Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

SP wil paracetamol in de ban tegen zelfmoord

Gestart door Iwan, 2 oktober 2008, 00:31:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

DEN HAAG - Zelfmoordenaars die een paar pakjes paracetamol willen leegeten,
zou het een stuk moeilijker gemaakt moeten worden. De SP wil dat de pijnstiller
niet meer voor het grijpen ligt.

In een debat in de Tweede Kamer over zelfmoord zei SP-er Marianne Langkamp
dat een grote dosis paracetamol niet direct dodelijk is. Maar een zelfmoordenaar
die spijt krijgt van zijn mislukte poging met paracetamol, kan alsnog het risico lopen
te overlijden door de ernstige gezondheidsschade die een overdosis van de pijnstiller aanricht.
Zo is paracetamol in grote hoeveelheden heel slecht voor de lever.

Daarom wil Langkamp dat het middel alleen nog in apotheken te krijgen is
en in drogisten uitsluitend vanachter de toonbank. Maar in de Kamer vond ze geen bijval.
GroenLinks-collega Tofik Dibi sprak van een "hysterisch voorstel.
Net als minister Ab Klink (Volksgezondheid) wees hij erop dat de zelfmoordenaar
nog vele andere vrij verkrijgbare middelen ter beschikking staan.






©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Altijd lachen met de SP  :sct:, misschien ook een verbod/ban op;
schoonmaakmiddelen, alcohol, huizen die hoger dan 3 verdiepingen zijn (flats),
auto's, touw, Keukenmessen, scheermesjes, treinen, hoge bruggen, open water,
medicijnen, verdelginsmiddelen, gif, water (te veel water drinken kun je dood aan gaan)


*heeft vandaag 3 paracetamolletjes gehad, moet ik nu in een heropvoedingskamp?*
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

attje

Wat een idioot voorstel, denkt ze echt dat het gaat helpen? Dan zeg je dat je hoofdpijn hebt voor langere tijd, en als het maar lang genoeg duurt heb je alsnog 3 doosjes paracetamol. Men vind dan toch wel andere manieren. En daarmee kun je ook nog is een hoop leed veroorzaken bij mensen die er niks mee te maken hebben (als ze voor de trein springen bijvoorbeeld)
In theorie is de theorie gelijk aan de praktijk, maar in de praktijk is dat niet zo

Nevyn

Ik ben het ook met de minister eens.. Als je zelfmoord kunt voorkomen (ook al zoeken ze een andere weg, voor de trein springen is nog altijd moeilijker dan drie doosjes pillen wegslikken) moet je dat doen. En natuurlijk zijn er meer middelen, maar je moet toch ergens beginnen?

Ik vind zelfmoord een serieus probleem en waarom zouden we onze paracetamolletjes nog bij de apotheek kunnen halen? Ik zie het probleem niet.

Natuurlijk zie ik wel in dat het misschien een beetje overdreven is. Maar zoals ik al zei, je moet ergens beginnen.. Ik mis de paracetamol ook niet :P

Iwan

Citaat van: Dee-E op  2 oktober 2008, 11:19:54
Ik ben het ook met de minister eens.. Als je zelfmoord kunt voorkomen (ook al zoeken ze een andere weg, voor de trein springen is nog altijd moeilijker dan drie doosjes pillen wegslikken) moet je dat doen. En natuurlijk zijn er meer middelen, maar je moet toch ergens beginnen?

Ik vind zelfmoord een serieus probleem en waarom zouden we onze paracetamolletjes nog bij de apotheek kunnen halen? Ik zie het probleem niet.

Natuurlijk zie ik wel in dat het misschien een beetje overdreven is. Maar zoals ik al zei, je moet ergens beginnen.. Ik mis de paracetamol ook niet :P
Ik snap eerlijk gezegd weinig van je reactie, maar dat kan komen omdat ik niet helemaal goed bij ben vandaag.  :P

Ik denk trouwens dat voor de trein springen makkelijker is, en ook minder pijnlijk.
Van een overdosis paracetamol ga je niet meteen dood, maar dan begeven je nieren het
en sterf je een uitermate pijnlijke dood. Ik snap het ook niet waarom Paracetamol??
Is het volkomen willenkeur of hebben ze bij de SP weer een ideetje geleend?? (duitsland 2004)
Bijna alles is dodelijk als je er teveel van gebruikt, maar waarom deze betutteling als het gaat
om paracetamol?
Iboprofen is bv een stuk schadelijker voor de gezondheid, kan maagbloedingen
en hartritmestoornissen/hartstilstand veroorzaken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Belachelijk!

Helemaal eens met Iwan! 8*)
BTW
Waarom voorkomen? Als iemand echt dood wil is het beter om een
berg pillen te slikken dan voor een trein of van een flat te springen.
Het voorkomt vertraging, trauma's aan anderen en een hoop poespas
om de troep op te ruimen. Nja, mijn mening dan!

Nevyn

Wat ik bedoel, Iwan, is dat ik het probleem niet snap. Als de SP het via de apotheek verkrijgbaar wil maken, wat is dan het probleem? Of ik nou de Kruidvat in loop of de apotheek? Wat maakt het uit? Ze doen toch geen dreigende voorstellen?
Ik snap jullie reacties met belachelijk ook niet. Je hoeft het toch niet op recept te halen? Het enige wat zou veranderen is de zaak die je binnen loopt. En wat is daar belachelijk aan?

En zelfmoord... Sorry... Maar ik vind iemand die zelfmoord pleegt op wat voor manier dan ook een zwakkeling! Zelf je problemen niet aangaan en andere mensen pijn doen, dan ben je een egoïst in mijn ogen.. En misschien is dit hard en niet aardig, maar het is nu eenmaal mijn mening.

Iwan

Citaat van: Dee-E op  2 oktober 2008, 17:00:27
Wat ik bedoel, Iwan, is dat ik het probleem niet snap. Als de SP het via de apotheek verkrijgbaar wil maken, wat is dan het probleem? Of ik nou de Kruidvat in loop of de apotheek? Wat maakt het uit? Ze doen toch geen dreigende voorstellen?
Ik snap jullie reacties met belachelijk ook niet. Je hoeft het toch niet op recept te halen? Het enige wat zou veranderen is de zaak die je binnen loopt. En wat is daar belachelijk aan?

En zelfmoord... Sorry... Maar ik vind iemand die zelfmoord pleegt op wat voor manier dan ook een zwakkeling! Zelf je problemen niet aangaan en andere mensen pijn doen, dan ben je een egoïst in mijn ogen.. En misschien is dit hard en niet aardig, maar het is nu eenmaal mijn mening.
Opzich maakt het mij niet zoveel uit, maar de kromheid van het voorstel daar erger ik me aan.
Dingen die gevaarlijker zijn kun je makkelijker krijgen dan iets wat minder gevaarlijk is,
net of ze softdrugs willen verbieden en harddrugs vrij willen geven, in mijn optiek behoord het andersom,
maarja kan aan mij liggen.  ;)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

bertus

Beetje stom voorstel, je moet problemen(=zelfmoord) aanpakken bij de oorzaak niet het mogelijke middel. Om maar een voorbeeldje te noemen, het alcoholgebruik onder de jongeren is ook niet minder geworden sinds zware alcoholische dranken niet meer in de supermarkt verkocht worden.
Helaas is de oorzaak iets moeilijker te achterhalen, laat staan dat er op politiek niveau er iets aan kan worden gedaan

swake

CiteerEn zelfmoord... Sorry... Maar ik vind iemand die zelfmoord pleegt op wat voor manier dan ook een zwakkeling! Zelf je problemen niet aangaan en andere mensen pijn doen, dan ben je een egoïst in mijn ogen.. En misschien is dit hard en niet aardig, maar het is nu eenmaal mijn mening.

Ben ik volledig met eens.

Iwan



Citaat van: Nu.nl
'Pijnstillers moeten vrij verkrijgbaar blijven'

AMSTERDAM – Een meerderheid van de Nederlanders wil dat pijnstillers zoals paracetamol, naproxen en ibuprofen
vrij verkrijgbaar blijven voor consumenten. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van het Pijnstiller Infocentrum.

Mensen werd gevraagd wat ze ervan zouden vinden als deze pijnstillers niet meer vrij verkrijgbaar zouden zijn,
maar alleen op doktersrecept. Van de ondervraagden geeft 61 procent aan dit een slechte zaak te vinden.
Slechts 23 procent van de Nederlanders zou dit een goede zaak vinden, 15 procent heeft geen mening.

Vrij verkrijgbare pijnstillers worden onderworpen aan zeer strenge controles voordat zij vrij te koop zijn voor consumenten.
Volgens de Geneesmiddelenwet moet elk nieuw geneesmiddel officieel geregistreerd zijn voordat het beschikbaar komt
op de markt. Dit geldt ook voor zelfzorggeneesmiddelen, zoals vrij verkrijgbare pijnstillers. Ook moet er een zeer ruime
ervaring zijn met een geneesmiddel voordat het een vrij verkrijgbaar geneesmiddel wordt.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."