Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Mysterie rond explosie Toengoeska na honderd jaar nog niet opgelost

Gestart door Iwan, 29 juni 2008, 18:15:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Citaat van: HLN.be

Op 30 juni 1908, precies honderd jaar geleden, zagen bewoners van de dun bevolkte
Siberische regio Toengoeska een enorme vuurbol aan de hemel. Er volgde een ontploffing
met een kracht die duizend maal groter was dan de nucleaire explosie van Hiroshima.
Honderden hectare taiga werden verwoest. Wat de precieze oorzaak van de ramp was,
een asteroïde, een natuurlijk of buitenaards fenomeen, was zaterdag onderwerp van discussie
voor experts in Moskou.

Speculaties
Volgens wetenschappers op het congres is er honderd jaar later nog onderzoek nodig
naar de oorzaak van de ramp. Volgens astronoom Vitali Romeiko zou
de Toengoeska-explosie van 1908 nog altijd ontoereikend zijn onderzocht.
"Daardoor werken we amateuristische speculaties over de oorzaak in de hand.
Ik ken 67 versies, tot zelfs het neerstorten van een ufo
", sneerde de vorser.

Meteoriet
Aleksander Bagrov van de Russische Academie voor Wetenschappen haalt de theorie
van een meteoriet aan. Volgens de man kon die zowel uit sneeuw, gas als fijn stof bestaan.
De man verklaart dat vermoeden omdat na de explosie geen resten van een mogelijke
meteoriet werden aangetroffen. De ruimtevaartorganisatie NASA schrijft op haar website
dat de eerste wetenschappelijke expeditie naar Toengoeska negentien jaar op zich heeft laten wachten.

Bomen als kentekens
Dat gebeurde in 1921 onder leiding van Leonid Koelik. Door de slechte weersomstandigheden
in Siberië werd die tocht afgeblazen. Pas in 1927 bereikte de expeditie,
opnieuw onder leiding van Koelik, haar doel. Volgens NASA was het voor de expeditieleden
moeilijk om getuigenissen te verzamelen, maar was er voldoende bewijs voor handen.
Achtduizend bomen lagen in een straalgewijs patroon. "Die bomen lagen als kentekens,
die in de andere richting lagen van het epicentrum
", aldus Don Yeomans van NASA.

Asteroïde
Volgens de man duiken honderd jaar na de feiten nog steeds verschillende scenario's op
die dienst doen als oorzaak van de explosie. "Maar de algemeen aangenomen theorie is
dat op de ochtend van 30 juni 1908 een grote brokstuk uit de ruimte de atmosfeer
in Siberië binnendrong en in de lucht ontplofte
", legt Yeomans uit. Dat de inslag
geen krater heeft nagelaten, komt volgens de expert omdat het grootste gedeelte
van de asteroïde "geconsumeerd" werd tijdens de ontploffing. De man wijst erop
dat een asteroïde, even groot als die van Toengoeska, om de driehonderd jaar
de atmosfeer van de aarde binnendringt.

Gasexplosie
Maar net de afwezigheid van een krater en het "geringe" bewijsmateriaal doet andere
wetenschappers de theorie van plotse gasexplosie aankaarten. Andere theorieën
gaan nog verder: een explosie van een buitenaards ruimteschip of een inmenging van een "zwart gat".
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

hmm dat is een vreemd verhaal weet ook niet goed wat ik hiervan moet denken! Ik vind zulk soort
dingen altijd best interessant!

Iwan



Citaat van: HLN.be
"UFO ramde meteoriet om aarde te redden"

Een UFO ramde honderd jaar geleden opzettelijk een meteoriet om de aarde te redden.
Dat beweert de Russische wetenschapper Yuri Labvin. Volgens hem offerde een buitenaards
ruimteschip zichzelf op om een gigantische meteoriet uit te schakelen, die op 30 juni 1908
boven Siberië afstevende op onze planeet aarde. De inslag zou de aarde volledig verwoest hebben.

Toengoeska-explosie
Het resultaat van deze 'heldendaad' was de zogenaamde Toengoeska-explosie,
een enorme ontploffing bij de rivier de Stenige Toengoeska, waarbij in een omtrek van
40 kilometer liefst 80 miljoen bomen ontworteld werden. De explosie werd tot 200 km verder gevoeld.
Gelukkig vond de inslag plaats in een onbewoond gebied, waardoor honderdduizenden doden vermeden werden.

Enkel mogelijk in de ruimte
Verklaring voor deze mega-explosie? De meeste wetenschappers houden het op een meteoriet
die zo'n acht kilometer boven de aarde ontplofte. Maar doctor Labvin ziet in de quartzplaten
met vreemde tekens, die op de onheilsplek gevonden werden, overblijfselen van een bedieningspaneel
van aliens. "Wij hebben geen enkele technologische kennis om dat soort tekens te printen op kristallen",
zegt Labvin. "Bovendien vonden we ook ijzer silicaat dat enkel en alleen in de ruimte kan gemaakt worden."
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: DonWoozy op  1 juli 2008, 09:15:15
hmm dat is een vreemd verhaal weet ook niet goed wat ik hiervan moet denken!
Ik vind zulk soort dingen altijd best interessant!
Ik vindt zulk soort dingen ook erg interessant, toevallig heb ik gisteren nog een documentaire gezien
over de Toengoeska (of Tunguska) explosie. De meest alom geaccepteerde verklaring is een enorme
meteoriet die op zo'n 8km boven de Aarde is geëxplodeerd. Andere mogelijke verklaringen zijn
een buitenaards ruimteschip dat zou zijn neergestort of dat een meteoriet zou hebben geramd,
een komeet die is ingeslagen op de Aarde, een microscopisch zwart gat, spiegelmaterie, antimaterie,
een wapentest door Nikola Tesla, een uit de hand gelopen test met een kernwapen
of een Verneshot (een vulkanische uitbarsting veroorzaakt door de opbouw van gassen in/onder steenlagen.)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: NU.nl
'Tunguska-meteoriet is gevonden'

Een wetenschapper zegt fragmenten te hebben gevonden van de beruchte Tunguska-meteoriet,
meldt het Russische staatspersbureau Ria Novosti.

Op 30 juni 1908 vond in het Siberische Tunguska een enorme explosie plaats die een groot gebied verwoestte.
De meest gangbare verklaring is dat het ging om de inslag van een meteoriet. De impact was 1.000 krachtiger
dan de atoombom op Hiroshima. Een inslagkrater werd echter nooit gevonden, mogelijk doordat de meteoriet
was uiteengespat voor hij de grond raakte.

Andrej Zlobin van het Geologisch Museum van de Russische Academie voor Wetenschappen zegt nu aan de nabij
de impactplaats gelegen rivier Khoesmo drie stenen te hebben gevonden die van de meteoriet afkomstig zijn.
Zij vertonen sporen van een smeltproces en inkepingen die ontstonden tijdens de gloeiend hete duik in de atmosfeer.

De vondst dateert al van 1988, maar de wetenschapper heeft tot nu gewacht om ermee naar buiten te komen.
De stenen wachten nog steeds op een scheikundige analyse en lagen tot 2008 opgeslagen.
De reden daarvoor blijft Zlobin schuldig.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."