Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Jeugdzorg gedoogt seks in pleeggezin met meerderjarige

Gestart door Iwan, 7 april 2008, 14:16:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

ASSEN - Bureau Jeugdzorg gedoogt seksuele relaties tussen minderjarige,
in een pleeggezin ondergebrachte meisjes en meerderjarige

Volgens jeugdzorg is het 'noodgedwongen, uit angst dat de meisjes weglopen uit pleeggezinnen'
en 'bij hoge uitzondering'. De betreffende meisjes mogen bijvoorbeeld eens in de maand bij de jongen logeren,
mits ze een prikpil bij de huisarts halen of gecontroleerd anticonceptiepillen slikken.

De relatie mag ook worden voortgezet als ouders van het betreffende meisje het er niet mee eens zijn.
Volgens directeur Cees Wierda van Bureau Jeugdzorg Drenthe moeten voogden dergelijke relaties
soms toe staan omdat de kans anders groot is dat een meisje wegloopt uit een pleeggezin.

"Indien we dan niet gezorgd hebben dat ze tenminste anticonceptie gebruikt,
is de kans levensgroot dat een cliënt zwanger wordt. Niet zelden geven meisjes aan
dat ze zwanger worden als oplossing van hun problemen zien
" , legt Wierda uit.

Ook bureau Jeugdzorg Flevoland staat de relaties soms toe.
Directeur Greet Bouwman: "Het is altijd een individuele afweging.
Een relatie tussen een 15- en 21-jarige wordt niet per se verboden.
Het meisje van 15 jaar kan volwassen zijn voor haar leeftijd.
"

Bij wet is een seksuele relatie tussen minderjarigen en meerderjarigen verboden.
De Nijmeegse hoogleraar gezin en gedrag, prof. Janssens spreekt van een onwenselijke situatie
nu Jeugdzorg zich door de praktijk gedwongen ziet seks met jongens van boven de twintig te gedogen.

"Het is gewoon tegen de wet en niet voor niets. Het gaat hier over de meest kwetsbare meiden.
Ik kan me niet voorstellen dat het goed voor hun ontwikkeling is.
" Volgens Janssen zijn er alternatieven.
"Laat Jeugdzorg de zaak maar zo regelen, dat een meisje niet wegloopt.
Je kunt ook iemand overreden door goede begeleiding.
"

Cees Wierda van Jeugdzorg stelt dat de wet op dit punt niet naar de letter,
maar naar de geest gevolgd moet worden.
"Bij twijfel zullen we het ook niet nalaten de vriend na te trekken met hulp van politie."

Dat gebeurde ook bij Pascal Vonk (21) uit Sneek die een relatie kreeg met Sylvana (15).
Het meisje kwam in een pleeggezin terecht nadat ze wegliep van huis en bij Pascal en zijn ouders wilde wonen.

"Ik ben zelfs nog gearresteerd op verdenking van ontvoering.
Sylvana's moeder wil ook absoluut niet dat Syl en ik een relatie hebben
",
zegt Vonk. Volgens het tweetal is er van alles mis in het pleeggezin en is het belachelijk
dat Jeugdzorg ze niet toestaat bij elkaar te wonen.
Wierda stelt dat het juist het beste pleeggezin is dat hij kent.





Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

tja dan lok je het wel uit natuurlijk ik vind het niet zo'n goed plan!

Iwan

Persoonlijk moet ik zou ik er niet aan moeten denken om seks te hebben met een minderjarig meisje,
maargoed ik ben natuurlijk ook wel een stukkie ouder dan de genoemde 21 jaren.
Dat kinderen weglopen als je ze hun zin niet geeft is in mijn optiek geen reden om ze dan maar hun gaan te laten gaan.
Ik vind het ronduit belachelijk dat bureau jeugdzorg seksuele contacten tussen minderjarige meisjes,
die onder hun hoede staan, en meerderjarigen toestaat. Die kinderen vallen onder hun verantwoordelijkheid
dus moeten zij verantwoordelijkheid nemen en zorgdragen voor die kinderen en niet zeggen zo is het voor ons makkelijker
dus ze doen maar wat ze willen. Al vind ik het een ander verhaal als bv een meisje van 16 een seksuele relatie heeft
met een 18-jarige.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Uit angst dat die minderjarige meisjes weglopen uit een pleeggezin,  sex met een volwassene maar toestaan, mits ze maar anticonceptie gebruiken?

Waarvoor dient jeugdzorg nog als dat zo maar toegestaan wordt. Nog even en dan hebben we die helemaal niet meer nodig als ze er al zulke domme redenaties op na houden.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************