Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Nederlandse gemeenten mogelijk miljoenen kwijt.

Gestart door Iwan, 14 oktober 2008, 19:16:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Allerlei gemeenten zijn mogelijk miljoenen kwijt omdat ze spaarden bij IJslandse banken

Schandalig dat gemeenten ons belastinggeld bij zulke dubieuze instellingen hebben gestald.
0 (0%)
De gemeenten treft geen blaam. De Tweede Kamer had dit gespeculeer nooit mogen toestaan.
1 (20%)
Soms win je, soms verlies je. Als ze een giga-rendement hadden gehaald, zou niemand zeuren.
2 (40%)
Anders, namelijk ...
2 (40%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan

Nederlandse gemeenten hebben zo'n 85 miljoen euro aan deposito's uitstaan op IJslandse rekeningen.
De provincie Groningen hoopt zo'n 30 miljoen terug te krijgen, het waterschap Roer en Overmaas 5 miljoen euro
en de kerncentrale Borssele 25 miljoen. Dat is heel veel geld en de lijst zal waarschijnlijk nog niet compleet zijn.

Gedupeerde gemeenten en provincies:
Noord-Holland
100 miljoen
Provincie Groningen
  30 miljoen
Amstelveen
  15 miljoen
Pijnacker/Nootdorp
  12 miljoen
Goes
  12 miljoen
Den-Haag
  10 miljoen
Texel
    8 miljoen
Opmeer
    7 miljoen
Roer en Overmaas
    5 miljoen
Alphen aan den Rijn
    3 miljoen
Veere
    3 miljoen
Zundert
  2,5 miljoen
Asten
    1 miljoen
Woudenberg
    1 miljoen

Wat vind je ervan dat verschillende Nederlandse gemeenten mogelijke miljoenen zijn kwijt geraakt
omdat ze spaarden bij IJslandse banken? Zijn gemeentelijke, regionale en provinciale overheden
gewoon dom geweest?

Moet het consequenties hebben dat Nederlandse gemeenten waarschijnlijk zoveel geld zijn kwijtgeraakt?
en zo ja waar zouden die consequenties dan uit moeten bestaan?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

attje

Hmmm, zo te zien gaan de belastingen volgend jaar weer flink omhoog   >:(
Vind het eigelijk wel de schuld van de mensen die het erop hebben gezet. Meer rente betekend meer risico's. En wie kan er weer voor opdraaien? Juist
In theorie is de theorie gelijk aan de praktijk, maar in de praktijk is dat niet zo

Kim

Burgemeester Leers van Maastricht is verstandig geweest! :D

TimT

Ik vind dat de Tweede Kamer nooit had mogen toestaan dat gemeentes geld hadden moeten plaatsen op Buitenlandse rekeningen. Had de eigen banken aangesproken. We betalen daarvoor nu de prijs. Of geld ooit terugkomt dat is twijfelachtig.
En ik prijs mijn Gemeente Borsele met Financiën wethouders Vollaard, Vermeu-Vermeu en de Bruin dat ze nimmer hieraan hebben gedaan. 

DonWoozy

sowieso vind ik het een beetje vreemd waarom geld uit Nederland in IJsland op de bank moet staan wij hebben
hier in Nederland toch genoeg banken waar het geld kan worden ondergebracht!

TimT

Inderdaad ik vind dat het nooit had mogen gebeuren. Wij in Nederlanden hebben inderdaad genoeg banken die duidelijk onder veel meer toezicht staan. Met gemeentegeld moet je goed en duurzaam omgaan. En van de staat ijsland kan je schudden dat je nog een cent terug krijgt, want die is praktisch bankroet. (Misschien kunnen we kopen op Ebay)

Iwan

Moeilijk moeilijk moeilijk. Ook ik vind het vreemd dat Nederlandse gemeentes en provincies
hun geld bij buitenlandse banken hebben ondergebracht omdat het het geld van de belastingbetaler is
en ze daar dus geen risico mee mogen lopen. Aan de andere kant had deze bank een A-Rating,
wat er op neer kom dat volgens de Nederlandse overheid dit een veilige kredietwaardige bank was.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Ik denk dat gemeenten het ergens anders gezet hebben, voor wanneer het fout zou gaan in Nederland. Dan hadden ze iig het geld dat in IJsland stond nog achter de hand.

TimT

Ik vind dat we intern gemeentelijk geld en geld van de provincie, waterschap binnen banken moeten houden van Nederlandse afkomst. Stimuleert ook de eigen economie denk ik. Het risico is duidelijker ook minder dat heeft zich nu al bewezen, de banken in IJsland staan onder te weinig toezicht en de Nederlandse bank greep te laat in. Dit heeft de belastingbetaler hard geraakt en de gemeentes. Want vergeet niet dat miljoenen van onze centen zijn die nu in rook zijn opgegaan. Daarom ben ik voor een realistisch economisch fiscaal plan waarin er een goede solide manier is om het geld opzij te zetten binnen banken die onder strakke controle staan van de Nederlandse bank. Want geld opzij zetten voor als het fout gaat in Nederland is nu één van de redenen, waarom het bij sommige gemeentes nu ook fout zal gaan. 

Iwan

DEN HAAG - De gemeenten en provincies die miljoenen euroââ,¬â,,¢s kwijt dreigen te raken bij banken uit IJsland
en de Verenigde Staten, hebben geen wetten en regels overtreden. Dat is gebleken tijdens overleg
dat staatssecretaris Ank Bijleveld van Binnenlandse Zaken dinsdag met hen heeft gevoerd.

Bijleveld heeft met gemeenten, provincies en waterschappen afgesproken dat ze samen zullen optrekken met claims
tegen banken uit IJsland en het land zelf. Daarnaast zal de rijksoverheid de benodigde informatie verstrekken
aan de lagere overheden, die werden aangetrokken door de hoge rentes in IJsland.

Vijftien gemeenten, twee provincies en een waterschap hebben samen ruim 225 miljoen euro uitstaan bij Lehman Brothers,
Landsbanki Islands en Kaupthing HF Investment Bank, die door de kredietcrisis in de problemen zijn gekomen.





Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."