuizen van het AD: ââ,¬ËœDe Winter zei iets over die doodsbedreigingen en dat hij zich daar niks
van aan wilde trekken. Maar hij zei ook iets in de trant van: maar je hoort het ook als eerste
als ik aangifte heb gedaan. Nou, daaruit maakten wij op dat we het wel konden plaatsen.
We hebben niet op tape wat er precies is besproken tussen Harry en onze journalist Peter Honing.
ââ,¬â,,¢

Murw geslagen
De Winter, lichtelijk murw geslagen, laat het nu maar allemaal zitten.
Gepareerd door arabist Hans Jansen bij Pauw en Witteman die in tegenstelling tot wat de Winter
hem toebeet vloeiend oud-Hebreeuws bleek te spreken, afgevallen door Leon de Winter
en de Joodse gemeenschap, bedolven onder hatemail van Wilders-aanhangers.
ââ,¬ËœEn dan is er nog Theodor Holman, die gek, die zegt dat ik Wilders demoniseer.
Dat doet die man zelf toch al, wat kan ik daar nog aan toevoegen?
ââ,¬â,,¢

Kut-Joden
De Winter voelt zich ââ,¬Ëœonbegrepenââ,¬â,,¢. ââ,¬ËœIk heb nergens gezegd dat wat Wilders doet met racisme te maken heeft,
en heb ook helemaal geen vergelijking tussen de Koran en het Oude Testament willen trekken.
Ik bedoelde het verbindend, en het gaat mij om een ding: dat de moslimgemeenschap als geheel
niet in de hoek wordt gedrukt. Het enige verbindende dat er uit voort is gekomen is dat het nu over
de kut-Marokkanen én de kut- Joden gaat.
ââ,¬â,,¢

Demonstreren
De Winter laat verdere acties er maar bij zitten.
Al is ââ,¬Ëœ60 procentââ,¬â,,¢ van de reacties die hij krijgt positief.
ââ,¬ËœIk ga zaterdag demonstreren tegen Wilders op de Amsterdamse Dam.ââ,¬â,,¢
Daarna gaat Harry ââ,¬Ëœde zinnen verzettenââ,¬â,,¢. Want ja, het is ââ,¬Ëœwel heftigââ,¬â,,¢ allemaal.
ââ,¬ËœMaar ik zou zo nog tien advertenties plaatsen. Bij wijze van spreken dan hè?ââ,¬â,,¢







Ã,©depers.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."