Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

De wachtgelden voor politici moeten afgeschaft worden

Gestart door Iwan, 14 september 2009, 02:08:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De wachtgelden voor politici moeten afgeschaft worden

Eens, .....
5 (71.4%)
Oneens, ....
0 (0%)
Anders, namelijk ....
2 (28.6%)

Totaal aantal stemmen: 4

Iwan

Duizenden Nederlanders verliezen tijdens de crisis hun baan.
Wat overblijft is een WW uitkering, waar men maar net van rond kan komen.
Best lullig als je beseft dat de politici die deze regels bedacht hebben, zelf niet in de WW terecht komen.
Zodra hun termijn erop zit, houdt de geldstroom nog lang niet op. Zij krijgen riante wachtgelden,
waar ze hun luxe leventje makkelijk mee voort kunnen zetten. De SP wil hier een einde aan maken.

Als het aan hun ligt komen zieke politici in de ziektewet en oud-ministers, kamerleden en bestuurders gewoon in de WW.

Citaat van: WikipediaHet wachtgeld is in Nederland in algemeen een regeling die binnen de overheid gebruikt wordt
voor een uitkering die een (semi-)ambtenaar of overheidsfunctionaris (bijvoorbeeld politicus of bestuurder)
ontvangt na ontslag of bij beëindiging van het (verkiezings-)mandaat, in afwachting van ander werk of een pensioen.

Als men tussen de 1 en 6 jaar achter elkaar in functie was, krijgt men ook tussen de 1 en 6 jaar wachtgeld.
Het is max. 6 jaar ook al was men langer dan 6 jaar in functie



STELLING:De wachtgelden voor politici moeten afgeschaft worden

Wat vind jij?
Ben je het met de SP eens, of verdienen onze regeerhelden wel een extra bonus
en moet het blijven zoals het is?
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Dity

Ik heb ooit een keer het argument gehoord dat een politicus het wachtgeld krijgt mede omdat na 4 jaar de kans bestaat dat hij of zij geen baan meer heeft na de verkiezingen en dat ze daaromdat wachtgeld krijgen. Omdat ze er niet om gevraagd hebben zonder baan te komen zitten.

Maar als het bedrijf waar ik werk zou gaan fuseren en er zou na de fusie geen werk meer voor mij zijn, krijg ik ook geen wachtgeld ondanks dat ik er niet om gevraagd heb zonder werk te komen zitten.

Dus wat mij betreft afschaffen
**************************************
Zo af en toe moet je even pas op de plaats maken anders red je het niet
**************************************

Metalholic

Kunnen toch net zo goed een uitkering krijgen.
Vreemd iets dat wachtgeld.

Sommige bedrijven zijn failliet voor je het weet als werknemer.
Ben je net zo goed het bokje.

WW is toch 70% van je laatst verdiende loon? Is inderdaad aardig minder dan voorheen, maar mensen met een topinkomen houden dan nog aardig over en beschikken over voldoende papieren zo weer aan de bak te komen.

Kim

Wachtgeld zal toch nooit worden afgeschaft. Want wie bepaalt of dat wachtgeld
nodig is? Juist! De mensen die er recht op hebben.  :P

Iwan

Citaat van: Telegraaf.nl
Spookraadslid pikt 20 mille op

NUENEN - Het Nuenense gemeenteraadslid Jirka van der Ven is al sinds 2007 niet meer
komen opdagen bij raadsvergaderingen. De voormalige VVD'ster heeft over de periode
echter wel 20.000 euro aan raadsvergoeding opgestreken.

Daarnaast inde Van de Ven de afgelopen jaren ruim 100.000 aan wachtgeld.
Ze was tot 2007 namelijk wethouder in Nuenen.
Van de Ven moest toen onder druk van haar partij aftreden.
Een jaar later werd ze geroyeerd door de VVD, omdat ze haar raadszetel niet wilde afstaan.

Volgens het Eindhovens Dagblad is Van de Ven één van de langst zittende spookraadsleden van Nederland.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

ik vind dat zo iemand gewoon net als ieder ander zonder werk een uitkering
moet krijgen en het wachtgeld afgeschaft!

Iwan

Citaat van: DonWoozy op  9 februari 2010, 11:50:30
ik vind dat zo iemand gewoon net als ieder ander zonder werk een uitkering
moet krijgen en het wachtgeld afgeschaft!
Mee eens.
Zoals Kim al zegt is wachtgeld een regeling die in stand word gehouden door politici zodat hun werkloze collega's,
en zijzelf wellicht op een bepaald moment, vele jaren door betaald worden met minimaal 70% van hun laatstverdiende inkomen.
Wachtgeld is onrechtvaardig ten opzichte van de miljoenen werknemers, er is dus sprake van rechtsongelijkheid
tussen de 'gewone' werkende burger en de 'werkende' politici.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

Citaat van: NOS/AD
Wachtgeld ex-parlementariërs kost staat €149.000 per maand

DEN HAAG - Tot nu toe komen dertig oud-ministers en oud-staatssecretarissen voor wachtgeld in aanmerking,
veertien van hen maken ook echt gebruik van de regeling. Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van Binnenlandse Zaken
in handen van de NOS.

Na het vertrek van kabinet Balkenende-IV hebben nog eens tien ex-bewindslieden recht op wachtgeld.
De tien kabinetsleden hebben recht op wachtgeld, voor maximaal vier jaar. In het eerste jaar is dat tachtig procent
van het salaris (zo'n 120.000 euro), in de jaren daarna zeventig procent. Zodra ze een nieuwe baan hebben,
wordt het nieuwe inkomen met het wachtgeld verrekend. Van de oud-bewindslieden keren de ministers Rouvoet
en Verburg terug in de Tweede Kamer. Dat geldt ook voor staatssecretaris Bijleveld, maar zij wordt per 1 januari
Commissaris van de Koningin in Overijssel.

Dan blijven er zeven aftredende bewindslieden over van wie vooralsnog niet bekend is wat ze gaan doen:
premier Balkenende en de ministers Hirsch Ballin, Eurlings, Klink, Van der Hoeven, Van Middelkoop en Huizinga.

Rel
Ondertussen is er in stadsdeel Centrum, Amsterdam, een rel ontstaan over het wachtgeld van voormalige GroenLinks-
wethouders Wil Codrington en Loes de Jong. Beide ex-bestuurders claimen sinds hun aftreden het volledige bedrag
aan wachtgeld.

Uiterst opmerkelijk zijn de betalingen van wachtgeld aan Codrington. Zij nam vorig jaar zelf ontslag
voor een goede baan in Suriname. Sinds 1 februari dit jaar werkt ze daar als bestuursadviseur onderwijs.

De Jong, die een eigen adviesbureau heeft, volgde Codrington op en zat nog geen vier maanden op de plek van wethouder.
Voor die paar maanden kan ze in totaal bijna 200.000 euro aan wachtgeld claimen.

Vooral bij SP en VVD is de zaak in het verkeerde keelgat geschoten. Vier maanden geleden maakte de SP al kritische
opmerkingen over de gebruikmaking van wachtgeld door de voormalige bestuurders. Er werd de afgelopen maanden
duister over gedaan.

"Moreel is het verwerpelijk", vindt Nelly Duijndam (SP). "Beide zaken zijn maatschappelijk niet uit te leggen.
Codrington is uit eigen beweging weggegaan uit het stadsdeel. Dan moet je geen wachtgeld claimen.
"

Pikant is bovendien dat Codrington vorig jaar een dienstreis maakte naar Suriname.
Duijndam: "We hebben er toen enorm naar moeten hengelen waarom een stadsdeelbestuurder zo'n tripje moest maken.
Waarom ze daar nou speciaal voor het stadsdeel naar toe moest, is ons nog steeds onduidelijk.
Uiteindelijk kregen we slechts een summier verslag daarover.
"

Een tijdje later ging ze er werken. Boze tongen in het Amsterdamse stadhuis vragen zich af wie uiteindelijk het vliegticket
voor het sollicitatiegesprek heeft betaald. Jan Sebastian van Lissum (VVD) wijst erop dat Codrington in Suriname een prima
baan heeft. "Ze verdient nu minder dan het loon van een wethouder in de Amsterdamse binnenstad, maar de kosten voor
levensonderhoud zijn in Suriname ook een stuk lager dan in Nederland.
"

En over De Jong zegt hij: "Hoe is het mogelijk dat je vier maanden werkt en dan twee jaar lang wachtgeld pakt?
Dat moet je niet eens willen. Wettelijk gezien mogen de dames dat, maar moreel gezien is dit verwerpelijk.
"

Van Velzen
Ook bij oud-SP Kamerlid Krista Van Velzen is inmiddels het wachtgeld stopgezet. Ze ontving dit geld, omdat ze sinds 17 juni
uit de kamer was vertrokken en nog geen vervangende baan had gevonden.

Intussen is Krista, zoals door Pownews werd onthuld, op fietsvakantie en omdat ze in het buitenland niet aan haar
sollicitatieplicht kan voldoen, is haar wachtgeld stopgezet. ,,Het is niet de bedoeling geweest van Krista om op kosten
van de belastingbetaler te gaan fietsen
", aldus SP-Kamerlid Leijten.

De wachtgeldregeling kost de staat nu maandelijks 89.000 euro.
Daar komt voor de uittreders van Balkenende-IV nog 60.000 euro per maand bij.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."