Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Marijke Vos stapt uit de politiek

Gestart door Iwan, 12 september 2009, 12:35:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

AMSTERDAM - De Amsterdamse wethouder Marijke Vos stapt na de gemeenteraadsverkiezingen
in maart 2010 uit de actieve politiek. Dit heeft ze gisteravond aan haar partij laten weten. ,,Na zestien jaar
actief politie bedrijven is het tijd voor een andere stap.
" Daarnaast noemt ze privé-omstandigheden als reden om te stoppen.

Vos is twaalf jaar lid geweest van de Tweede Kamer en was in die rol voorzitter van de Commissie Bouwfraude.
Sinds 2006 is ze wethouder Milieu in Amsterdam. In die hoedanigheid stelde ze de omstreden milieuzone
in de hoofdstad voor, die vervuilende auto's uit de binnenstad moesten weren.

De afgelopen paar jaar zijn niet de meest succesvolle periode uit haar leven geweest.
Ze was formeel de milieuwethouder, maar tegelijkertijd was het Tjeerd Herrema die
de meeste milieu-onderwerpen van het Amsterdamse college verdedigde.

Opmerkelijk is dat Vos anderhalve maand geleden zei ze nog dat ze als raadslid door wilde gaan als verkiezingen.
,,Toen heb ik inderdaad gezegd dat ik verder wilde in de Amsterdamse politiek. Maar ik heb er van de zomer
goed over nagedacht en over gesproken met mijn gezien. Wat ik nu wil is iets anders, maar hopelijk wel iets
met milieu of kwetsbare mensen.
"




©telegraaf.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: Iwan op 12 september 2009, 12:35:22
Opmerkelijk is dat Vos anderhalve maand geleden zei ze nog dat ze als raadslid door wilde gaan als verkiezingen.
,,Toen heb ik inderdaad gezegd dat ik verder wilde in de Amsterdamse politiek. Maar ik heb er van de zomer
goed over nagedacht en over gesproken met mijn gezien. Wat ik nu wil is iets anders, maar hopelijk wel iets
met milieu of kwetsbare mensen.
"
Misschien leuk als ze handelaar in lucht  wordt, daar heeft ze immers al ervaring mee.
Iets met milieu en kwetsbare mensen lijkt mij niets voor haar, op dat terrein heeft ze al genoeg schade aangericht.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Iwan, ik vind schandalig wat je zegt.
Marijke Vos heeft een heleboel goeds gedaan in de politiek. In de kamer heeft ze zich hard gemaakt voor mensen in bij de bijzondere bijstand bijvoorbeeld. Ze heeft die ruimer gemaakt, waardoor tijdens de vorige recessie heleboel mensen toch de eindjes aan elkaar kon knopen. Ik denk dat je te weinig in het werk van deze vrouw hebt verdiept. Ook haar leiderschap tijdens de parlementaire enquêtecommissie naar de bouwfraude was bijzonder groot.
Haar vertrek is een gemis in de politiek.

Kim

Tim, misschien kun jij haar plaats innemen?  :P

Iwan

Citaat van: Wikipedia
In najaar 2006 kwam Vos in opspraak wegens de ramp met het schip Probo Koala.
Dit schip dumpte gif in Abidjan (Ivoorkust), waarna 10 mensen overleden en tienduizenden mensen ziek werden.
Tevoren had het schip de haven van Amsterdam aangedaan; hierbij was de giftige lading eerst afgevoerd,
maar later werd door de gemeentelijke havenautoriteiten toegestaan dat het gif weer in het schip mocht
worden teruggepompt. Vervolgens mocht het schip - met gif en al - de haven verlaten. Na onderzoek erkende
de gemeente Amsterdam dat er fouten waren gemaakt met het schip en dat Marijke Vos als wethouder
verantwoordelijk was. Vos trad niet af en bleef wethouder voor GroenLinks in Amsterdam maar ze legde de schuld
bij haar ambtenaren neer, wat haar weinig sympathie opleverde in het gemeentelijke apparaat.


Later kwam ze wegens milieu hobby-projecten in opspraak en ontsnapte ze aan een motie van afkeuring.
Haar plan om oude auto's uit de binnenstad van Amsterdam te weren bleek op geen enkele wijze
effect te hebben, maar ze hield dit onderzoek onder de pet. Nadat via de pers deze bevindingen
naar buiten kwamen wankelde haar positie.

Daarna kwam ze in de problemen omdat ze met een nieuw initiatief kwam, het opzetten van een
gemeentelijk 'groen' energiebedrijf. Uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers bleek dat het een
slecht plan was, maar Vos liet een bevriende Volkskrant-journalist optekenen dat PWC het energiebedrijf
nodig vindt om de Amsterdamse milieu ambities te realiseren. De Volkskrant journalist was tevens compagnon
op haar Franse wijnboerderij.

Maar inderdaad zich hard maken voor mensen in de bijzondere bijstand en deze ruimer maken
en haar leiderschap tijdens de parlementaire enquêtecommissie naar de bouwfraude,
doen het verantwoordelijk zijn voor 10 doden, tienduizenden zieken en het liegen, bedriegen en verhullen natuurlijk volkomen tenniet.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

TimT

Citaat van: Kim op 13 september 2009, 13:04:05
Tim, misschien kun jij haar plaats innemen?  :P

Ik ben PvdA-er, niet van Groenlinks
Ik vind dat ze op zich dingen goed heeft gedaan. Alleen Iwan, wat bedoel je met 10 doden? Kan je mij wat meer toelichten voordat ik daar een reactie op geef.

Iwan

Citaat van: Tim Traas op 14 september 2009, 18:15:02
Citaat van: Kim op 13 september 2009, 13:04:05
Tim, misschien kun jij haar plaats innemen?  :P

Ik ben PvdA-er, niet van Groenlinks
Ik vind dat ze op zich dingen goed heeft gedaan. Alleen Iwan, wat bedoel je met 10 doden? Kan je mij wat meer toelichten voordat ik daar een reactie op geef.
Het gifschip Probo Koala, link staat in mijn eerste reactie, viel onder haar verantwoordelijkheid.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

josefientje

Hee Tim, eerst ff goed lezen he, en dan pas vragen. Iwan heeft groot gelijk. Enne.....ik dacht dat jij in Kreta zat *G

TimT

Dat was inderdaad haar verantwoordelijkheid,  maar ook van de regering. Genoeg blaam om rond te gaan. Ik denk niet dat we op één persoon moeten schuiven.
Job Cohen is even verantwoordelijk in mijn ogen met dat rot schip.

Nevyn

Iwan, vond jij Wikipedia niet een enorm slechte bron?   ;D

Iwan

Citaat van: Dee-E op 19 september 2009, 19:29:06
Iwan, vond jij Wikipedia niet een enorm slechte bron?  Ãâ€"pf
Voor een journalist en als enige bron wel jah, maar in mijn vorige reactie had ik al naar andere bron
verwezen. (via link)
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."