Nieuws:

Toegang krijgen tot meer boards op het forum --> Ledengroepen

Hoofdmenu

Smakeloze folder adviseert gratis tattoo

Gestart door Iwan, 24 november 2009, 16:10:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iwan

DEN HAAG - Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft burgers gewaarschuwd voor een
huis-aan-huis folder die mensen adviseert het burgerservicenummer (BSN) op de linkerarm te laten
tatoeëren.

De folder is afkomstig van een organisatie die zich Het Nieuwe Rijk noemt met het logo dat lijkt
op het officiele logo van het Rijk. Dat heeft een woordvoerster van het ministerie gemeld.

De folder meldt dat mensen op vertoon van hun reisdocumenten de tatoeage gratis
kunnen laten aanbrengen. De lezer wordt doorverwezen naar de gemeente voor meer informatie.

Volgens de woordvoerster roept de brochure associaties op met de Holocaust. Ze noemde hem
in een reactie ,,smakeloos en misleidend'' en hoopt dat mensen beseffen dat de folder niet van
de rijksoverheid afkomstig is.

Het Centrum Informatie en Documentatie over Israël (CIDI) ontving dinsdag meerdere klachten over de folder.
Volgens een woordvoerster van het CIDI leidt de folder tot boze en bange reacties. Bovendien blijkt
uit telefoontjes die de organisatie krijgt dat de folder erg geloofwaardig overkomt, aldus de zegsvrouw.

Bij hoeveel mensen de folder precies in de bus is gevallen is niet bekend. Volgens het ministerie
is de brochure voor zover bekend in Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag verspreid.

De organisatie die achter de folder zit is niet bereikbaar.
Het ministerie onderzoekt of het juridische stappen kan nemen tegen de afzender.





©ad.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Iwan

       

De huis-aan-huis folder die mensen adviseert het burgerservicenummer (BSN)
op de linkerarm te laten tatoeëren is een actie van het Nieuwe Rijk,
een 'initiatief van een collectief van bezorgde burgers

De 'satirische folder' moet een aanzet geven tot een publiek debat over de aanleg
van de centrale database met vingerafdrukken van alle Nederlanders.

De folder meldt dat mensen op vertoon van hun reisdocumenten de tatoeage gratis
kunnen laten aanbrengen. De lezer wordt doorverwezen naar de gemeente voor meer informatie.

Met de actie wil  Het Nieuwe Rijk burgers confronteren met de risico's van de opslag
van vingerafdrukken in een centrale database. 'Het collectief wil een brede discussie
aanwakkeren over het nut en de juridische legitimiteit van de database en de toenemende
verzameldrift van de Nederlandse overheid in het algemeen
'.

Volgens een woordvoerster van het ministerie van Binnenlandse Zaken roept de brochure
associaties op met de Holocaust. Ze noemde hem in een reactie ,,smakeloos en misleidend''
en hoopt dat mensen beseffen dat de folder niet van de rijksoverheid afkomstig is.
Het ministerie onderzoekt of het juridische stappen kan nemen tegen de afzender.





Ã,©depers.nl
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

gjk

het is natuurlijk ook wel een apart verhaal dit, ik denk ook niet dat iemand dat ooit gelooft zou hebben.

Kim


Iwan

De mensen zijn die vinden dat de maatschappij steeds meer op het boek 1984 (Orwell) gaat lijken,
die hebben daarmee wel een punt. Nieuwspraak hebben we immers al, je mag geen woorden met een negatieve
bijklank zoals allochtonen gebruiken, en de overheid 'controleert' de burger ook al zorgvuldig (big brother is watching you).
Ik kan me er wat bij voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat de overheidscontrole te ver gaat.
Dat ze er tegen zijn dat je overal geregistreerd staat, dat je vingerafdrukken in een databank staan,
dat de overheid alles van je wil weten, tot het schaamhaar van jongere kinderen toe.
Maar deze manier om dat duidelijk te maken vindt ik toch wel smakeloos en veel te ver gaan.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."