Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Vrouwelijke Premier

Gestart door Iwan, 20 april 2008, 17:00:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zou jij graag een vrouwelijke Premier voor Nederland willen?

Ja, ....
5 (71.4%)
Nee, ....
0 (0%)
Geen Mening
2 (28.6%)

Totaal aantal stemmen: 5

Iwan

Citeer
'Nederland klaar voor vrouw als premier'

RIJSWIJK - Negen op de tien Nederlanders zou het geen enkel probleem vinden
als de Nederlandse premier een vrouw zou zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van
het Eén Vandaag Opiniepanel en dagblad De Pers, dat de krant dinsdag publiceert.
Ook tegen een homo als leider van het land bestaat amper bezwaar.

De tolerantie tegen anders-gelovigen is een stuk kleiner, blijkt uit het onderzoek.
Slechts de helft van de ondervraagden vindt het acceptabel
als de Nederlandse minister-president joods zou zijn.
Een moslim als premier zou nog geen derde van de ondervraagden waarderen.

Vrouwen blijken toleranter te zijn dan mannen. En jongeren zijn toleranter dan ouderen.
Van de tieners zou vier van de vijf een premier van Surinaamse afkomst normaal vinden,
onder de 65-plussers is dat aantal maar een kwart.
Van de vier grote etnische groepen in Nederland zou een Surinamer
volgens het onderzoek wel de meeste kans maken om premier te worden.

Harddrugs
Een premier van boven de zeventig wijzen echter alle ondervraagde groepen af:
slechts 19 procent gruwt niet van die gedachte. Een voormalig gebruiker van harddrugs
als leider van het kabinet ziet slechts 26 procent van de geënquêteerd zitten.

Het opiniepanel bestaat uit 21.000 Nederlanders.


Hoe kijk jij aan tegen een vrouwelijke premier, zou jij graag een vrouwelijke premier willen
en wie zou in jouw ogen het meest geschikt zijn en wie zou je graag als eerste vrouwelijke premier
willen in Nederland?




Rita Verdonk als Premier?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Een vrouwelijke premier lijkt mij een goed ding, maar ik zou in alle eerlijkheid
geen vrouw kunnen noemen die mij geschikt lijkt als premier van Nederland
en als ik dan toch iemand zou moeten kiezen zou ik toch bij Verdonk uitkomen,
hoewel ik niet op haar zou stemmen. denk ik
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik zie zeker heil in een vrouwelijke Premier. Rita verdonk op die post nee. Maar er zijn genoeg sterke vrouwen in dit land die het ambt kunnen vervullen. Vrouwen zijn misschien nog wel betere staatsleiders dan de huidige premier en vice-premiers tezamen. Ik hoop zeker mee te maken dat een vrouw Minister-president word.

DonWoozy

Als eerste heb ik niet direct een mening maar ik vind wanneer de persoon geschikt is voor leiderschap
dan maakt het niet uit of het een man of een vrouw is

TimT

Ik las mijn reactie en duidelijk was die niet goed overwogen.
Maar ik denk dat er op dit moment wel enkele goede vrouwen zijn, die de post kunnen bekleden van Minister-president. Ik vind ook dat het moet gebeuren een keer. Dat de grotere partijen niet een man kiezen als voortrekker, maar een vrouw. Vanuit het CDA en de PvdA, lijkt het mij zeer realistisch dat hun als partijen ooit eerst de vrouwelijke premier levert.
Ik heb hier een lijstje gemaakt met vrouwen, die ik wel op de stoel van de premier zou zien willen zitten.


PvdA:
1.   Guusje ter Horst
2.   Saskia Noorman-den Uyl



1.   Karla Peijs
2.   Hanja Maij-Weggen

Iwan

Guusje Nadorst lijkt mij bij uitstek ongeschikt om de functie van premier te bekleden, al was het maar
vanwege haar belachelijke optreden bij de benoeming van een nieuwe korpschef in Zuid-Holland.
Ook de kritiek binnen haar eigen partij, zo zou ze geestelijk lui zijn en niet open staan voor vernieuwing,
zou haar een uitermate zwakke premier maken. Bovendien is een schoolvoorbeeld van de elite binnen de PvdA,
die elke 'feeling' met de maatschappij heeft verloren en van wier woorden de totale minachting van de burger.
Ook zo een premier in zekere mate van onbesproken gedrag moeten zijn en dat kun je nu niet bepaald
van mevrouw 'glaasje op lekker rijden' niet zeggen.

Saskia Noorman-Den Uijl haar pappa was ooit premier, verder heeft ze niet veel politiek bagage,
ze is raadslid geweest in Heemstede, en heeft op een blauwe maandag zich bezig gehouden met
sociale zaken in de 2de kamer en heeft een initiatiefvoorstel ingediend die werd verworpen,
maar om nou iemand tot premier te benoemen omdat haar papa dat ook was zie ik niet zo zitten.

Ik zou zeggen Neeltje (Kroes) als eerste vrouwelijke premier van Nederland!
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik vind bij het CDA de persoon van Hanja Maij-Weggen de taak als eerste vrouwelijke Minister-president weggelegd. Ze is een kundig bestuurder die in Brabant heeft getoond goed om te kunnen gaan met de mensen. Ook haar Ministerschap op een post waar je nooit goed kan doen heeft ze redelijk volbracht. Daarnaast haar reputatie in Europa is heel erg goed en doet niet af aan die van Kroes.

Dity

Ben er helemaal niet op tegen om een vrouwelijke Premier te hebben.

Maar wel onder de voorwaarde dat het om de kwaliteiten gaat en niet ergens anders om. Hierbij noem ik even het voorbeeld om vrouwen te plaatsen op hoge posten omdat er nu te weinig vrouwen aan de top staan. Of ze nu wel of niet geschikt zijn voor die post.

Maar wie ik daarvoor in aanmerking zou kunnen laten komen?
Geen idee, heb van de personen die er nu zitten geen hoge pet op, zowel mannelijk als vrouwelijk.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************