Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Aspirant omroepen

Gestart door Iwan, 25 april 2009, 02:54:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Welke aspirant omroep(en) moeten in het publieke bestel (blijven)?

Llink moet blijven, omdat ...
0 (0%)
Wakker Nederland moet erin, omdat .....
1 (33.3%)
PowNed! moet erin, omdat .......
1 (33.3%)
Geen van boven genoemde.
2 (66.7%)
Er mogen wel wat omroepen uit het bestel.
2 (66.7%)
Anders, namelijk.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 3

Iwan

LLiNK
LLink is een Nederlandse publieke omroep. De omroep besteedt aandacht aan
maatschappelijke onderwerpen op het gebied van economie en ecologie,
de rechten van mens en dier en aan de tegenstelling tussen welvaart en armoede
in deze wereld. Zij maakt daarbij gebruik van de media (internet, radio, televisie)
en wil zo een dialoog aangaan met haar lezers, kijkers en luisteraars.

Wakker Nederland
Hoewel de Telegraaf via Geenstijl-omroep PowNed al mee wil doen in Hilversum,
is de krant met Wakker Nederland zelf ook een omroep gestart. In no-time had
de omroep de benodigde 50.000 leden bij elkaar. Zij willen een omroep
die 'weet wat er in Nederland leeft en, net als De Telegraaf, op nuchtere
en herkenbare wijze de stand van zaken in de samenleving bespreekbaar maakt'.

PowNed
Het weblog Geenstijl heeft al veel kritiek geuit op de Nederlandse Publieke Omroepen.
Om de omroepen te laten zien hoe het volgens hen beter kan, komt Geenstijl
nu met een eigen omroep: PowNed. PowNed wil een einde maken aan de
'vooringenomen journalistiek en de overvloed aan politiek correcte programma's'.

Wakker Nederland & Powned zijn de enige nieuw op te richten omroepen die het
benodigde aantal leden hebben kunnen werven om de status van Aspirant Omroep te verkrijgen.
Voor 1 januari beslist minister Plasterk of de nieuwe omroepen het recht krijgen
om in september 2010 te gaan uitzenden met twee uur tv en negen uur radio per week.
Daarvoor wacht hij de adviezen af van het Commissariaat voor de Media, de Raad voor Cultuur
en de raad van bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep. Hij mag van een eventueel
negatief advies afwijken en de omroepen zelf een zendmachtiging te geven.

Wakker Nederland en PowNed moeten ook toegevoegde waarde hebben,
financieel gezond zijn en een bestuur hebben onafhankelijk van een commerciële partij.
Beide omroepen zijn gelieerd aan De Telegraaf.
Daar moeten ze bestuurlijk en financieel totaal onafhankelijk van zijn.


Het voortbestaan van de publieke omroep Llink staat op losse schroeven.
Volgens een onafhankelijke commissie onderscheidt Llink zich onvoldoende
van de andere omroepen, ook niet op de eigen speerpunten zoals duurzaamheid
en mensenrechten. Daarom adviseert de commissie om Llink geen definitieve erkenning te geven.

Op 19 februari 2009 heeft LLink uitstel van betaling aangevraagd. Dit is een primeur
voor een publieke omroep. Ook heeft het Commissariaat voor de Media de NPO
opdracht gegeven te stoppen met het financieren van de omroep totdat er meer
duidelijk is over de financiële situatie van de omroep. Uiteindelijk bleek er een tekort
te zijn van een miljoen op een budget van 8 miljoen. Deze geldproblemen leidden
volgens directrice Tanja Lubbers tot het vertrek van financieel directeur Chris van Oosterzee,
die echter al 4 maanden daarvoor vrijwillig was vertrokken en zelf beweerde
niets te weten van financiële problemen ten tijde van zijn vertrek.

Een van de redenen van de financiële perikelen was het salaris van Floortje Dessing,
met 200.000 euro ver boven de Balkenende-norm, en de hoge productiekosten van
het programma 3 op Reis. Op 19 maart werd daarom besloten dat als bezuiniging
dit programma zou verdwijnen en dat presentatrices Froukje Jansen en Floortje Dessing
de omroep zouden verlaten.



Moet Powned! en/of Wakker Nederland toegelaten worden
tot het publieke bestel en moet Llink blijven??
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Nevyn

Van mij mogen ze weg, in mijn ogen hebben ze weinig tot geen toegevoegde waarde.

Kim

Zelfde mening als Diaan.

Iwan

Llink mag van mij wel weg, kijk er toch nooit naar.
Powned! en Wakker Nederland zijn nog niet met uitzenden begonnen dus daar heb ik nog
niet echt een mening over. Ik hoop wel dat wel Powned! betere programma´s gaat maken
dan die wekelijkse uitzending die ze bij Veronica hadden anders zie ik niet het nut in dat
ze een aspirant omroep worden. Dan kunnen ze net zo goed een serie programma´s maken
voor BNN en die daar uitzenden. Ook mogen er wel wat oproepen van mij uit het bestel.
Veel van die omroepen maken programma´s die volgens mij best bij andere omroepen
kunnen worden uitgezonden en als omroep voegen ze volgens mij niets toe aan het bestel.
Wakker Nederland mag het van mij wel gaan proberen, al schrok ik wel een beetje toen ik
de mensen achter Wakker Nederland bij Pauw en Witteman zag een tijdje terug.
Ik kreeg nou niet meteen de indruk dat dat mensen waren die hoogstaande tv gingen maken.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Omroep LLiNK houdt vanavond een protestactie in Den Haag. Medewerkers en sympathisanten
beginnen om 5 voor twaalf vannacht met het oplezen van de 153.000 namen van alle leden.
De actie gaat door tot morgenochtend.

Twee weken geleden werd bekend dat LLiNK waarschijnlijk uit het omroepbestel zal verdwijnen
na een vernietigend advies van o.a. de Nederlandse Publieke Omroep.

Kijkcijfers
De omroep is het niet eens met het advies."Het ontbreekt aan een deugdelijke analyse.
De volledige programmering van LLiNK wordt weggezet als eenzijdig en belerend, met een aantal suggestieve
en onjuiste opmerkingen over een drietal tv-programma's. In de adviezen van de Raad van Cultuur
en het Commissariaat voor de Media worden de radioprogramma's zelfs in het geheel niet beoordeeld,
terwijl deze ruim 80 procent van alle zendtijd omvatten. Enkel kijk- en luistercijfers lijken een rol te spelen,
en ook daar ontbreekt een grondige analyse.
"





©spitsnieuws.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

DEN HAAG - De nieuwe omroep WNL wordt toegelaten tot het publieke bestel. Dat heeft minister Plasterk (Media)
woensdagmiddag bekendgemaakt in Nieuwspoort in Den Haag. WNL mag vanaf september 2010 gaan uitzenden.
De erkenning gaat gelden voor de periode 2010-2015.

Eerder al gaven de Nederlandse Publieke Omroep en de Raad van Cultuur een positief advies over de toetreding
van WNL tot het omroepbestel. WNL vertegenwoordigt volgens de NPO een groep "die onvoldoende gepresenteerd
lijkt te zijn in het opiniërend aanbod van de Publieke Omroep
".

Hoofdredacteur Sjuul Paradijs van De Telegraaf is verheugd over de goedkeuring. "Ik feliciteer in de eerste plaats
de wakkere Nederlanders die lid zijn van WNL. En uiteraard feliciteer ik de voorzitter Fons van Westerloo met dit succes.
Het is ook een felicitatie waard aan Hilversum dat nu echt gaat veranderen
".

Het Commissariaat voor de Media gaf eerder als enige een negatief advies. "WNL heeft nog het nodige te doen
met het aanscherpen van de governance en in de sfeer van ontvlechting van de banden met de Telegraaf Mediagroep
",
luidde het oordeel een maand geleden.

Voorzitter Fons van Westerloo van WNL (voorheen Wakker Nederland), die in het verleden furore maakte bij AVRO, SBS en RTL,
wist de mediawaakhond echter te overtuigen van de toegevoegde waarde van WNL. Volgens Van Westerloo wordt WNL
een omroep wordt voor "conservatief-liberaal ingestelde Nederlanders", die zich in belangrijke mate richt op ondernemend Nederland.

Ook de nieuwe GeenStijl-omroep Powned is toegelaten tot het bestel.
De huidige aspirant-omroep Max heeft een definitieve erkenning gekregen.

LLink
Het doek is gevallen voor Llink. Er is geen plaats meer voor de idealistische omroep in het omroepbestel,
zo heeft minister Plasterk (Media) donderdagmiddag besloten.

Eerder al gaven de raad van bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), de Raad van Cultuur
en het Commissariaat voor de Media een negatief advies over de omroep.

"De ambitie om internet op een nieuwe manier te gebruiken, is inhoudelijk en wat betreft bereik niet gelukt",
aldus Plasterk. "Ook hebben de programma's niet de vernieuwing gebracht waarop men had gehoopt.
Ook op bestuurlijk niveau was het onvoldoende
".

Volgens het Commissariaat heeft de omroepvereniging de afgelopen periode "onder de maat gepresteerd".
De Raad van Cultuur stelt dat Llink er niet in slaagt scherpe en sterke journalistiek te maken over de thema's
milieu en duurzaamheid. Daarnaast kampte de omroep al lange tijd met financiële problemen.




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Op lastige vragen zitten ze bij de nieuwe aspirant omroep Powned! niet te wachten.

Met de belofte om een einde te maken aan 'vooringenomen journalistiek en de overvloed aan politiek correcte
programma's', wist Powned! zich een plaatsje te veroveren in het publieke bestel. Maar sinds het vertrek van
anchorman Dominique Weesie lijkt GeenStijl, waar Powned! onderdeel van is, de weg kwijt te zijn.
In vele reportages van Rutger Castricum op GeenStijl is te zien hoe hij (Rutger) aanschurkt tegen met name
Ronald Plasterk (PvdA), Femke Halsema (Groen Links) en Mei Li Vos (PvdA). Van een Powned! die tegen
het zere been van de gevestigde orde aanschopt lijkt geen sprake meer te zijn. Powned! Lijkt juist zijn uiterste
best te doen, om dmv slijmen en likken bij de gevestigde orde, te worden opgenomen in de eens zo vervloekte
en beschimpte gevestigde orde. Zo heeft Rutger er in zijn reportages weinig moeite mee om de achterban van
Powned! en Geenstijl bij zijn nieuwe vrienden van GL en de PvdA weg te zetten als domme rechtse tokkies die
een potentieel gevaar zouden kunnen vormen voor de maatschappij. Kritische vragen over waar de rebelse
houding blijft worden afgestraft met een ban op GeenStijl en zustersite SpitsNieuws. Inmiddels lijkt GeenStijl
rechts te worden ingehaald door de 'oude media' als Het Parool en ontworsteld bv de Volkskrant zich meer
en beter aan het politiek correctisme dan GeenStijl. En ook 'linkse' columnisten als Carel Brendel, laten zien
dat ze evenwichterig en onafhankelijker zijn in hun berichtgeving dat GeenStijl. Waar GeenStijl de indruk probeert
te wekken, met een reportage over de demonstratie van de PVV-aanhang tegen het proces tegen Wilders,
dat diens (Wilders') achterban enkel bestaat uit 'domme schreeuwers' door selectief demonstranten te interviewen
die in dat beeld passen. Komen zowel het Parool als eerder genoemde columnist Brendel met een evenwichtiger beeld.
Namelijk die van bezorgde burgers die niet weten hoe ze om moeten gaan met een Nederlandse samenleving die
steeds meer van ze vervreemd raak door o.a. (religieuze) invloeden vanuit andere culturen die ze niet begrijpen.

Toch jammer, GeenStijl zou Hilversum veranderen dmv Powned!,
maar het is juist GeenStijl die veranderd is door Hilversum.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Gordon vindt PowNed ronduit belachelijk

HILVERSUM - PowNed hoort niet thuis in het Nederlandse publieke bestel. Wakker Nederland wel,
want zij willen mensen alerter maken, terwijl Powned alleen maar puber-tv is, aldus Gordon.

Gordon vindt het ronduit belachelijk dat PowNed, de televisievariant van Geenstijl,  in het publieke bestel  komt.
"Dat zet toch aan tot het kweken van haat. Wat is hun boodschap eigenlijk?" vraagt Gordon zich hardop af
in de Veronica gids."Ze moeten het venijn eruit halen en kappen met die puber-tv."

Irene Moors  heeft wel bewondering voor de lef,  maar is geen fan van Geenstijl. "Ik hoop echt dat het geen afzeik-tv wordt".
Eddy Zoëy daarentegen hoopt dat PowNed dezelfde impact heeft als destijds BNN.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik begin ook steeds minder te zien in Powned!
Deden ze in het verleden, toen GeenStijl nog echt Geen Stijl was, hun best om tegen de gevestigde orde
en de heilige huisjes te schoppen, tegenwoordig doen ze vooral hun best om salonfähig en om smaak- en kleurloos te zijn.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."