Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Berekenen kosten en baten van allochtonen

Gestart door Iwan, 23 juli 2009, 09:55:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Het berekenen van de kosten en baten van allochtonen gaat te ver.

Eens, ...
1 (20%)
Oneens, ....
4 (80%)
Anders, namelijk ....
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4

Iwan

De PVV in de Tweede Kamer wil precies weten hoeveel geld allochtonen de Nederlandse staat kosten
en hoeveel ze opbrengen. De partij heeft een groot aantal ministeries gevraagd een kosten-batenanalyse
uit te voeren. Zo moet het ministerie van Onderwijs van de PVV inzicht geven in de budgetten
die specifiek worden gespendeerd aan allochtone leerlingen en aan het ministerie van Sociale Zaken
is gevraagd hoe het zit met uitkeringen.
Gaat het berekenen van de kosten en baten van allochtonen te ver?
Of is het een goede manier om inzicht te krijgen in wat de staat kwijt is aan allochtonen?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Alleen de VVD steunt de vraag van de PVV over een kosten-baten-analyse van allochtonen in Nederland.
Alle andere partijen wijzen zo een analyse principieel af. PVV-Tweede Kamerlid Sietse Fritsma heeft alle
bij allochtonen betrokken ministeries gevraagd om de kosten in kaart te brengen.
Dat blijkt uit een rondgang langs de partijen schrijft dagblad Trouw woensdag.

Toenemende immigratie
Alleen de VVD steunt de vragen van de PVV. 'De kosten lopen op omdat de immigratie weer toeneemt.
Waarom zou je kosten en baten van allochtonen dan niet in kaart brengen?
' zegt VVD-Kamerlid Paul de Krom.

PvdA en SP noemen het verzoek van Fritsma een gebrek aan solidariteit, wanneer de economische bijdrage
van een bevolkingsgroep een rol gaat spelen. PvdA-Kamerlid Kadija Arib noemt het verzoek aan het kabinet bovendien
'onbeschaafd en onethisch'.

Tegenstelling
GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema vindt het 'een idiote gedachte om de waarde van mensen
in geld uit te drukken
'. D66-leider Alexander Pechtold noemt de vragen 'volstrekt onzinnig'.

Ook Trots op Nederland van Rita Verdonk zit niet te wachten op gedetailleerde rekensommen over allochtonen.
Dat de PVV nu de kosten van één bevolkingsgroep in kaart wil brengen is volgens de partij 'niemand mee gebaat'.
'Ik denk dat je daarmee een tegenstelling aanwakkert die niet nodig is', zegt de woordvoerder van Trots op Nederland tegen Trouw.




©elsevier.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ze berekenen tegenwoordig overal de kosten en baten van; bejaarden, werkelozen, deeltijdwerkers dus het berekenen
van de kosten en baten van allochtonen klinkt dan niet zo raar, ik vraag me alleen af wat de nut is van zo'n onderzoek.

Ik heb gestemd op eens, omdat het volgens mij alleen maar geld kost om zo'n onderzoek uit te voeren
en je aan de uitkomst niet veel hebt, je weet dan wat allochtonen de Nederlandse samenleving kosten
en wat ze opbrengen, maar wat moet je met die gegevens?
Misschien eerst een kosten en baten onderzoek naar het kosten en baten onderzoek?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Tyz

Oneens gestemd; Ook alllochtonen zijn een groep. Alleen zorgen ze voor overlast ipv achter de geraniums zitten, in vergelijking tot bejaarden.

Kan hier niet over oordelen want ik ben bevooroordeeld.

Iwan

AMSTERDAM - Immigratie heeft ons land de afgelopen veertig jaar meer dan 200 miljard euro gekost.
Dit jaar was er 12,7 miljard euro mee gemoeid.

Dat stelt Elsevier op basis van eigen berekeningen. Het opinieblad heeft diverse uitgaven van ministeries
onder de loep genomen, naar aanleiding van de poging van de PVV om achter de kosten van niet-westerse
allochtonen te komen. Het blad maakte onder meer gebruik van een onderzoek 'Immigration and the Dutch Economy'
van het Centraal Planbureau (CPB) uit 2003. Het CPB stelde dat een niet-westerse immigrant die bij binnenkomst
25 jaar oud is, over de gehele levensloop gemiddeld 43.000 euro zou kosten. Daarbij hield het CPB rekening
met de kosten voor onder meer zorg, onderwijs, pensioenen en sociale zekerheid, die groter zouden zijn
dan de extra belasting- en premie-inkomsten. Per jaar zou dat neerkomen op 3000 euro aan kosten.

Kostbare zaak
Elsevier maakt daar, gelet op de huidige waarde van de euro, 3400 euro per jaar van. Aangezien er momenteel
in Nederland 1,8 miljoen niet-westerse allochtonen zijn, zou dat betekenen dat de totale kosten 6,1 miljard euro bedragen.
Het blad heeft daarnaast gekeken naar kosten bij diverse ministeries, zoals dat van Justitie, Binnenlandse Zaken,
en Wonen, Wijken en Integratie en er een eigen rekensom op toegepast. "De uitkomst van de berekeningen
is natuurlijk niet heel precies
", bekent Elsevier. "Maar vaststaat dat de grootscheepse immigratie uit andere
continenten van de afgelopen decennia een kostbare zaak is geweest en nog lang kostbaar zal blijven.
"
Het CPB kon gisteren nog niet reageren op de berekening van Elsevier.

PVV-Kamerlid Fritsma was niet bereikbaar voor commentaar. De VVD liet weten zelf bezig te zijn met een onderzoek
naar de kosten van kansarme immigranten. "Wij zijn ook benieuwd naar de berekeningen, maar niet op de manier
van de PVV
", aldus VVD-Kamerlid De Krom. "Je moet kijken waar de problemen liggen en dat is bij de kansarme migranten.
We weten dat het miljarden per jaar kost, maar we willen dat het allemaal een stuk preciezer duidelijk wordt.
"




Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

DEN HAAG - Het kabinet probeert nog deze maand antwoord te geven op vragen van de PVV
over de kosten van migratie. "We willen snel en duidelijk antwoord geven."

Dat zei minister Eberhard van der Laan (Integratie) vrijdag na afloop van het kabinetsberaad.
"We accepteren de beperking die beantwoording op korte termijn met zich meebrengt",
aldus de bewindsman. "Je kan hier ook jaren op studeren."

De bewindsman kondigde aan dat het kabinet bij de beantwoording van de vragen zal kijken
naar de kosten en opbrengsten van het migratiebeleid. Van der Laan is niet van plan te praten
"over wat de kosten en baten van mensen zijn".

De PVV heeft vrijwel alle ministeries vragen gesteld over de kosten van migratie.
De ministersploeg heeft vrijdag afgesproken hoe de bewindslieden die zullen beantwoorden.





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

AMSTERDAM - De SP vindt dat de PVV antwoord moet krijgen van het kabinet op haar vragen
over de kosten van niet-westerse allochtonen. ,,Als oppositie heb je recht op informatie",
zei SP-fractieleider Agnes Kant zondag in het tv-programma Buitenhof.

Minister Eberhard van der Laan (Integratie) zei vrijdag dat het kabinet ,,geen boekhouding bijhoudt"
van de groepen in de samenleving, en ,,niet geïnteresseerd is in wat een individu kost."
Het is volgens Kant niet aan het kabinet om te bepalen of Kamervragen moeten worden beantwoord.

Ze nam wel afstand van de mogelijke bedoelingen van de PVV van Geert Wilders met de cijfers en
berekeningen en begrijpt de argwaan daarover. ,,Hij zet groepen weg." Er zijn volgens Kant ook al
de nodige onderzoeken gedaan naar de baten van bijvoorbeeld de komst van gastarbeiders.
Maar dat mag geen reden zijn voor het kabinet om onderzoek te weigeren, aldus de SP-fractieleider
in de Tweede Kamer.

Indirect is Kant daarmee tegen het onafhankelijk onderzoek dat de PVV nu eist. Zij is niet de enige.
Het CDA pleit voor meer gerichte vragen over de kosten van gezins- en huwelijksmigratie in plaats
van algemene vragen, aldus fractiewoordvoerster Mirjam Sterk.

,,Het kabinet moet daarop antwoorden. Of die antwoorden bevredigend zijn is aan Geert Wilders."
Paul de Krom (VVD) wil meer kijken naar de kosten van kansarme migratie om die instroom daarvan
met maatregelen in te dammen. Hij wacht overigens af wat de PVV nu precies wil na de opstelling
van het kabinet.





©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik heb gisteren Pauw en Witteman gezien en ik moet zeggen ik sta helemaal achter dhr Eberhard van der Laan
(Minister van Wonen, Wijken en Integratie). Hij heeft volkomen gelijk als hij zegt dat je een individu niet
moet proberen langs de euro-meetlat te leggen. De waarde van mensen is niet uit te drukken in geld
en dat moet je ook niet proberen. Het uitrekenen wat een mens de samenleving kost of opbrengt is
moraal verwerpelijk! Ik schaar me als 1 man achter Eberhard en als teken van mijn solidariteit met hem
en zijn doel, mensen niet in geld uit te drukken, weiger ik in het vervolg om mijn belastingformulieren
in te vullen, het is immers verwerpelijk om te willen weten wat een mens kost/opbrengt voor de maatschappij.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Hij zegt wel zo mooi dat hij geen kostenplaatje aan mensen wil hangen, maar ondertussen doet hij dat toch.

Kijk maar naar de ouderen.
Waarom kunnen ze daarvan wel zeggen wat de kosten daarvan zijn (vergrijzing) of van de Whajongers, de WAO'ers, de WW'ers en ga zo maar door? Daar kunnen ze tot mijn verbazing wel een kostenanalyse van naar buiten brengen wat die mensen ons allemaal kosten.

Dat zijn toch ook bepaalde groepen in de maatschappij waarvan alles berekend wordt en bijgehouden?

Dus waarom niet van de Alochtonen, omdat daar nog steeds een soort van taboe op rust, of maatschappelijk gezien niet netjes.

Dus laat die meneer Eberhard niet zo schijnheilig doen en gewoon met die cijfers naar buiten komen net zoals ze zo graag met de cijfers van bovenstaande groepen naar buiten komen
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

TimT

Zijn departement is niet verantwoordelijk voor berekenen van kosten van ouderen, dat hebben vorige ministers gedaan. Deze Ministers, kiest voor een andere manier van werken. En ik prijs Eberhard voor de manier waarop hij dat doet. Het is alsof je een kind een geweer geeft. De cijfers in de hand van de PVV is een vuurwapens op allochtonen. Maar in plaats van kogels worden ze doodgegooid met cijfers, ze krijgen een nationaal schuldgevoel aangepraat hoeveel ze kosten en het polariseert alleen de verhoudingen tussen autochtoon en allochtoon. Eberhard doet hier niet aan mee.
Maar het is gewoon een debacle eerste klas. De beelden op Politiek 24 en het nieuws waren zo glashelder. De PVV is uit op één ding en dat is munitie.   

Dity


Dat meneer Eberhard niet verantwoordelijk is voor de cijfers van de andere mensen ben ik met je eens, dat had ik even anders neer moeten zetten.

Maar bij mij rijst nu de vraag: stel de SP of de VVD of eender wat voor partij had dit gevraagt. Zou hij dan wel met de cijfers naar buiten zijn gekomen?

Nu is het toevallig de PVV die hierom vraagt. Zou dat misschien te maken hebben dat de heer Wilders het altijd heeft voorzien op de alochtonen? Of tenminste de criminele alochtonen?

Hij heeft voor het reces aangekondigt dat hij met duidelijke cijfers zou komen en nu laat hij het afweten. En dat gebeurd een beetje te vaak in Den Haag.
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Iwan

Citaat van: Telegraaf
Wetenschap wil niet weten wat immigratie kost

AMSTERDAM - De Nederlandse wetenschap wil niet weten wat de immigratie kost.
Dat concludeert onderzoeker Jan van de Beek van de Universiteit van Amsterdam
in een proefschrift dat hij onlangs verdedigde. Niet iedereen is blij met zijn bevindingen.

"Bent u soms extreem rechts?" Die vraag werd Jan van de Beek gesteld door een van zijn collega's
na afloop van een presentatie. Zijn onderzoek raakte kennelijk een gevoelig punt, want het overkwam hem
meerdere malen dat hij voor nazi of fascist werd uitgemaakt. Zo staat te lezen in een uitgebreid artikel
van de hand van Michel Hoebink op de website van Radio Nederland Wereldomroep.

Bij het voorbereiden van zijn afstudeerscriptie over asielbeleid in 1999 kwam Van de Beek er achter
dat er in Nederland nauwelijks economische gegevens over migratie beschikbaar waren.
Dat was vreemd, want Nederland is sinds de jaren zestig een immigratieland bij uitstek.
Hij besloot in een promotieonderzoek uit te gaan zoeken waarom dat zo was.

Politiek correct
Wat bleek? Vanaf de jaren zeventig werd er in Nederland vrijwel geen onderzoek gedaan
naar de kosten en baten van immigratie. Ook werden er van overheidswege geen statistische gegevens
verzameld, bij-voorbeeld over werkloosheid en uitkeringsgebruik onder migranten.
Vanaf begin jaren tachtig was dat gebrek vooral gemotiveerd door wat later 'politieke correctheid' is gaan heten.

Van de Beek zelf mijdt in zijn proefschrift de term 'politieke correctheid'; hij geeft de voorkeur
aan de academische term 'moral reading': "Wat er in feite gebeurde is dat wetenschappelijke
kennis niet meer beoordeeld werd op haar waarheidsgehalte, maar op het verwachte sociale
en politieke effect. Dat is ontluisterend als je je bedenkt dat het wetenschappelijk bedrijf pretendeert
alleen de waarheid na te streven.
"

De migratie uit niet-westerse landen, heeft volgens Van de Beek Nederland weinig opgeleverd.
"In een kenniseconomie als de onze heb je nu eenmaal weinig aan laaggeschoolde migranten.
Als er meer onderzoek was gedaan, dan waren we waarschijnlijk al lang geleden tot de conclusie gekomen
dat we moeten selecteren op opleidingsniveau. In vergelijking met andere westerse landen
blijkt nu dat migranten in Nederland het heel slecht doen op de arbeidsmarkt.
"

Geert Wilders
Toch wil hij zeker niet in het kamp van de populistische politicus Geert Wilders geplaatst worden.
"Wilders bedreigt met zijn oproep tot deportatie van miljoenen moslims de Nederlandse rechtsstaat.
Maar ik denk wel dat er een verband is tussen de neiging van onze elites om allerlei dingen niet te willen weten
en het succes van zijn PVV vandaag. Onderzoek naar de economische effecten van migratie zou de
politieke spanningen in Nederland kunnen verminderen.
"

In 2009 eiste PVV leider Geert Wilders van de regering een kosten- en baten onderzoek van de migratie naar Nederland.
Het kabinet weigerde. "Allochtonen zijn leden van onze samenleving", schreef minister Van der Laan van Integratie toen
in een reactie. "Hun aanwezigheid laat zich niet reduceren tot een simpele optel- en aftreksom langs de meetlat van de euro."
Wilders concludeerde daarop dat "de burger blijkbaar niet mag weten wat de massamigratie kost." Zelf becijferde de politicus
dat de komst van niet-westerse allochtonen Nederland zo'n honderd miljard euro armer heeft gemaakt...
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan



Citaat van: AD.nl
Immigratie kost samenleving jaarlijks 7,2 miljard

ROTTERDAM - De immigratie van niet-westerse allochtonen kost de Nederlandse samenleving 7,2 miljard euro per jaar.
Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd onderzoek dat economisch onderzoeksbureau Nyfer in opdracht van de PVV-fractie
in de Tweede Kamer heeft gedaan.

Nyfer baseert de berekening op een jaarlijkse netto-instroom van 25.000 immigranten en eenzelfde aantal nakomelingen.
Volgens de onderzoekers maken deze allochtonen meer gebruik van collectieve voorzieningen en betalen ze minder belastingen
en premies dan de gemiddelde Nederlander. Ook zitten ze vaker in de bijstand en hebben ze vaker een arbeidsongeschiktheids-
en werkloosheidsuitkering. Ook zijn ze oververtegenwoordigd in de criminaliteit, wat tot extra kosten leidt.

Schokkend
PVV-leider Geert Wilders noemt de uitkomsten van het onderzoek schokkend.
Hij had Nyfer gevraagd de kosten van immigratie te onderzoeken, nadat toenmalig integratieminister Eberhard van der Laan
vorig najaar naar het idee van Wilders onvoldoende had geantwoord op de vraag ernaar.

De PVV is blij dat de belastingbetaler nu eindelijk inzicht krijgt in wat er met zijn geld gebeurt, aldus Wilders.
,,Tien jaar ongewijzigd immigratiebeleid betekent het binnenhalen van een rekening die de samenleving op termijn
72 miljard euro kost
'', stelt de PVV-leider. ,,Het feit dat de massa-immigratie ook in financieel opzicht rampzalig is,
bevestigt de noodzaak van maatregelen die de PVV voor ogen heeft, zoals een immigratiestop voor mensen uit islamitische
landen, een beperking van de overige migratie en asielstromen en het voor tien jaar uitsluiten van nieuwe immigranten
van uitkeringen.
''

Pessimistischer
Nyfer zegt dat het onderzoek de conclusie van een soortgelijk onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) uit 2003 bevestigt.
De rekensom van het CPB zou volgens Nyfer nu uitkomen op 6 miljard euro. Volgens de Nyfer-onderzoekers is het verschil
met hun bevindingen (7,2 miljard euro) voor een belangrijk deel te verklaren ,,doordat wij pessimistischer zijn over het tempo
waarin de tweede generatie de achterstand op de arbeidsmarkt inhaalt
''.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn niet-westerse allochtonen mensen die zijn geboren in Afrika,
Latijns-Amerika en Azië of Turkije, of van wie (ten minste een van) de ouders in die landen zijn geboren.
De meesten komen uit Turkije, Marokko, Suriname en de Nederlandse Antillen en Aruba.

PVV discrimineert
In een reactie noemt de antiracismeorganisatie Nederland Bekent Kleur de ideeën van de PVV ,,Eigen-Volk-Eerstpolitiek''.
Ze vindt dat de PVV discrimineert door de grenzen te willen sluiten uitsluitend voor mensen uit landen met een bepaalde godsdienst.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."