Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Politieke voorkeur biologisch bepaald?

Gestart door Iwan, 23 september 2008, 18:05:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

BRUSSEL - Of iemand politiek progressief of conservatief is, hangt samen
met de manier waarop het brein met angst omgaat. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek
dat gepubliceerd werd in het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Science.

De wetenschappers van de Universiteit van Nebraska onderzochten 46 personen
die er verschillende denkbeelden op nahielden over thema's als de doodstraf,
buitenlandse hulp, abortus, het homohuwelijk of de Irakoorlog.

De personen werden geconfronteerd met bedreigende stimuli zoals foto's van
een spin op een gezicht, maden in en wond of een bloedend hoofd.
De reacties van de personen werden gevolgd door een toestel dat de elektrische
geleiding van de huid registreert, een fysiologische reactie die op angst duidt.
In een tweede test werd het knipperen van de ogen gemeten terwijl
de onderzoekspersonen aan plotse en harde geluiden werden blootgesteld.

Uit de resultaten bleek een duidelijk verband tussen de manier waarop de testpersonen
reageerden op de angstprikkels en hun politieke voorkeur. Testpersonen die
sneller geschokt werden door plotse bedreigingen, hielden er door de band
ook veel conservatievere denkbeelden op na.

In vergelijking met sterk progressief ingestelde testpersonen bleken de sterk conservatieven
drie keer zo intens te reageren op de prikkels. Professor Kevin B. Smith, één van de auteurs
van de studie, besluit daaruit dat conservatieven waakzamer zijn voor bedreigingen
uit de omgeving en dat ze dus een beleid steunen de sociale orde beschermt.

De onderzoekers waarschuwen wel voor een te brede interpretatie van de resultaten
en benadrukken dat de studie nog herhaald moet worden. Toch lijkt de studie te bevestigen
dat politieke voorkeur in verband kan gebracht worden met biologische parameters.
Uit eerdere studies bleek ook al dat identieke tweelingen er meer gelijklopende
politieke denkbeelden op nahouden dan niet-identieke tweelingen.





©ipsnews.be
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik geloof er niets van..
Ik denk dat het toeval was..

Maar ik zou wel wat meer details willen weten van dit onderzoek, misschien dat het me dan wel overtuigd!

Iwan

Ik kan me er nog wel iets bij voorstellen; mensen die conservatief zijn
willen het liefste zoveel mogelijk bij hetzelfde houden, je zou dus kunnen stellen
dat conservatieven bang zijn voor verandering en dingen die ze niet kennen
en dat ze dus sneller een gevoel van angst hebben. Als je het dan omdraait
dan is het wel logisch dat mensen die sneller bang zijn of ergens angst voor hebben
op conservatieve partijen stemmen.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik denk dat je opvoeding een goed gedeelte bepaald wat je politiek voorkeur is. Mijn moeder kwam uit een KVP / CDA gezin en ze is nu lid van de SP. Ik ben lid van de PvdA. Mijn tante (zus van mijn moeder) is een uitgesproken VVD-er en Oma zelf nog houdt heilig vast aan dat restantje KVP.
Biologisch bepaald wat voor voorkeur je hebt!

bertus

ik vind alleen de conclussie een beetje krom, je zou denken dat zeer conservatieven simpelweg sneller bang zijn. Wat een hoop verklaart over de manier waarop conservatieven hun campagnes voeren en voorstellen erdoorheen willen krijgen.

Iwan

Citaat van: Tim Traas op 24 september 2008, 07:37:29
Ik denk dat je opvoeding een goed gedeelte bepaald wat je politiek voorkeur is.
Mijn moeder kwam uit een KVP / CDA gezin en ze is nu lid van de SP. Ik ben lid van de PvdA.
Mijn tante (zus van mijn moeder) is een uitgesproken VVD-er en Oma zelf nog houdt heilig vast
aan dat restantje KVP. Biologisch bepaald wat voor voorkeur je hebt!
Mijn vader was een CDA-stemmer, mijn moeder stemt VVD.
Mijn oudste broer, mijn zus en ik stemmen VVD en voor mijn andere broer stem ik altijd op het CDA.
Het grappige is dat ik toen ik voor het eerst mocht stemmen niet wist waar mijn moeder, broers en zussen
op stemden, ik wist wel dat mijn vader CDA stemde dus ik ging er vanuit dat de rest van mijn familie ook
CDA zou stemmen. We hebben vroeger nog van die CDA-verkiezingsposters achter het raam gehad.
Ik voelde me dus echt de rebel van de familie toen ik VVD stemde, om er daarna achter te komen
dat het meerendeel van mijn familie VVD stemt.  *G

Ik denk dat mijn vader CDA stemde omdat hij is opgevoed bij zijn zus, die erg christelijk is,
mijn vader was ook nog steeds lid van de kerk hoewel hij er nooit meer heen ging.
Mijn moeder stemde VVD, denk ik, omdat mijn vader een kleine zelfstandige ondernemer was,
en toen was het nog handig om voor kleine zelfstandigen om op de VVD te stemmen.
Een goede vriend van de familie was een studievriendje van Hans Wiegel,
waardoor ze Wiegel wel eens tegenkwamen en wel eens met hem uit eten zijn geweest,
dat zal misschien ook meegespeeld hebben voor mijn moeder.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."