Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Witte wijn ook goed

Gestart door Iwan, 15 oktober 2008, 19:05:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

Rode wijn beter dan witte wijn voor je lijf? Toch niet, blijkt uit Amerikaans onderzoek.
Witte wijn biedt dezelfde gezondheidsvoordelen voor het hart als rode wijn.

Lang werd gedacht dat de stof resveratrol (een zogeheten polyphenol) verantwoordelijk is
voor het feit dat rode wijn het hart beschermt. Deze stof vindt men in de schil van de druif
en daardoor niet in witte wijnen. Deze worden immers gemaakt van het vruchtvlees, het pulp,
en niet van de schil van de druif.

Uit het onderzoek, uitgevoerd bij ratten door moleculair biologen van de Geneeskunde Faculteit
van de Universiteit van Conneticut, blijkt nu echter dat ook witte wijn het hart beschermt
tegen schade bij een hartinfarct. In het vruchtvlees van de druif bevinden zich namelijk
andere polyphenolen (tyrosol and hydroxytyrosol) die eenzelfde reactie in het hart teweegbrengen.

Een of twee glaasjes Chardonnay per dag hebben dus hetzelfde effect als rode wijn.




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

als ik moet zeggen of iets gezond is kijk ik gewoon of de grondstoffen grotendeels uit de natuur komen,
zodra dat het geval is dan kan het product, bij normaal gebruik natuurlijk, eigenlijk niet heel erg ongezond
zijn voor je.