Nieuws:

Volg het Iwaanidee Forum op twitter voor de laatste nieuwtjes omtrend het forum.

Hoofdmenu

Zou jij insecten eten?

Gestart door Iwan, 18 mei 2010, 20:40:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zou jij insecten eten?

onder geen enkel beding
1 (16.7%)
denk het niet
0 (0%)
wil het wel proberen
4 (66.7%)
zonder twijfel
1 (16.7%)
eet dat nu al regelmatig *crunch .. smikkel*
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 6

Iwan

Citaat van: HLN.be

"Binnen twee jaar draaien ze insecten in onze pizza"

Volgens een Nederlandse prof duurt het nog hooguit twee jaar voordat vlees van insecten te vinden is in sauzen
en op kant-en-klaarpizza's. Op de verpakking zal dat niet staan als "insectenvlees", maar als "dierlijk eiwit".
Consumenten eten op dit moment volgens Marcel Dicke overigens ook al regelmatig insecten zonder het te weten.

Dicke, een bekroond professor in de Entomologie, claimt dat de voedselindustrie nu al jaarlijks ongeveer 500 gram
insecten verwerkt in ons eten. De man vindt dat helemaal niet erg: er kan nooit genoeg vlees geproduceerd om de hele
wereldbevolking te voeden zei hij in een speech vandaag.

Dicke, van de Wageningen Universiteit, is een enthousiast pleitbezorger van het eten van insecten. Hij kreeg onlangs
een miljoen euro van de Nederlandse minister van Volksgezondheid voor zijn onderzoek naar het eten van insecten.

80 procent
80 procent van de wereldbevolking eet nu al insecten. Er staan zo'n 1.400 verschillende soorten op het menu.
In Taiwan, Mexico en Colombia zijn bijvoorbeeld gefrituurde krekels een delicatesse, of een portie rupsen of mieren.

Toch is de voedingsindustrie nog zeer terughoudend als het gaat om insectenvlees. De levensmiddelenbedrijven zijn bang
dat een sprinkhanensteak of een keverfilet niet zal aanslaan bij de consumenten. "Dat is slechts een kwestie van tijd",
beweert Dicke.

Global warming
Het International Food Policy Research Institute pleit ook voor een overschakeling naar insecten.
In 2020 mensen zullen volgens het instituut zelfs in ontwikkelingslanden de mensen 36 kilogram aan vlees per jaar eten.
Dat is twee keer zoveel als in 1980. Alleen al voor het milieu is dat onhaalbaar claimt het: nu al neemt de veeteeltproductie
70 procent van de landbouwgrond in de wereld in beslag. Als de vleesbehoefte blijft stijgen, zullen er onder meer flinke delen
van het Amazonegebied ontbost moeten worden. Daardoor neemt het broeikaseffect ook verder toe.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

tja, ik vind het best hoor, dan proef je er toch al niets meer van. Wel moet het dan dusdanig
verwerkt worden dat je het niet meer ziet.

Iwan

Maakt mij weinig uit, van het meeste voedsel wat ik binnenkrijg weet ik niet wat erin zit en wil ik het ook niet weten.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Lejah

Ik denk dat de meesten onder ons allang en regelmatig insecten hebben gegeten hoor!
Wie heeft er immers nog nooit MenM's gegeten of rose koeken? En ook in aardbeienyoghurt worden insecten verwerkt.
En zoek maar eens naar de kleurstof E120, ook van insecten gemaakt.

Pinnie

Onder geen enkel beding, maar ik ben dan ook vegetariër.

Lejah

Citaat van: Linda op 22 mei 2010, 23:45:15
Onder geen enkel beding, maar ik ben dan ook vegetariër.

En laat jij als vegetarier dan ook snoep ed staan van gelatine en kleurstoffen gemaakt van dierlijke producten?
(dus eet jij als vegetarier nooit eens een rose koek of menm's of mashmellows oid?)

Iwan



Citaat van: AD.nl
Jumbo legt eetbare insecten in schappen

Wie eens iets anders dan vlees of vis wil eten kan vanaf volgend jaar bij de supers van Jumbo terecht voor insectenproducten.
'Een gezond en goed alternatief voor de bio-industrie. Het eten van insecten wordt steeds actueler', aldus Jumbo vandaag.

Volgens het bedrijf is het de eerste supermarktketen in Nederland die in al haar winkels eetbare insecten gaat aanbieden.
Behalve dat het gezond is, biedt een insectenmaaltijd ook de mogelijkheid om iets te doen aan de voedselschaarste in de wereld,
stelt het bedrijf.

Het is niet de eerste keer dat Jumbo opvallende keuzes in het assortiment maakte. Eerder deed de supermarkt al de plofkip in de ban.

De supermarktketen maakt binnenkort meer bekend over het assortiment. De Jumbo-winkels in Groningen en Haren verkopen vanaf
vandaag al insectenproducten, die per portie tussen de 5,95 en 6,79 euro kosten. Het gaat om 'buggy balls' van meelwormen,
'buggy burgers' van buffalowormen en 'buggy crisps' van wasmotlarven. 'Die crisps zijn er in de smaken paprika en zout', aldus Jumbo.

Partij voor de Dieren
De Partij voor de Dieren stelde in het Europees Parlement vandaag dat insecten niet moeten worden verkocht als vleesvervangers.
Burgers, schnitzels en nuggets met gemalen buffalowormen liggen in Belgische supermarkten tussen de vegetarische producten.

Zij worden gepresenteerd als vleesvervanger, klaagt Europarlementariër Anja Hazekamp. De Belgische producent Damhert
wil het insectenvlees binnenkort ook in Nederlandse supermarkten verkopen, waarvan Jumbo de eerste zou zijn.

'Insecten zijn geen groente. Dat de producten worden verkocht als vleesvervanger is ronduit onjuist.
Benaming en etiket moeten duidelijk zijn
', stelt Hazekamp in een verklaring.

'Nederland is er klaar voor'
Lange tijd moesten veel Nederlanders niets hebben van eetbare insecten, maar inmiddels is dat wel anders.
'Heel veel mensen zijn erg enthousiast geworden en vinden ze heerlijk. Het insectengerecht moet dan wel goed zijn klaargemaakt',
vertelt de Wageningse hoogleraar insectenkunde Marcel Dicke.

Volgens hem blijkt uit een recente online-enquête dat 70 procent van de ondervraagden 'zeker' of 'misschien'
eetbare insecten zal consumeren. Zo'n 30 procent zegt dit zeker niet te gaan doen.

In België is het volgens de hoogleraar al sinds begin van deze maand mogelijk om producten als insectenburgers
en insectenspreads te kopen in de supermarkt. In Nederland zijn eetbare insecten nu alleen verkrijgbaar bij de groothandel,
delicatessenwinkels of via internet. De insecten die voor consumptie worden gekweekt zijn sprinkhanen, meelwormen en buffalowormen.

'Heel goed dat Jumbo dit nu doet. Qua voedingssamenstelling zijn insecten minstens zo goed als vlees.
De vetten zijn gezonder en ook de mineralen zijn beter. Qua eiwitten zijn eetbare insecten vergelijkbaar met vlees', aldus Dicke,
een van de auteurs van Het Insectenkookboek.

Volgens hem maakt de groeiende wereldbevolking het bovendien noodzakelijk dat er een aanvullende bron van voedingsmiddelen komt,
naast vlees.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

Kim

Zou het best eens willen eten uit nieuwsgierigheid!

Iwan

Ik zou het ook wel eens willen proberen.... Ben wel benieuwd hoe het smaakt.
Denk dat het voornamelijk het idee is dat je insecten eet wat mensen afschrikt...
De eerste keer dat ik garnalen at leek het mij ook niet lekker.
"Ik ben graag de enige die praat;
het spaart tijd en voorkomt argumenten."

DonWoozy

ik denk ook dat wanneer je niet vooraf weet wat het is en je het dan eet het in veel gevallen behoorlijk smaak voller zal zijn dan dat
je het vooraf wel weet

Nevyn

Ik wil het zeker eens proberen. Dat heb ik altijd al geroepen. Ik ben altijd benieuwd naar nieuwe innovaties op het gebied van eten en drinken. Nu is het eten van insecten natuurlijk niet nieuw te noemen, maar zo'n insectenburger wil ik zeker eens proberen. En eerlijk gezegd denk ik dat het erg lekker is!