Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Weldoorvoede VVD-er eet meer dan college

Gestart door Iwan, 19 augustus 2009, 23:11:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

UTRECHT - Gedeputeerde Joop Binnekamp (VVD) van de provincie Utrecht
heeft afgelopen twee jaar meer etentjes gedeclareerd dan al zijn collega's samen binnen het college.
Dat onthulde RTV Utrecht woensdag in het televisieprogramma U Vandaag. Het programma vroeg
via een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur alle declaraties van het Utrechtse provinciebestuur op.

De verslaggevers van RTV Utrecht worstelden twee verhuisdozen bonnetjes door.
Opvallend was het declaratiegedrag van gedeputeerde Binnekamp. Hij declareerde voor bijna 8000 euro
aan etentjes. Dat is meer dan de andere collegeleden van de provincie Utrecht bij elkaar.

Collega Anneke Raven (CDA) declareerde iets meer dan 40 euro in dezelfde periode. Bart Krol (CDA)
declareerde bijna 1700 euro voor bezoekjes aan restaurants. De commissaris van de Koningin Roel Robbertsen
leverde voor iets meer dan 3000 euro bonnen in bij de provincie voor lunches en diners.

In een reactie liet de provincie het ANP weten dat het bedrag op een declaratie in de eerste plaats
de verantwoordelijkheid van de betrokken bestuurder is. "Declaraties moeten nodig zijn voor het werk
van de bestuurder en het belang van de provincie dienen
", aldus een woordvoerder. De bestuurders
hoeven zich niet te houden aan een maximumbedrag voor bijvoorbeeld een etentje.

Opvallend
Volgens de provincie voldoen de declaraties van Binnekamp aan deze criteria, maar zijn de verschillen
in het declaratiegedrag van de bestuurders opvallend. "Dat is voor Gedeputeerde Staten reden om te kijken
naar meer balans en uniformiteit in het declaratiegedrag van de individuele collegeleden
", aldus de zegsman.

Tussen de declaraties zat ook een bon van een etentje van de VVD-fractie.
"Deze bon is onterecht gedeclareerd en dat is inmiddels rechtgezet", zei de woordvoerder.

De provincie is niet geschrokken van rekeningen van 300 euro voor een etentje.
"Dit soort bedragen komen soms voor, omdat het werk daar soms om vraagt", zegt de woordvoerder
van de provincie. "Laatst hadden we een ontvangst om een succesvolle samenwerking waar
450 arbeidsplaatsen mee gemoeid zijn, te onderstrepen.
" Volgens de provincie wordt de catering
afgestemd op de gelegenheid. "Als we een werkbijeenkomst kunnen regelen met een eenvoudige lunch,
en dat doen we vaak genoeg, dan zullen we dat zeker niet nalaten
", aldus de zegsman.





©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Voor €8000,- ga je toch vermoeden dat het niet alleen om etentjes ging.
De laatste keer dat ik goed uit eten ben geweest met een vriendin was ik €86,- kwijt.
Dat er tussen de declaraties ook een bon zat van een etentje van de VVD-fractie,
wat later recht is gezet, is natuurlijk prima, een foutje kan iedereen maken,
maar ik vraag me wel af of dat 'foutje' recht is gezet voor of na dit 'onderzoek'.
Als het na dit onderzoek was betwijfel ik of het inderdaad een 'foutje' was.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Zakendinertjes zijn belangrijk als je in het openbaar bestuur zit, maar deze bedragen zijn gewoon te idioot voor woorden. Als je dat allemaal bij elkaar optelt, daar kan je mensen die moeten leven van pakketten van de voedsel bank minimaal een half jaar gratis pakketten van geven. Ik vind dat er wetgeving moet komen om een beperking te leggen op het overmatige declaratie gedrag van bestuurders voordat we praktijken krijgen zoals in de UK.

Iwan

Provinciebestuurder Joop Binnekamp (VVD) belooft kritischer naar zijn declaratiegedrag te kijken.
Dat zei hij donderdag naar aanleiding van een onderzoek van RTV Utrecht naar de declaraties
van de provincie. Daaruit bleek Binnekamp bijna achtduizend euro aan luxe etentjes te declareren,
meer dan alle andere gedeputeerden bij elkaar.

Binnekamp zegt dat hij de etentjes kan verantwoorden, maar begrijpt de ophef wel en trekt daar
lering uit. De oppositie komt binnenkort met een voorstel om de declaratieregels te verscherpen.





Ã,©rtvutrecht.ml
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Ik heb geen idee wat 'normaal' is voor een collegeleden om te declareren voor zakendiners,
maar €40,- (€20,- per jaar) lijkt me wat aan de lage kant, €1700,- (dus €850,- per jaar) lijkt me redelijk
en dat een commissaris van de Koningin wat meer onkosten heeft die hij/zij declareert lijkt mij logisch.
€8000,- (€4000,- per jaar) lijkt me erg veel, maar ik ben blij te lezen dat dhr Binnekamp zegt zijn uitgaven
te kunnen verantwoorden, ik hoop ook dat hij dat binnenkort gaat doen (verklaring afleggen).
Hij geeft natuurlijk wel gemeenschapsgeld uit en dan heeft de gemeenschap het recht op een verklaring.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Ik vind dat er betere regels moeten komen om te toetsen of ze wel recht hebben om bepaalde dinertjes te declareren. Want als ik zie €8000,- dan denk ik waar gaat die man eten? Bedoel soms moet je wel naar een sjiek restaurant, maar denk dat voor bepaalde overleggen dat je ook gewoon naar de lokale horeca kan gaan. In onze gemeente gaat het college en de gemeenteraad bijna alleen maar bij lokale gelegenheden eten, omdat dat ook goed is voor de lokale economie en het kleine kernen beleid zoals we dat hier noemen. 

Kim

En dan denk ik....waarom hebben mensen een bord met eten voor hun neus nodig
om te overleggen? Ik heb maandelijks en soms wekelijks vergaderingen en overlegochtenden
in een koffiekamer met niks anders dan een bak koffie en een noteblock.  :-\

Nevyn

Dat is vooral om de sfeer een beetje minder zakelijk te maken, Kim. Maar ik snap jouw punt heel goed, waarom kan het niet gewoon in de vergaderzaal met evt luxe broodjes?
Ik vind het bedrag ook erg aan de hoge kant.

Nu heb ik op school tijdens de les politiek wel eens gehoord dat het sowieso een ramp is met declareren op gemeenten. Ze declareren alles wat los en vast zit en geven het gewoon een andere naam, zodat het niet opvalt. De fraude hiervan is moeilijk aan te tonen..
Helaas weet ik het precieze verhaal niet meer, maar het ging over een burgemeester die in een jaar voor 4 ton achterover had gedrukt..

Iwan

De aanscherping van de regels komt, nadat is gebleken dat het college van Gedeputeerde Staten
enkele duizenden euro's te veel heeft gedeclareerd.  De 'foute' declaraties kwamen aan het licht
nadat de media de bonnetjes van de bestuurders van 2007 tot nu hadden opgevraagd.

Toen de provincie de onkosten aan een extra controle onderwierp en ook de bestuurders zelf vroeg
nog eens naar de bonnetjes te kijken, bleek dat een aantal declaraties ten onrechte was ingediend.
Volgens een provinciewoordvoerder ging het zowel om slordigheden en onopzettelijke dubbele declaraties
als om uitgaven die naar nu blijkt niet noodzakelijk waren voor het uitoefenen van de functie.
De declaraties waren eerder goedgekeurd. "Dat geef alleen maar aan dat de controle inderdaad
beter moet,
" reageert provinciewoordvoerder Hans Albersen.

De hoogtes van de gedeclareerde bedragen variëren sterk. "Daar kun je geen conclusies uit trekken.
De een zit meer in netwerken dan de ander
", meent Albersen die wel erkent dat het declaratiegedrag
van de Limburgse provinciebestuurder weinig uniformiteit vertoont.
"Ook daarom is aanscherping van de procedures en de administratieve verwerking nodig."

Koploper qua declaraties is PvdA-gedeputeerde Bert Kersten. Hij declareerde in de afgelopen drie jaar
een bedrag van ruim 70.000 euro aan reis-, representatie en studiekosten. Zijn partijgenote
Odile Wolfs is goed voor een declaratiebedrag van bijna 60.000 euro. Gouverneur Léon Frissen
declareerde bijna 52.000 euro, oud-deputé Herman Vrehen (CDA) ruim 47.000 euro.
De CDA'ers Ger Driessen, (bijna) 25.000 euro en Noël Lebens, ruim 13.000 euro leverden veel minder
bonnetjes in. Datzelfde geldt ook voor Jos Hessels (CDA), ruim 5.000 euro, maar hij is pas sinds
dit voorjaar in functie.





www.limburger.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Alle partijen blijken gewoon niet de tering naar de nering te zetten als het gaat om hun functie. Het is toch gewoon schandalig in deze tijd, dat politici hun zakken vullen onder de mom van declaraties. Ik vind wel een pluim dat de bestuurders zelf naar het gedrag van hun bonnetjes, alleen trekken ze er ook een les uit?

Alleen de vraag is en ik zit der mee, kan de Minister van Binnenlandse zaken niet regels maken om een soort paal en perk te stellen of moeten overheden (provincies en gemeentes) dit niet zelf regelen?

Iwan

ROTTERDAM - Stefan Hulman heeft in zijn periode als VVD-wethouder in Rotterdam ruim 11.000 euro
aan gemaakte kosten gedeclareerd. Hulman diende tussen 2002 en 2006 vooral bonnetjes van diners in.
Oud-wethouder Sjaak van der Tak (CDA) kreeg met 13.500 euro het meeste geld teruggestort.
Dat blijkt uit een overzicht (2002-2008) dat verantwoordelijk wethouder Lucas Bolsius (CDA) openbaar heeft gemaakt.

Hulman ging na zijn periode in Rotterdam aan de slag als burgemeester in Den Helder.
Daar leidde zijn declaratiegedrag uiteindelijk tot zijn opstappen. Hulman kwam een vertrekregeling
met de gemeente Den Helder overeen.

Rabella de Faria (Leefbaar Rotterdam) vroeg met 743 euro het minste geld terug.
De Faria was wethouder in 2002 en 2003. Leonard Geluk (CDA), die enkele maanden geleden vertrok,
declareerde ruim 9.000 euro. De zittende PvdA-wethouder Dominic Schrijer en Jantine Kriens dienden
voor respectievelijk 1350 euro en bijna 3000 euro aan bonnetjes in.





Ã,©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."